پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۵
کد مطلب: 18366
۰

رژيم غذايي مناسب براي مبتلايان به «ام اس»

بيماري هاي طولاني مدت مانند «ام اس» پيامدهايي مانند فرسودگي جسمي و ذهني به همراه دارد.
از جمله عوارض اين بيماري مي توان به خستگي مفرط، از دست دادن توانايي حرکتي و مشکلات ناشي از مصرف داروها اشاره کرد. در اين ميان رعايت يک برنامه غذايي سالم مي تواند عوارض ناشي از اين بيماري را تا حدي کاهش دهد.
حتماً شما خبرهاي زيادي را درباره رژيم هاي درمان کننده يا برطرف کننده «ام اس» شنيده ايد.بايد دانست هنوز ادله اي مبني بر اين که اين رژيم ها موثر است يا نه، به دست نيامده است.
در واقع آن چه مشخص شده اين است که اين نوع رژيم ها در برخي موارد مضر است. در اين مطلب به بايدها و نبايدهايي در زمينه رژيم غذايي بيماران مبتلا به ام اس به نقل از «MSN» اشاره شده است که خواندن آن را به بيماران و خانواده هايشان توصيه مي کنيم.
نبايد چربي هاي اشباع شده زيادي به برنامه غذايي افزوده شود، چربي هاي اشباع شده از چربي هاي حيواني به دست مي آيد و در بروز سرطان، بيماري قلبي و بيماري هاي حاد ديگر نقش دارد.
براي اين که بتوانيد به آساني چربي هايي را که بايد محدود کنيد به ياد بياوريد کافي است که بدانيد چربي هاي اشباع شده در دماي اتاق جامد است. نبايد با رژيم هاي غيراصولي کم کربوهيدرات وزن کم کنيد؛ خستگي مفرط از علايم شايع «ام اس» است و داشتن يک برنامه غذايي نامتعادل علايم اين بيماري را تشديد مي کند.
نبايد لبنيات را از برنامه غذايي حذف کنيد؛ يکي از عوارض جانبي مصرف داروهاي استروئيدي، ضعيف شدن استخوان ها يا همان پوکي استخوان است.
اين مشکل را مي توان با مصرف لبنيات کم چرب مانند ماست چکيده غني از پروتئين و سرشار از ويتامين C و D يا شير برطرف کرد.
مصرف سبزيجات فراموش نشود؛ ميوه و سبزي هاي رنگي سرشار از ويتامين هاي حاوي آنتي اکسيدان است که از ميلين محافظت مي کند. ميلين در بيماران مبتلا به ام اس، مورد حمله قرار مي گيرد.
بايد اسيد چرب امگا۳ و ۶ را به برنامه غذايي خود اضافه کنيد: منبع امگا۳ شامل ماهي آب سرد مانند سالمون و ماکارو و امگا۶ شامل مغز ميوه، روغن هاي آفتاب گردان و گل گلرنگ است.
در صورت لزوم وزن کم کنيد: کم تحرکي به علت خستگي مفرط مي تواند به چاقي و در نتيجه تشديد بيماري منجر شود. بهترين راه حل کاهش وزن است. البته از گرفتن رژيم هايي که در مدت کوتاه وزن زيادي کم مي کند بپرهيزيد و وزن خود را با اتخاذ برنامه غذايي صحيح به تدريج کاهش دهيد.
اگر لازم است وزن اضافه کنيد: برخي داروهاي تجويز شده براي درمان «ام اس» اشتها را کاهش مي دهد. اگر در حفظ وزن سالم با مشکل مواجهيد، سعي کنيد وعده هاي کوچک اما در دفعات بيشتر مصرف کنيد.
درباره مصرف مکمل ويتامين D با پزشک مشورت کنيد: ويتامين D براي تقويت استخوان مهم است و از آن جا که تاثير مهمي روي سيستم ايمني دارد، براي مبتلايان به ام اس مفيد است.
بايد فيبر زيادي به برنامه غذايي اضافه کنيد: يبوست يکي از علايم شايع ام اس است زيرا اين بيماري در عملکرد روده بزرگ تداخل ايجاد مي کند. داروها براي درمان اين بيماري و بي تحرکي مي تواند يبوست را تشديد کند.
مصرف ميوه و سبزي و غلات سبوس دار و ورزش منظم مانع از بروز يبوست مي شود. مايعات فراوان مصرف کنيد: داروهاي «ام اس» مي تواند باعث کمبود آب بدن شود.
در نتيجه علايم خطر ام اس مانند عفونت مجراي ادراري، يبوست و خستگي مفرط افزايش مي يابد.
سعي کنيد روزي ۶تا۸ ليوان آب بنوشيد و از مصرف نوشيدني هايي مانند قهوه که آب بدن را کم مي کند و ناراحتي مثانه به وجود مي آورد، بپرهيزيد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...