پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱ تير ۱۳۹۲ / ۰۹:۱۸
کد مطلب: 18131
۰
گام بلند دانشمندان در درمان بیماری‌های روانی

تشخیص شادی و غم افراد با اسکن مغزی!

دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون اکنون می‌توانند با استفاده از یک نرم‌افزار رایانه‌یی با پردازش اسکنهای مغزی حالت شادی، ناراحتی، عصبانیت و حتی حسادت فرد را شناسایی کنند.

به گزارش ایسنا، این برنامه، شادی را به عنوان راحت‌ترین احساس و حسادت را به عنوان سخت‌ترین احساس شناسایی می‌کند. محققان بر این باورند که این یافته‌ها می‌تواند به درمان افراد مبتلا به بیماری‌های روانی کمک کرده و حتی یک تشخیص اثبات شده علمی از اختلالات شخصیتی ارائه کند.

در این پژوهش از بازیگران خواسته شد تا احساسات اصلی را هنگامی که فعالیت مغزی آنها مورد بررسی بود، اجرا کنند. سپس یک برنامه رایانه‌یی، اسکنهای مغزی را که فعالیت یک بخش مغزی را در زمان اجرای یک احساس نمایش می‌داد، پردازش کرد. به گفته محققان، این شیوه می‌تواند برای ارزیابی واکنش احساسی افراد در برابر هرگونه محرک خارجی مانند پرچم، نام تجاری یا یک کاندیدای سیاسی مورد استفاده قرار بگیرد.

محققان از بازیگران خواستند تا 9 حالت احساسی عصبانیت، تنفر، حسادت، ترس، شادی، هوس، غرور،‌ غم و شرمندگی را ابراز کنند. سپس هر بازیگر برای هر احساس شش بار تحت اسکن fMRI قرار گرفت و بعد از آن از یک برنامه رایانه‌یی برای ارزیابی احساس تجربه شده، استفاده شد. این برنامه 50 درصد موارد احساسات را درست تشخیص داده و همچنین در زمان طبقه‌بندی احساسات به ترتیب بیشترین احتمال می‌توانست تا 80 درصد حدس صحیح داشته باشد.

این پژوهش که در مجله PloS ONE منتشر شده، نشان داد که رایانه در شناسایی شادی بهترین حدس را داشته و در تشخیص حسادت از دقت کمتری برخوردار بود. همچنین این رایانه به ندرت احساسات منفی و مثبت را با هم اشتباه می‌گرفت که نشان‌دهنده برخورداری آنها از علائم خاص عصبی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند