جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۲ / ۲۳:۵۰
کد مطلب: 18434
۱

کاهش سن بیوگی به 17 سال در کشور

یک آسیب‌شناس مسائل اجتماعی گفت: اگر دولت پای خود را از مسائل آسیب‌های اجتماعی بیرون بکشد، تمام مسائل اجتماعی حل خواهد شد.
به گزارش ایسنا، دکتر مجید ابهری در نشست نخبگان آسیب‌های اجتماعی که با موضوع «تقویت هویت فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی» در ستاد ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد شورای شهر تهران برگزار شد، گفت: مشکلی که در جامعه وجود دارد این است که درعین حال که پرکاری فرهنگی بیرونی داریم، دچار کم‌کاری فرهنگی درونی هستیم. 22 نهاد پیگیر مسائل اجتماعی وجود دارد و میلیاردها تومان بودجه هزینه خرج این نهادها می‌شود، اما عملکرد آنها آنگونه که باید باشد نیست.

وی با بیان اینکه امور اجتماعی در این کشور صاحب ندارد، افزود: تبعیض‌ها، عدم هماهنگی و تنوع سیاست‌گذاری‌های اجتماعی باعث شده که از مسائل اجتماعی اطلاعات دقیقی نداشته باشیم و شاهد افزایش بیش از پیش آسیب‌شناسانی باشیم که مشخص نیست آمارهایشان را از کجا می‌آورند و تحلیل‌های غیرعلمی انجام می‌دهند.

این جامعه‌شناس با اشاره به آسیب‌های اجتماعی مختلف در بین جوانان افزود: سن مصرف سیگار به 13 سال رسیده است. همچنین سن بیوگی به 17 سال کاهش و مادی‌گرایی در بین جوانان رواج پیدا کرده است. وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال 12 میلیون گوشی موبایل خریداری می‌شود و به نوعی رقابت خریداری تلفن همراه در بین جوانان مد شده است، گفت: هزینه اس ام اس جزوی از سبد خانوار خانواده‌ها شده است.

ابهری افزود: من قسم خورده‌ام که دیگر آمار ارائه نکنم، چرا که همیشه متهم به سیاه‌نمایی شده‌ایم . این آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به ضعف‌های فرهنگی، افزود: امروزه در هیچ کشوری شاهد این نیستیم که والدین نام دشمنان خودشان را بر فرزندهایشان بگذارند، اما در ایران شاهد این هستیم که افراد نام فرزندان خود را همچون "چنگیز" می‌گذارند و تابحال حتی نام "آریوبرزن" نشنیده‌اند.

وی ادامه داد: جوانان امروزه تمام مناسبت‌های غربی را به خوبی می‌شناسند، اما رغبت چندانی به حضور در جشن‌های ملی خودمان ندارند و تا زمانی که الگوی درستی به جوانان ارائه نشود، آنها خود در پی الگو خواهند رفت.

این جامعه‌شناس با اشاره طنز‌آمیز به این نکته که در گذشته نوجوانان پسر با گذاشتن سبیل، سعی در شبیه کردن خود به پدرانشان داشتند، گفت: اما امروزه متاسفانه برخی پسران جوان ما در زیبایی با خواهران و مادرانشان رقابت دارند و طبق آمار به دست آمده، 12 درصد از پسران از لوازم آرایش رسمی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به ادبیات نسل جوان افزود: بعد از انقلاب حدود 4000 لغت بیگانه وارد زبان ما شده که متاسفانه اساتید نیز برای اینکه مطالبشان برای جوانان قابل فهم باشد، خود را درگیر این زبان کرده‌اند.

ابهری در پایان با بیان اینکه نمی‌شود در جامعه برای نظارت بر هر فرد یک مامور قرار داد، افزود: باید معنویت را در جامعه تقویت کرد و مهارت خود کنترلی را در جامعه احیا کنیم تا بتوانیم در مقابل هجمه‌های فرهنگی مقاوم باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ