جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۳:۴۲
کد مطلب: 18024
۰

نیازهای کودکان تا چه سني باید بی‌قید و شرط برآورده شود؟!

عضو هیئت مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: شخصیت کودک از دوره نوزادی شکل می‌گیرد و اگر مادر نیازهای کودک را تا 1.5 سالگی بدون قید و شرط برآورده سازد، کودک احساس اعتماد بنیادی می‌کند و پایه شخصیت مثبت در او نقش می‌گیرد.
فربد فدایی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: شخصیت کودکان از همان دوره نوزادی شکل می‌گیرد بدین ترتیب که اگر مادر نیازهای کودک را تا 1.5 سالگی بدون قید و شرط برآورده سازد در کودک احساس اعتماد بنیادی ایجاد می‌شود یعنی کودک احساس می‌کند که دنیا جای خوبی است و به نیازهای او توجه می‌شود بنابراین پایه یک شخصیت مثبت در او گذاشته می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران تصریح کرد: از سوی دیگر اگر مادر به برآورده کردن نیازهای کودک بی‌اعتنا باشد برای نمونه به گریه‌های نوزاد بی‌توجهی کند یا به موقع به او شیر ندهد، او را نوازش نکند، مراقب سردی یا گرمی بدن او نباشد در آن صورت بی‌اعتمادی بنیادی در کودک شکل می‌گیرد و کودک احساس می‌کند که جهان جای خصمانه‌ای است؛ بنابراین با بی‌اعتمادی به دیگران می‌نگرد و برای ورود به رقابت همیشه دچار ترس و وحشت می‌شود.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: از همان ابتدای تولد، اخلاق مادر و رفتار اطرافیان در شکل‌گیری شخصیت نوزاد نقش دارد و در سالهای پیش از مدرسه پدر و مادرانی که خواست‌های متناسب با توان کودک داشته باشند در کودک اعتماد به نفس بیشتری ایجاد می کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران تصریح کرد: پدر و مادرانی که بیش از توان کودک از او توقع دارند در کودک شخصیت خاصی به وجود می‌آورند و باعث می‌شوند که کودک نسبت به درستی تصمیمی که گرفته و کاری که انجام داده دچار تردید شود.

فدایی، چگونگی آموختن آداب کنترل نیازهای بدنی از جمله ادرار و مدفوع را نیز در شکل‌گیری شخصیت مؤثر دانست و افزود: پدر و مادرانی که کودکان خود را به صورت غیرواقعی می‌ستایند ممکن است زمینه‌ساز پیدایش شخصیت خودشیفته در کودک شوند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران ادامه داد: پدر و مادرانی که نمونه خوبی برای رفتارهای شایسته اجتماعی نیستند و نمی‌توانند مهارت‌های اجتماعی شدن را به کودک بیاموزند زمینه را برای شخصیت‌های ضد اجتماعی آینده مهیا می‌سازند.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: شخصیت انسان تا 18 سالگی شکل می‌گیرد و پس از آن تغییرات عمده‌ای نمی‌کند. این روانپزشک ادامه داد: رویه پدر و مادر، مربیان و نمونه‌های مطرح اجتماعی در شکل‌گیری شخصیت کودک حائز اهمیت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!