جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۹ آذر ۱۳۸۹ / ۱۴:۵۸
کد مطلب: 1789
۰

آزمون دكتري شبيهGRE‌ است ولي كنكور نيست

رييس دانشگاه تربيت مدرس با اظهار موافقت نسبت به برگزاري آزمون نيمه ‌متمركز دكترا كه از امسال قرار است به صورت سراسري در كشور برگزار شود، گفت: اين آزمون باعث ايجاد عدالت آموزشي و فرصت برابر طي يك رقابت سالم در بين داوطلبان است. دكتر رنجبر در گفت‌ وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه چند سالي است كه در دانشگاه‌ها درگير برگزاري آزمون دكترا هستيم و اكثر دانشجويان نسبت به روند برگزاري آزمون دكترا در دانشگاه‌هاي متعدد گله مند هستند، گفت: از جمله انتقادات وارده به اين شيوه از سوي دانشجويان اين است كه دانشگاه‌ها براي پذيرش دانشجوي دكترا تبعيض قائل مي‌شوند و دانشجويان خودشان را براي دكترا پذيرش مي‌كنند كه اين موضوع باعث اضطراب در بين دانشجويان مي‌شود. وي تصريح كرد: در برخي موارد مصاحبه‌هاي فردي بين استاد و دانشجو به گونه‌اي چيدمان مي‌شود كه استادي دانشجوي خود را برمي‌گزيند اما اين در حالي كه ممكن است دانشجوي ديگري از نظرعلمي باسوادتر از دانشجوي پذيرفته شده باشد و اين اقدام نوعي تبعيض است. استاد دانشكده علوم زيستي دانشگاه تربيت مدرس درخصوص اينكه برخي اساتيد به دليل شناخت بيشتر علاقه‌مند هستند كه دانشجويان خود را براي دوره دكتري پذيرش كنند، تصريح كرد: فردي كه وارد مقطع دكتري مي‌شود نخبه است و با فضاي دانشگاهي بيگانه نيست و توانايي آن را دارد كه در آن فضاي علمي خود را سازگار كند. وي با بيان اينكه بايد شرايطي فراهم شود تا هر داوطلبي كه از نظر علمي شايستگي دارد بتواند در دانشگاه مورد علاقه خود پذيرش شود، تاكيد كرد: به صرف اينكه دانشجويي با يك استاد كار كرده، نبايد فرصت را از داوطلب ديگر گرفت و عدالت آموزشي به معناي فرصت برابر در يك رقابت سالم است. وي اظهاركرد: به عبارتي ديگر روش جديد آزمون دكتري شانس برابري را براي داوطلبان دكتري ايجاد خواهد كرد تا افرادي كه توانايي علمي بيشتري براي ادامه تحصيل در يك دانشگاه برتر را دارند، بتوانند در آن دانشگاه پذيرفته شوند و با اين روش عدالت آموزشي بيشتري برقرار خواهد بود. دكتر رنجبر با اذعان به اين نكته كه خيلي از صاحبنظران موافق برگزاري آزمون دكتري به صورت نيمه متمركز هستند، تصريح كرد: بايد اجازه دهيم تمام دانشجويان توانمند ما از سراسر نقاط كشور بتوانند به دانشگاه‌هاي ديگر راه يابند و اميدواريم آزمون سراسري دكتري بدون هيچگونه تبعيضي انجام گيرد. رييس دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به ديگر انتقادات وارده به برگزاري آزمون دكترا در دانشگاه‌هاي متعدد، گفت: برگزاري آزمون‌ در دانشگاه‌هاي مختلف باعث نوعي همپوشاني در آزمون‌ها مي‌شد كه اين موضوع دانشجويان را براي هماهنگي با مشكل مواجه مي‌ساخت. دكتر رنجبر ادامه داد: همچنين مستقل عمل كردن دانشگاه‌ها در برگزاري آزمون دكتري باعث مي‌شد كه وحدت رويه‌اي در برگزاري آزمون وجود نداشته باشد و در اين زمينه برخي دانشگاه‌ها به صورت تستي، برخي شفاهي و برخي به صورت تشريحي آزمون را برگزار مي‌كردند. وي همچنين هزينه بالايي كه براي برگزاري آزمون دكترا در دانشگاه‌هاي متعدد صرف مي‌شد را از ديگر مشكلات آزمون‌هاي فعلي عنوان كرد و گفت: اين موضوع منجر به اتلاف منابع و از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نبود. رييس دانشگاه تربيت مدرس خاطرنشان كرد: براين اساس وزارت‌علوم طي جلسات متعددي كه با روسا و معاونان آموزشي دانشگاه‌ها برگزار كرد ، تصميم گرفت كه آزمون دكترا را به صورت سراسري برگزار كند.
برخي‌ها آزمون دكتري به صورت سراسري را با كنكور اشتباه مي‌گيرند وي با بيان اينكه برخي از افراد برگزاري آزمون دكترا به صورت سراسري را با كنكور اشتباه مي‌گيرند گفت: در حالي‌ كه برگزاري آزمون دكترا مشابه GRE است و براين اساس سازمان سنجش ابتدا يك امتحان به صورت سراسري از سه مبحث زبان، استعداد تحصيلي و دروس پايه برگزار مي‌كند و همچنين با تاثير 20 درصدي معدل دانشجويان، يك غربالگري اوليه از داوطلبان انجام مي‌گيرد و چند برابر ظرفيت را به دانشگاه‌ها اعلام مي‌كند و دانشگاه‌ها نيز از ميان اين افراد دانشجويان خود را پذيرش مي‌كنند. دكتر رنجبر با تاكيد براينكه آزمون نيمه‌متمركز دكترا شبيه GRE‌ است و كنكور نيست، اظهاركرد: اين آزمون نيمه متمركز دو سال به صورت آزمايشي اجرا مي‌شود و براساس نقاط ضعف و قوت آن مي‌توان بازنگري مجدد انجام داد و ممكن است در دراز مدت اين آزمون كاملا به سمت GRE‌ و ارئه كارنامه به داوطلبان شود. رييس دانشگاه تربيت مدرس در خاتمه خاطرنشان كرد: علاوه برمطالب فوق روش نيمه متمركز قدرت انتخاب و بررسي‌هاي دقيق تر اساتيد و اعضاي گروه را افزايش مي‌دهد زيرا تعداد كمتر همتراز وارد مرحله بررسي مصاحبه و ارزيابي سوابق آموزشي و پژوهشي و انطباق موضوع با خواست دانشجو و پژوهش‌هاي استاد راهنما مي‌شود.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی