چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ / ۰۸:۰۹
کد مطلب: 17808
۰

جزییات تغییرات کتاب جدید‌التألیف ریاضی پایه اول متوسطه

به گزارش پانا، وحید عالمیان رئیس گروه ریاضی دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری، علل تغییر و چگونگی فرایند تألیف این کتاب را تشریح کرد و گفت: محتوای کتاب ریاضی پایه اول متوسطه در راستای تألیف کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی و پس از نقد و ارزیابی این کتاب و کتاب‌های پایه‌های اول و دوم راهنمایی سابق، تهیه شده است.

عالمیان سند برنامه درسی ملّی، راهنمای برنامة درسی ریاضی و نتایج پژوهش‌های انجام‌شده را مبنای تألیف این کتاب دانست و افزود: پس از تولید محتوای آموزشی توسط یک تیم 10‌نفره شامل کارشناسان، معلمان ریاضی و متخصصان، محتوای آموزشی متناسب‌سازی شده است. وی با اشاره به اینکه نظرات سازنده معلمان ریاضی خبره و باتجربه استان‌ها در فرایند برنامه‌ریزی و تولید لحاظ شده است، افزود: این محتوا توسط کارشناسان گروه هماهنگی متوسطه، متخصصان، کارشناسان مجرب، معلمان ریاضی و پایگاه کیفیت‌بخشی استان‌ها اعتباربخشی شده است.

عالمیان در ادامه سخنان خود به شاخص‌های این کتاب پرداخت و گفت: آموزش و یادآوری راهبردهای حل مسئله، بالا بردن توانایی حل مسئله، پرورش مهارت‌های فکری، کاربردی کردن درس ریاضی در زندگی دانش‌آموزان و ملموس کردن مفاهیم ریاضی در محیط پیرامونی آنان، از شاخص‌های برجسته این کتاب است. از دیدگاه رئیس گروه درس ریاضی، فعالیت‌محور بودن، ارتباط منطقی مفاهیم ریاضی پایه ششم و اول متوسطه، افزایش قدرت استدلال در دانش‌آموز و بازنمایی‌های متفاوت یک مفهوم در آموزش، از دیگر شاخص‌های کتاب جدید است.

وی با اشاره به اینکه هر‌یک از فصول ده‌گانه کتاب ریاضی، از 4 درس با مفاهیم گوناگون تشکیل شده است، گفت: تصویر در ابتدای هر فصل، باعث ارتباط تصویری دانش‌آموز با معانی و مفاهیم ریاضی می‌شود. معلم در ادامه فرایند آموزش، با فعالیت‌های دست‌ورزی، مفاهیم مورد‌نظر را برای دانش‌آموز معنادار می‌کند و درنهایت سرعت آموزش تسریع می‌شود.

عالمیان اضافه کرد: فعالیت‌های آغازین هر درس برای مفهوم‌سازی، کار در کلاس به‌منظور ارزیابی معلم از دانش‌آموز و دانش‌آموز از خود و تمرین‌های آخر درس با هدف تثبیت در امر یادگیری، طراحی شده است.

رئیس گروه درس ریاضی با اشاره به اینکه تمرین‌های مروری پایان هر فصل، در راستای هم‌افزایی ارتباط میان اهداف کلی دروس یک فصل تهیه شده است، افزود: علاوه‌برآن، تمرین‌های مروری در میان فصول نیز تعبیه شده است که تضمین‌کننده ارتباط معنایی بین فصول مختلف کتاب است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .