جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ / ۲۱:۴۷
کد مطلب: 17936
۱
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر خبر داد

اعلام نتایج آخرین پژوهش در حوزه اعتیاد در ایران

مواد افیونی؛ اولین ماده مصرفی
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ حمید صرامی گفت: بر اساس آخرین پژوهشی که با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای در 8 استان کشور شامل تهران، اصفهان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، همدان، مازندران و گیلان انجام شد، تعداد 2600 نفر از زنان و مردانی که به نحوی از مواد اعتیادزا استفاده می‏کردند و جهت دریافت خدمات درمانی به مراکز درمانی اعتیاد همچون کمپ‌ها و کلینیک‌ها مراجعه کرده بودند، انتخاب و سپس مورد مصاحبه و آزمون قرار گرفتند.

وی افزود: از طریق ابزار(AssisT) نسبت به اجرای آزمون غربالگری مصرف مواد در معتادان مراجعه‏ کننده به کمپ‏ها و کلینیک‏ های درمان اعتیاد در استان‌های یاد شده، در خصوص انواع مواد مصرفی، فراوانی و میزان استفاده از مواد، اجبار به مصرف مواد، مشکلات احتمالی اجتماعی، مالی و سلامت روان، تخطی افراد مصرف ‏کننده از مقررات اجتماعی، مشکلات و نگرانی اطرافیان افراد معتاد، شکست در توقف مصرف مواد و مساله تزریق مطالعه لازم صورت گرفت.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد عنوان داشت: نتایج این پژوهش کاربردی بیانگر آن بود که میانگین سنی افراد مراجعه‌کننده به کمپ‌ها و کلینیک‌ها برای درمان 36 سال و دامنه سنی آنها، زیر 15 تا 77 سال بود و همچنین 93 درصد از افراد گروه نمونه مراجعه‏کننده به کمپ‏ ها و کلینیک‏ ها مرد و فقط 7 درصد به زنان معتاد اختصاص داشت.

صرامی ادامه داد: میزان فراوانی مراجعان به کمپ‌ها و کلینیک‌های درمان اعتیاد به ترتیب به استان‏های تهران، اصفهان، خوزستان، همدان، لرستان، کرمانشاه، مازندران و گیلان تعلق داشته و 60 درصد مراجعین کمپ‏ها و کلینیک‏های درمان اعتیاد متاهل، 34 درصد مجرد و 6 درصد مطلقه بوده‌اند که همگی بیانگر میزان آسیب‌پذیری نظام خانواده است.

وی گفت: 25 درصد از افراد گروه نمونه شاغل و 75 درصد غیرشاغل بودند که ضرورت برنامه‌ریزی موثر برای تقویت امر اشتغال در سطح جامعه به‌عنوان یک مؤلفه تاثیرگذار در عدم گرایش به اعتیاد را آشکار می‏سازد.

وی تأکید کرد: بیشترین مواد مصرفی در معتادان مراجعه‌کننده به کمپ‏ها و کلینیک‏های درمان اعتیاد به ترتیب شامل مواد افیونی و مخدرها، آمفتامین‌ها، حشیش و مواد توهم زا، کراک (هروئین فشرده) و سایر مواد بوده است.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه
با مواد مخدر یادآور شد: علت مصرف بالای مخدرها و مواد افیونی در کشور مربوط به تاریخچه و قدمت طولانی مصرف مواد افیونی در ایران، دسترس‌پذیری و قیمت مناسب‏تر نسبت به سایر مواد است. صرامی اظهار داشت: بر اساس نتایج این مطالعه بیش از 10 درصد از معتادان گروه نمونه از روش تزریق مواد استفاده کرده‌اند ضمن آنکه 89 درصد دارای وابستگی و سوء مصرف افیون‏ها، 36 درصد از معتادان دارای وابستگی و سوء مصرف مواد توهم‏زا و حشیش، 31 درصد دارای وابستگی و سوء مصرف به محرک‌های آمفتامینی و 21 درصد وابستگی و سوء مصرف به آرام بخش‏ها داشته‏اند و البته باید یادآور شد تعداد زیادی از معتادان همزمان مصرف چند ماده داشته‏اند که به همین دلیل درصدها قابلیت تجمیع را ندارند.

وی افزود: در تمام موارد، معتادان مرد مراجعه‏ کننده به کمپ‏ها و کلینیک‏ها نسبت به زنان، میزان بیشتری از مواد مختلف را مصرف کرده‏اند، اگر چه باید توجه کرد که الگوی مصرف مواد در زنان مراجعه‏ کننده به ترتیب شامل افیون‏ها و مخدرها، کراک (هروئین فشرده) مواد محرک و آمفتامین ها، مواد توهم‏زا و حشیش، آرامبخش‌ها و سایر مواد بوده است، ضمن آنکه 15 درصد از زنان مراجعه‌کننده دارای سابقه تزریق مواد نیز بوده‌اند.

دبیر اتاق فکر ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در پژوهش حاضر تفاوت معناداری بین درمان‏های صورت گرفته در کمپ‏ها و کلینیک‏ها مشاهده نشده که البته بررسی‏های جداگانه در خصوص جنبه‏های جسمانی و بیرونی معتادان مراجعه‏ کننده به کمپ‏ ها نظیر خواب روزانه، تغذیه، ورزش، انجام تعهدات و مسئولیت‌پذیری بیانگر عملکرد بهتر بوده است.

وی گفت: در ابعاد هیجانی و روان‏شناختی نظیر وضعیت خُلقی، افزایش جرئت‌ورزی، تنظیم هیجانی، کنترل وسوسه مصرف مجدد و اعتماد به نفس، عملکرد کلینیک‏ها در مشاوره ‏های حرف ه‏ای و روانشناختی مطلوب‏تر ارزیابی شده است که بر این اساس ضرورت دارد سیستم درمانی کشور نسبت به حلقه‏ های مفقوده که زمینه‌ساز عود مجدد معتادان را فراهم خواهد ساخت با حساسیت بیشتر مداخله و اقدام کند.
صرامی گفت: برای دستیابی به جامعه سالم امید می‌رود مسئولان ذی‌ربط با برنامه‌ریزی هوشمندانه و موثر نسبت به رفع شکاف‌های موجود درمانی در کلینیک‏ ها و کمپ‏ ها گام‌های اساسی بردارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.