جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ / ۲۲:۴۹
کد مطلب: 17733
۰

یک بار مصرف مواد مخدرمی تواند زمینه ساز اعتیاد باشد

به گزارش وبدا، دکتر صفورا محبی مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا، در خصوص چند باور غلط درمورد مصرف مواد مخدر که دربین جوانان وجود دارد ، گفت: بعضی از افراد فکر می کنند با یک بار مصرف مواد احتمال معتاد شدن وجود ندارد در صورتی که باید دانست که مصرف مواد در ابتدا لذت بخش است و فرد برای تکرار لذت به تکرار مصرف مواد مبادرت می نماید.

پس از مدتی متوجه می شود که مصرف مواد ، کنترل کننده استرس خوبی است لذا میل به مصرف برای لذت و کنترل استرس افزایش می یابد. وی افزود : در ادامه وابستگی روانی یا جسمانی به وجود می آید و چنانچه فرد مواد مصرف نکند زندگی معمول را نخواهد داشت پس یک بار مصرف مواد به معنای اعتیاد نیست ولی می تواند زمینه ساز اعتیاد باشد.

دکتر صفورا محبی بیان داشت: بعضی از افراد پیش خود فکر می کنند که چون من با بقیه فرق می کنم و می توانم خودم را کنترل کنم مصرف یک یا چند بار مواد نمی تواند معتادم کند ولی به این دوستان باید گفت داستان مصرف مواد ، خارج شدن از کنترل مصرف است.
مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت : تمامی معتادان در ابتدا به صورت تفریحی اقدام به مصرف مواد می نمایند و در ادامه طبق تعبیر خودشان تا مدتی پیش بر مواد سوار بودم ، حالا مواد بر من سوار شده است ، کنترل مصرف را از دست می دهند. دکتر محبی با بیان اینکه قانون در مصرف مواد،افزایش مصرف و ازدست دادن کنترل مصرف است ، اظهار داشت : البته این به معنای این نیست که هرکس که مواد را تجربه نمود الزاما معتاد می شود. افرادی هستند که پس از یک یا چند بار تجربه مصرف مواد را کنارمی گذارند.

وی در خصوص مصرف مواد در جشن و شادی گفت: اعتیاد را از یک دیدگاه می توان به اعتیاد مثبت و منفی طبقه بندی نمود. به گفته وی اعتیاد مثبت آن اعتیادی است که در ابتدا به تجارب مثبت(شادی،موفقیت،...)گره خورده باشد.

اعتیاد منفی آن است که با وقایع منفی زندگی(نرسیدن به آمال، شکست های عشقی و ...)گره خورده باشد. مدیر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی فسا افزود :به نظر می رسد ترک اعتیاد مثبت سخت تر از اعتیاد منفی است لذا شروع مصرف در مجالس شادی همراه با تقویت مثبت بیشتری است و درنتیجه احتمال اینکه فرد ترغیب به ادامه مصرف پیدا کند بیشتر می شود لذا مصرف مواد در مجالس شادی به دلیل احتمال اعتیاد منع می شود.

دکترصفورا محبی در خاتمه به آنهایی که هر از گاهی و تفریحی مواد مصرف می کنند ، گفت: مصرف مواد در ابتدا به صورت تفریحی و تفننی است. کلیه افرادی که اعتیاد به شکل شدید دارند در اوایل مصرف به صورت تفننی شروع به مصرف نموده اند.
بسیاری از افرادی که ادعای مصرف تفننی دارند معتاد بوده اما در مرحله ای قرار دارند که اعتیاد خود را انکار یا توجیه می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد