جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ / ۲۰:۱۷

کاهش تعداد سلولهای جدید مغز توسط هورمونهای استرس

محققان کالج کینگ لندن به روند کاهش تعداد سلولهای جدید مغز توسط هورمونهای استرس پی برده و آن را به افسردگی نسبت دادند از این رو کشف این روند می تواند راه حل هایی برای ارائه داروهای جدید ضد افسردگی باشد.
به گزارش مهر، محققان یک پروتئین کلیدی را عامل این فرآیند شناسایی کرده و با موفقیت از یک ترکیب دارویی برای سدکردن این تأثیر استفاده کردند. این امر می تواند راه جدیدی برای کشف و درمانهای دارویی باشد.
این تحقیق که نتایج آن در مجله مقالات آکادمی ملی علوم بریتانیا منتشر شده با حمایت موسسه ملی تحقیقات سلامت و تحقیقات زیست پزشکی و بنیاد لندن جنوبی و مادسلی ان اچ اس تراست و کالج کینگ لندن صورت گرفته است.
افسردگی یک اختلال روانی شایع در سراسر جهان است که بیش از 350 میلیون نفر از تمام گروه های سنی به آن مبتلا هستند. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که تا سال 2030، افسردگی علت اصلی بار جهانی بیماریها (global burden of disease) خواهد بود.
درمان افسردگی می تواند دارودرمانی و یا جلسات گفتگو با روانشناس و یا ترکیبی از هر دو باشد. درحال حاضر داروهای ضدافسردگی تنها در درمان افسردگی 50 تا 65 درصد از موارد موثر است. اما کمتر از نیمی از مبتلایان به این بیماری در سراسر
دنیا از درمان استفاده می کنند. فقدان منابع، فقدان ارائه کنندگان متخصص خدمات درمانی و ننگ اجتماعی از جمله مواردی است که مانع درمان موثر در اختلالات روانی می شود.
افسردگی و درمان موفقیت آمیز افسردگی به تغییراتی نسبت داده می شوند که از آن با عنوان نروجنسیس یاد می شود یعنی توانایی مغز بزرگسالان برای تولید سلولهای جدید.
در سطح ملکولی استرس سطوح کورتیزول ( یک هورمون استرس) را افزایش می دهد، هورمونی که به نوبه خود روی گیرنده ای به نام گیرنده گلوکوکورتیکوئید (GR) اثر می گذارد. این درحالی است که مکانیسم دقیقی که توضیح می دهد GR چگونه نروجنسیس را در مغز کاهش می دهد تاکنون مشخص نشده بود.
کارمین پارینت از موسسه روانپزشکی در کالج کینگ لندن و نویسنده اصلی این مقاله اظهار داشت: درحالی که نیمی از تمام بیماران افسرده با داروهای کنونی درمان نمی شوند، تولید داروهای جدید و موثرتر ضد افسردگی یک اولویت است. وی افزود: از این رو باید مکانیسم غیر عادی که در مغز رخ می دهد را درک کرده و آن را هدف بگیریم. تحقیقات ما نشان دهنده اهمیت انجام تحقیق روی مدلهای سلولی، مدلهای حیوانی و نمونه های بالینی است تا بتوانیم نتایج آزمایشگاهی را به نفع بیمار تفسیر کنیم.
در این
تحقیق تیم بین رشته ای محققان مدلهای سلولی و حیوانی را پیش از تأیید نتایج خود در نمونه خون انسان بررسی کردند. محققان در مرحله اول سلولهای بنیادین هیپوکامپال را که منبع سلولهای جدید در مغز انسان هستند شناسایی کرده و پس از آن به سلولها کورتیزول دادند تا تأثیر آن را روی نروجنسیس مشاهده کنند، پس از آن به این نتیجه رسیدند که یک پروتئین به نام SGK1 در تأثیرات دارویی هورمونهای استرس روی نروجنسیس و فعالیت GR مهم است.
با اندازه گیری تأثیر کورتیزول طی زمان، محققان به این نتیجه رسیدند که افزایش سطوح SGK1، تأثیر قطعی هورمونهای استرس روی نروجنسیس را طولانی می کند. به ویژه اینکه SGK1 تأثیر بلند مدت هورمونهای استرس را ارتقا داده و GR را فعال نگاه می دارد، حتی پس از این که کورتیزول سلولها از بین رفته است.
براساس اظهارات کریستوفر آناکر از موسسه روانپزشکی کالج کینگ لندن، این مکانیسم جدید برای تأثیر مزمن استرس روی وضعیت افراد حائز اهیمت است و در نهایت می تواند برای بررسی علائم افسردگی هم مهم تلقی شود. از این رو باید برای کاهش سطح SGK1 در بیماران افسرده مداخله های دارویی صورت گیرد، چرا که این امر راه حل بالقوه ای برای درمان افسردگی در آینده تلقی می شود.

برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.