کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خطر مقاومت آنتی‌بیوتیکی جهان را تهدید می‌کند

خبرگزاری ايسنا , 24 خرداد 1392 ساعت 16:55

این وزرا در بیانیه اخیر اظهار داشتند: ما تصمیم گرفتیم هماهنگ با یکدیگر، منابع لازم و جدیدی را برای کاهش مقاومت میکروب‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها تخصیص دهیم. همچنین با سازمان‌هایی نظیر سازمان جهانی بهداشت در این زمینه همکاری خواهیم کرد.


وزرای علوم هشت کشور صنعتی جهان با هدف غلبه بر برخی چالش‌های جهانی در «آکادمی سلطنتی لندن» تشکیل جلسه دادند و به بحث و بررسی درباره یکی از مهمترین موضوعات این اجلاس یعنی افزایش مقاومت میکروب‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها و نیاز فوری و مبرم جامعه جهانی به تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید برای مقابله با این معضل پرداختند.

به گزارش ایسنا، وزرای علوم این هشت کشور در بیانیه‌ای که دیروز (پنج‌شنبه) منتشر شد تاکید کردند که دانش در حل بسیاری از معضلات جهانی نقش حیاتی دارد و مقاومت میکروب‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها را یکی از مهمترین چالش‌های بهداشتی بشر در قرن بیست و یکم قلمداد کردند.

این وزرا در بیانیه اخیر اظهار داشتند: ما تصمیم گرفتیم هماهنگ با یکدیگر، منابع لازم و جدیدی را برای کاهش مقاومت میکروب‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها تخصیص دهیم. همچنین با سازمان‌هایی نظیر سازمان جهانی بهداشت در این زمینه همکاری خواهیم کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، شش اقدامی که هشت کشور صنعتی برای حل مشکل مقاومت آنتی‌بیوتیکی در نظر گرفته‌اند به شرح زیر است:
- حفظ کارآیی فعلی آنتی‌بیوتیک‌ها
- جلوگیری از مقاومت بیشتر میکروب‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها
- حمایت از تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید
- حمایت از شیوه‌های تازه تشخیصی برای تشخیص زودتر بیماری‌ها و افزایش کارآیی درمان
- حمایت از همکاری‌های بین‌المللی برای شناخت بهتر نحوه گسترش مقاومت آنتی‌بیوتیکی
- حمایت از نظریه‌ها و تحقیقات جدید برای شناخت بهتر مقاومت آنتی‌بیوتیکی

در این نشست همچنین پیشنهادهایی برای وزرای علوم هشت کشور صنعتی ارائه شد که شامل جلوگیری از تجویز بی‌مورد آنتی‌بیوتیک از طرف پزشکان و جلوگیری از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در صنایع پرورش دام و طیور و شیلات هستند.

دیگر چالش‌های جهانی از دید هشت کشور صنعتی (G8) شامل معضلات شهرنشینی، تغییر آب و هوای کره زمین، آسیب تنوع زیستی، اسیدی شدن آب اقیانوس‌ها، بیکاری جوانان، نابرابری و پیر شدن جمعیت هستند.
مقاومت میکروبی پیامد غیرقابل اجتناب مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها است.
این ارگانیسم‌های مقاوم به تدریج تکثیر پیدا می‌کنند و در برابر قویترین آنتی‌بیوتیک‌ها نیز مقاومت پیدا می‌کنند. با وجودی که اخیرا نظارت بیشتر و رعایت بهتر بهداشت سبب کاهش موارد عفونت‌های بیمارستانی مقاوم به آنتی‌بیوتیک شده اما تعداد گونه‌های مقاوم به درمان رو به افزایش است.


کد مطلب: 17994

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/17994/خطر-مقاومت-آنتی-بیوتیکی-جهان-تهدید-می-کند

میگنا
  https://www.migna.ir