کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مثلث برمودا» چگونه ایجاد شده است؟

خبرگزاری ايسنا , 5 خرداد 1392 ساعت 21:35

محققان آمریکایی علل اصلی بروز پدیده مثلث برمودا را ناشی از فعالیت گروهی از باکتری‌هایی می‌دانند که در عمق دریا تولید گاز متان می‌کردند


سرپرست پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش‌های صنعتی و علمی ایران گفت: در یک اکوسیستم دریایی برای حذف آلودگی باید از باکتری‌هایی که نقش جذب آلودگی را بیشتر ایفا می‌کنند استفاده کرد و موجودات ارگانیسمی در اکوسیستم خود نسبت به ایفای نقش خود بهتر پاسخ می‌دهند.

به گزارش ایسنا ، مهناز مظاهری در سمینار آموزشی«استفاده از میکرواورگانیسم‌ها در حذف آلاینده‌ها با روش زیست فناوری و راهکارهای مقابله با آنها» که در بندرعباس برگزار شد، افزود: میکروارگانیسم‌ها موجودات ریزمیکروبی دریایی هستند که در دریا بصورت طبیعی وجود دارند و گروه‌های زیادی از این میکروارگانیسم‌ها در دریا کارهای خاصی را انجام می‌دهند.
سرپرست پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش‌های صنعتی و علمی ایران اظهار کرد: باکتری‌ها مهمترین محور بحث در اکوسیستم دریا به شمار می‌روند و در حذف انواع آلاینده‌ها به ویژه آلاینده‌های نفتی یا فلزات سنگین و جداسازی ترکیبات معدنی در دریا کاربری دارند.
وی با اشاره به اینکه تمام میکروارگانیسم‌ها به اکوسیستم خودشان بهتر جواب می‌دهند، بیان کرد: بهترین روش جهت استفاده از این میکروارگانیسم‌ها همان محیط کشت اکوسیستم خودشان است. مظاهری تصریح کرد: تهیه رنگ‌های زیستی، تهیه بیواندیکاتورها، جذب آلودگی نفتی از دریا، حذف آلودگی از فلزات سنگین کاربردهای متفاوت میکروارگانیسم(باکتری‌ها) محسوب می‌شوند.
سرپرست پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش‌های صنعتی و علمی ایران گفت: باکتری‌های آب در اندازه بسیار ریز تعریف می‌شوندکه برای جداسازی آنها باید از فیلترهای سایز کوچک استفاده کرد. وی درباره منابع تغذیه میکرو ارگانیسم‌ها نیز بیان کرد: منبع کربن و نیتروژن به خصوص نسبت مناسب کربن به نیترون سبب می‌شود میکروارگانیسم‌ها در فرایند تجزیه در طبیعت مشارکت گسترده‌تری داشته باشند.
مظاهری با اشاره به حذف آلودگی از اکوسیستم دریایی اظهار کرد: در یک اکوسیستم دریایی برای حذف آلودگی باید از باکتری‌هایی که نقش جذب آلودگی را بیشتر ایفا می‌کنند استفاده کرد و موجودات ارگانیسمی در اکوسیستم خود نسبت به ایفای نقش خود بهتر پاسخ می‌دهند.
سرپرست پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش‌های صنعتی و علمی ایران درباره تجمع بیش از حد میکرو ارگانیسم‌ها در یک اکوسیستم به بیان مثالی در این خصوص پرداخت و بیان کرد: تجمع بیش از حد میکروارگانیسم‌ها در یک اکوسیستم سبب فعالیت غیرقابل کنترل و ایجاد خسارت‌های غیرقابل جبران خواهد شد.

وی ادامه داد: محققان آمریکایی علل اصلی بروز پدیده مثلث برمودا را ناشی از فعالیت گروهی از باکتری‌هایی می‌دانند که در عمق دریا تولید گاز متان می‌کردند و این خود سبب ایجاد میدان مغناطیسی قوی در دریا شده که همه چیز را در خود فرو می‌برد.
مظاهری با اشاره به اینکه مبحث شوری(شور بودن محیط) در اکوسیستم میکروارگانیسم‌ها در تحریک‌پذیری ژن رنگدانه نقش مهمی ایفا می‌کند، خاطرنشان کرد: پساب بعضی از فلزات سنگین مانند کارگاههای طلاسازی توسط برخی از باکتری‌های دریایی بازیافت می‌شود.


کد مطلب: 17726

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/17726/مثلث-برمودا-چگونه-ایجاد-شده

میگنا
  https://www.migna.ir