جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۹
کد مطلب: 18612
۱

شناسایی بدبخت ترین مولکول مغز

دانشمندان بدبخت ترین مولکول مغز را شناسایی کرده اند؛ پروتئینی که در تمامی احساسات استرس، اضطراب و افسردگی نقش دارد. این کشف می تواند راه را به سوی ساخت داروهای جدیدی برای کنترل این مشکلات هموار می سازد.
به گزارش مهر، محققان از منبع نوری الماس که یک شتابگر ذرات و تولید کننده قدرتمند ترین پرتو ایکس جهان در هارول در اکسفورد شایر است، برای مطالعه مولکول هایی که در سطح بیرونی سلول هایغده هیپوفیز قرار دارند، استفاده کردند.
محققان پیش از این می دانسته اند که غده هیپوفیز نقش مهمی را با آزاد سازی مواد شیمیایی استرس به خون، در اضطراب و افسردگی ایفا می کند. با این حال چگونگی بروز این واکنش مشخص نبود با این حال پروتئینی به نام CRF1 مظنون اصلی این واکنش ها تلقی می شد.
فیونا مارشال یکی از پژوهشگران این بررسی از شرکت کشف داروی Heptares Therapeutics گفت: بیماری های مرتبط با استرس از جمله افسردگی و اضطراب سالانه یک چهارم از بزرگسالان را درگیر خود می کنند اما آنچه که بسیاری از مردم نمی دانند این است که این بیماری ها توسط پروتئین هایی در مغز کنترل می شوند که یکی از آنها، همین CRF1 است.
وی افزود: آنچه که ما انجام دادیم مشخص کردن ساختار این پروتئین است که چگونگی عملکرد آن را نشان می دهد و از این رو می توانیم داروهایی را برای کنترل آن طراحی کنیم. پروتئین CRF1 در غشای بیرونی سلول های هیپوفیز قرار دارد و در آنجا مترصد مولکول های استرس آزاد شده توسط هیپوتالاموس می ماند.
وقتی این مولکول ها را شناسایی می کند؛ سلول والد خود را فعال می سازد تا هورمون هایی را آزاد کند در بلند مدت موجب اضطراب و افسردگی می شود. محققان با استفاده از این شتابگر قدرتمند کل ساختار اتمی مولکول را روشن کرده و یک شکاف را درون آن شناسایی کردند که می تواند هدف ایده آلی برای ساخت داروهای جدید باشد.
مارشال اظهار داشت: اکنون شکل این پروتئین را می شناسیم و از این رو می توانیم مولکولی را طراحی کنیم که درون شکاف آن قرار گرفته و آن را مسدود سازد از این رو پروتئین CRF1 غیر فعال می شود و از این رو فرایند زیست شیمیایی که در نهایت به استرس منجر می شود از همان ابتدا متوقف می کنیم. نتایج این تحقیقات درنشریه نیچر منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.