سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۹ / ۱۱:۱۷
کد مطلب: 1798
۰

جزئیات آئین نامه جدید انتقال دانشجویان ایرانی به دانشگاههای داخل

  معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تحصیل 60 هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاههای خارجی که چندان اعتبار جهانی بالایی ندارند، جزئیات آئین نامه انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاههای داخل را تشریح کرد.
به گزارش خبرنگار مهر محمود ملاباشی گفت : در حال حاضر 80 هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاههای خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند. وی تصریح کرد: این در حالیست که از این تعداد دانشجو 20 هزار نفر در تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند. حضور دانشجویان ایرانی در خارج از جمله افتخارات است  در حال حاضر 24 هزار دانشجوی آمریکایی در چین مشغول به تحصیل هستند که این امر ارزش محسوب می شود. ملاباشی حضور دانشجویان ایرانی در کشورهای خارجی را در راستای تعامل علمی دانست و گفت: تعامل علمی در راس همه تعاملات قرار دارد. وی با اشاره به جمعیت چهار میلیونی دانشجو در کشور گفت: این در حالیست که در ازای این جمعیت تنها 80 هزار دانشجو در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند. معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: از دانشجویانی که به عنوان سفیران علمی ما در خارج از کشور عمل می کنند باید استقبال کنیم تا تعداد این افراد در دوره های جدید بیشتر شود. تحصیل 60 هزار ایرانی در دانشگاههای بی کیفیت خارجی ملاباشی در پاسخ به سئوال دیگر مهر در مورد ضعف تحصیلات تکمیلی در کشور و تمایل دانشجویان به خروج از کشور نیز گفت: من معتقدم که این موضوع به هیچ عنوان به دلیل ضعف تحصیلات تکمیلی در داخل نیست. وی در این رابطه توضیح داد: در حال حاضر از تعداد 80 هزار دانشجوی ایرانی که در خارج از کشور وجود دارند 60 هزار نفر در دوره های کاردانی و کارشناسی در دانشگاههایی که خیلی اعتبار جهانی بالایی ندارند مشغول به تحصیل هستند. آئین نامه انتقال دانشجویان ایرانی به دانشگاههای داخل در انتظار امضای وزیر معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال دیگر مهر در مورد برنامه های این وزارتخانه برای بازگرداندن این دانشجویان نیز گفت: برای آوردن این دانشجویان به داخل کشور حداکثر طی روزهای آینده آئین نامه جدیدی را به امضای وزیر علوم خواهیم رساند تا در راستای رعایت حال خانواده های متقاضی این دانشجویان امکان انتقال به دانشگاههای داخل را داشته باشند.
 
ملاباشی به جزئیات این آئین نامه اشاره کرد و گفت: در این راستا دانشگاههای داخل کشور را با دانشگاههای کل دنیا تطبیق آموزشی خواهیم داد تا دانشجویان از سردرگمی بیرون بیایند و بدانند در صورت انتقال، در کدام دانشگاه معادل پذیرفته می شوند. وی با اشاره به بازنگری آئین نامه های موجود در این زمینه افزود: تاکنون این آئین نامه دو بار در طول دولتهای نهم و دهم مورد بازنگری قرار گرفته است. معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به انعکاس موارد شاخص در آئین نامه جدیدی، ابراز امیدواری کرد که این آئین نامه مورد توجه دانشجویان ایرانی خارج از کشور قرار گیرد. جزئیات آئین نامه جدید انتقال دانشجویان ایرانی به دانشگاههای داخل ملاباشی در مورد جزئیات این آئین نامه نیز به مهر گفت: یکی از موارد در نظر گرفته شده تطبیق وضعیت علمی پژوهشی دانشگاههای خارج از کشور با دانشگاههای داخل کشور است به طوریکه هر دانشجویی می تواند از روی جدول تعیین شده ردیابی کند که جایگاه دانشگاه خارجی وی در داخل کشور برای تحصیل کدام دانشگاه است. وی با اشاره به شهریه های بالا در این زمینه به تدابیر اندیشیده شده در آئین نامه جدید اشاره کرد و گفت: در این آئین نامه شهریه های ثبت نام تعدیل شده است. معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد جزئیات شهریه ها نیز به مهر گفت: میزان شهریه برای دانشجویان انتقالی از دانشگاههای خارج به داخل در دوره های کاردانی و کارشناسی معادل دوره های شبانه محاسبه می شود. ملاباشی ادامه داد: در دوره های ارشد نیز این میزان به حداکثر 1.5 برابر دوره های شبانه فعلی خواهد رسید. وی افزود: در دوره های دکترا نیز برای انتقال دانشجویان از دانشگاههای خارج به داخل موضوع به طور مستقیم به دانشگاهها واگذار شده است و دانشجو باید با دانشگاهها مذاکره داشته باشد. 450 دانشجوی بورسیه نتوانستند برگردند معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگر از سخنان خود در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در مورد بورسهای تحصیلی نیز گفت: در حال حاضر 450 نفر را در خارج کشور بورس کرده ایم. ملاباشی ادامه داد: این در حالیست که از ابتدای انقلاب تاکنون 12 هزار و 500 نفر در قالب بورس به خارج از کشور اعزام شده اند. وی با اشاره به اینکه از این تعداد 450 نفر موفق به بازگشت نشده اند، در مورد علت عدم بازگشت این افراد تصریح کرد: برخی از این بورسیه ها مریض شدند و برخی دیگر توانایی ادامه تحصیل نداشتند و برگشتند. معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به 3.3 درصد عدم موفقیت در بازگشت بورسیه ها، عنوان کرد: این در حالیست که ما در اعزام افراد در قالب بورس 96.7 درصد موفقیت داشته ایم که عدد بسیار قابل قبولی است. 200 نفر در سالجاری بورسیه می شوند ملاباشی در مورد بورسیه های سال جدید نیز به مهر گفت: در سالجاری تمرکز اعزام افراد در قالب بورسیه در رشته های اولویت دار و برای ماموریت های معین و خاص خواهد بود. وی ادامه داد: امسال 200 نفر بورسیه به خارج از کشور اعزام می شوند. معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد بورس داخل کشور نیز عنوان کرد: هم اکنون چهار هزار نفر در دوره های دکترا برای دانشگاههایی که عضو هیئت علمی شوند بورسیه داخل شده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...