سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ / ۲۳:۴۶
کد مطلب: 17773
۰

فکر کردن به پول روابط اجتماعی را محدود می‌کند

فکر کردن به پول و یادآوری آن می تواند شیوه ای را که افراد در روابط اجتماعی رفتار می کنند تحت تاثیر بگذارد و موجب شود این افراد کمتر با دیگران در تعامل باشند.
گروهی از دانشمندان در هفته جاری با شرکت در بیست و پنجمین نشست انجمن علوم روانشناختی آمریکا، نتایج مطالعات خود را در مورد تاثیر پول بر روی روابط اجتماعی به اشتراک گذاشتند.
"کاتلین وهز" استایار بازاریابی در دانشکده مدیریت کارلسون در دانشگاه مینه سوتا گفت: پول ارتباطات مختلف بسیاری را برای افراد متفاوت در پی دارد. یادآوری پول در ذهن می تواند فواید اجتماعی و از سوی دیگر هزینه های اجتماعی داشته باشد.
برای مطالعه اینکه آیا پول می تواند بر روابط اجتماعی تاثیر بگذارد، نیکل مید استادیار دانشکده مدیریت روتردام در هلند تجربه ای را برای اندازه گیری اینکه یادآوری غیرمستقیم پول چگونه می تواند درک افراد را از دیگران در طول یک برخورد زنده تحت تاثیر بگذارد. در این بررسی محققان از گروهی از شرکت کنندگان خواستند در یک کار مالی شرکت کنند.
سپس از آنها خواسته شد تا در یک مکالمه ساختاری 10 دقیقه با افراد دیگری شرکت کنند. این افراد پیش از آنکه وارد گفتگوی شخصی و صمیمانه شوند با سئوالات پایه برای آشنایی با یکدیگر مکالمه را آغاز کردند. هدف از این مطالعه تقلید رشد رو به افزایش یک رابطه اجتماعی بود. این پژوهشگران دریافتند افرادی که به پول فکر می کردند در طول این تعاملات اجتماعی، شخص مقابل را کمتر دوست داشتنی می پنداشتند که نشان می دهد حتی فکر اندک به پول می تواند بر هماهنگی بین فردی تاثیر بگذارد.
به گفته دانش پژوهان این طور نیست که فکر کردن به پول موجب شود دیگران را "تند و زننده و یا وحشتناک یا کاملا دوست نداشتنی بپنداریم بلکه فقط اندکی در روابط بین فردی تاثیر می گذارد." مید و همکارانش می گویند افراد انتظارات مختلفی برای تعاملات اجتماعی خود از جمله پول دارند که می تواند این تغییرات را در رفتار آنها توضیح دهد. به گفته آنها تفاوت ظریفی در خواستن برای قاطی شدن در روابطی بر اساس اصول تبادل به جای روابط همگانی وجود دارد.
مید گفت: از آنجا که پول به عنوان راهی برای تبادل کالا یا خدمات در جهت منافع متقابل بوده است، مردم کمتر احتمال دارد در این نوع از تعاملات اجتماعی به سرمایه گذاری احساسات شخصی روی بیاورند.
"ناتان دیوال" استادیار روانشناسی دانشگاه کنتاکی نیز در مطالعه مشابهی دریافت هنگامی که افراد، دیگران را بر اساس پول اولویت می دهند رویکردشان در تعاملات اجتماعی اساسا با شیوه رایج و معمول بسیار متفاوت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.