جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ / ۲۳:۲۳
کد مطلب: 18590
۱

اصلی‌ترین دغدغه دانشجویان چیست؟

نتایج یک پژوهش نشان داد که دغدغه‌های مالی از جمله مهمترین مسائل دانشجویان دختر و پسر است که با موفقیت تحصیلی‌شان رابطه‌ی مستقیم دارد به این معنی که هرچه مسائل مالی و دغدغه‌های کاری آنها پررنگ‌تر شود، دچار افت تحصیلی بیشتری می‌شوند.
به گزارش ایسنا، ورود به دانشگاه، مقطعی بسیار حساس در زندگی نیروهای فعال و جوان هر کشوری است لذا پذیرش نقش دانشجویی با تغییرات زیادی در روابط اجتماعی و انسانی جوانان همراه است و انتظارات و نقش‌های جدیدی برای آ‌نها به همراه می‌آورد.
آشنا نبودن آنان با محیط دانشگاه و امکان وجود مشکلاتی از قبیل علاقه‌مند نبودن به رشته‌ی تحصیلی، ناسازگاری با سایر افراد در محیط زندگی و کافی نبودن امکانات رفاهی، اقتصادی و ... می‌تواند سبب بروز افت تحصیلی دانشجویان شود لذا لزوم شناخت، مطالعه و بررسی مشکلات و مسائل دانشجویان برای پیشگیری از بروز مسائل ضروری به‌نظر می‌رسد. در این راستا پژوهشی در دانشگاه تهران انجام شده است که به بررسی آسیب‌های روانی و مشکلات رفتاری و رابطه‌ی آن با موفقیت تحصیلی ضمن مقایسه‌ی دانشجویان دختر و پسر پرداخته است.
این پژوهش به صورت کمی در میان 388 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان دادکه از میان آسیب‌های روانی (افسردگی، پرخاشگری، ترس مرضی، اضطراب، شکایت جسمانی، وسواس، حساسیت در روابط متقابل، افکار پارانوئیدی و روان‌پریشی) بیشترین سهم متعلق به افسردگی و کمترین سهم نیز متعلق به ترس مرضی است.
نتایج این پژوهش همچنین تاکید کرد که دانشجویان دختر و پسر از لحاظ نوع و میزان آسیب روانی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و به طور کلی افسردگی در زنان و وسواس در مردان شایع‌تر از سایر موارد و ترس مرضی از سایر آسیب‌های روانی کمتر در هر دوگروه به چشم می‌خورد.

فرزندان مادران تحصیل‌کرده، بیشتر دچار آسیب‌های روانی می‌شوند!
نتایج این پژوهش نشان داد که میان تحصیلات و منزلت اجتماعی پدران و آسیب روانی فرزندان رابطه‌ی معناداری وجود دارد به این معنی که هر قدر که تحصیلات و موقعیت شغل پدران بهتر باشد آسیب‌های روانی آنان کمتر است و نکته جالب این است که عکس این قضیه درخصوص مادران تحصیل‌کرده صدق می‌کند به این معنی که مادرانی که تحصیلات و منزلت شغلی بالاتری داشتند فرزندانشان از آسیب روانی بیشتری رنج می‌برند.

مشکلات مالی عامل بروز آسیب‌های روانی
نتایج این پژوهش رابطه‌ی معناداری را میان درآمد افراد و آسیب‌های روانی آنها کشف کرد، یعنی دانشجویان (در این مورد به خصوص پسران) که در وضعیت اقتصادی نامناسب به سر می‌برند و در معرض ابتلا به آسیب روانی هستند و از سلامت روانی کمتری نسبت به کسانی که در موقعیت اقتصادی بهتری هستند، بهره‌مندند. نتایج این پژوهش رابطه‌ی معناداری میان آسیب‌های روانی و موقعیت تحصیلی دانشجویان کشف نکرد.

کار، اصلی‌ترین دغدغه دانشجویان
نتایج این پژوهش حاکی از آن است که از میان مشکلات رفتاری دانشجویان (مشکلات شغلی، فرهنگ‌پذیری، عاطفی و تحصیلی) بیشترین سهم متعلق به مشکلات شغلی و کمترین سهم متعلق به مشکلات فرهنگ‌پذیری است و این درباره دانشجویان دختر و پسر یکسان هستند.
نتایج این پژوهش نشان داد که میان مشکلات رفتاری افراد و موقعیت تحصیلی آنها نیز رابطه‌ی معناداری وجود دارد به این معنی که دانشجویان هر قدر مشکلات رفتاری کمتری داشته باشند موقعیت تحصیلی بهتری خواهند داشت. به‌نظر می‌رسد که دغدغه یافتن شغل، مشکلات ذهنی زیادی را برای دانشجویان ایجاد کرده است و از آنجاکه بیشترین سهم مشکلات رفتاری مربوط به مشکلات شغلی است در رابطه با دانشجویان شاغل می‌توان (تعارض نقش بین دانشجو و شاغل بودن) را عامل ایجاد استرس برای آنها و در نتیجه بروز و تاثیر منفی روی موقعیت تحصیلی‌شان معرفی کرد.
در مورد دانشجویان غیرشاغل نیز ابهام و نگرانی در مورد آینده شغلی می‌تواند از عوامل کاهش انگیزه، ایجاد ترس و فشار بر دانشجو باشد و تاثیر منفی روی موقعیت تحصیلی او بگذارد. نتایج این پژوهش نشان داد که در میان بروز مشکلات رفتاری نیز تفاوتی میان دانشجویان دختر و پسر وجود ندارد و به‌طور کلی عامل جنسیت در بروز آسیب‌های روانی و مشکلات رفتاری خنثی است.
این پژوهش حاصل پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد سمیه جعفری آژیر با مشاوره دکتر هوشنگ نایبی و راهنمایی دکتر طیبه فردوسی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود