کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

موسسات قارچ گونه انتخاب رشته در انتظار کنکوری‌ها

خبرگزاری ايسنا , 18 مرداد 1392 ساعت 13:55

در انتخاب رشته باید مسائل مهمی از جمله استعداد فرد، علاقه به رشته مورد نظر و بازار کار آن مورد بررسی قرار گیرد


ورود به دانشگاه یکی از نقاط عطف زندگی فرد است که پس از 11 سال تلاش در آموزش و پرورش حال رویای ورود به بخش جدیدی از زندگی را که همان دانشگاه است، در سر می‌پروراند، اما شاید چگونگی این ورود و رشته تحصیلی او در دانشگاه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که برخی از داوطلبان کمتر به آن توجه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، انتخاب رشته آزمون سراسری سال 92 در حالی آغاز شد که به گفته رییس سازمان سنجش تمامی داوطلبان شرکت‌کننده در این آزمون مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، البته افرادی که در این آزمون ثبت‌نام و یا شرکت نکرده‌اند، می‌توانند کد رشته محل‌های بدون آزمون را در انتخاب رشته سال 92 انتخاب کنند. هر چند انتخاب رشته‌های تحصیلی آینده فرد را رقم می‌زند و بسیار اهمیت دارد، اما نکته‌ای که برخی از داوطلبان کمتر به آن توجه می‌کنند، اهمیت انتخاب رشته‌ای در آینده تحصیلی و شغلی فرد است، چرا که لزوم استعدادیابی افراد و علاقه آنها به رشته تحصیلی بارها توسط کارشناسان مورد تاکید قرار گرفته است.

برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که در انتخاب رشته باید مسائل مهمی از جمله استعداد فرد، علاقه به رشته مورد نظر و بازار کار آن مورد بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر برخی از داوطلبان بدون توجه به رشته‌های مورد علاقه خود بعضا اقدام به انتخاب دانشگاه‌های تهران و یا دانشگاه‌های بزرگ‌تر می‌کنند، در حالی که شاید رشته‌ای که در آن قبول می‌شوند، هیچ تناسبی با استعداد و علاقه آنها نداشته باشد. اما در عین حال با توجه به همه توصیه‌هایی که به داوطلبان درباره اهمیت انتخاب رشته می‌شود، برخی از موسسات با دادن وعده‌های واهی چون قبولی 100 درصدی در دانشگاه‌ها، دانشجویان را ترغیب می‌کنند که با توجه به درصدها و نمرات آزمون خود برایشان انتخاب رشته کنند و بعضا به انتخاب رشته‌ای خاص به داوطلبان اصرار می‌ورزند و به او می‌گویند که آینده این رشته خوب است.

در شرایطی که شاید داوطلب هیچ علاقه و یا شناختی از این رشته نداشته باشد. این موسسات که تعدادشان کم نیز نیست، از طرق مختلف از جمله تبلیغات سطح شهر، ایمیل، پیامک و ... فعالیت‌های خود را تبلیغ می‌کنند و با ارزیابی نمرات آزمون هر فرد، رشته‌هایی را برای انتخاب، به آنها پیشنهاد می‌کنند که بعضا حتی داوطلبان اسم بعضی از آنها را نشنیده‌اند، این موضوع می‌تواند یکی از خطرناک‌ترین مسائلی باشد که داوطلب را در انتخاب رشته تهدید می‌کند، چرا که فرد با انتخاب یک رشته و تحصیل در آن، آینده زندگی خود را خواهد ساخت. اما شاید در رشته‌ای تحصیل کنند که نه تنها به آن علاقه ندارند، بلکه نتوانند بازار کار مناسبی پس از فارغ‌التحصیلی برای خود پیدا کنند، بنابراین اگر داوطلبی می‌خواهد به بهترین نحو اقدام به انتخاب رشته کند، بهتر است که پیش از انتخاب هر رشته، با تحقیق در مورد آن، میزان علاقه و استعداد خود را در آن رشته و همچنین بازار کار موجود آن رشته را بسنجند و سپس اقدام به این کار کنند.
بعضا دیده می‌شود که فردی پس از چهار سال تحصیل در یک رشته برای مقطع بالاتر، رشته خود را تغییر می‌دهد که این امر معمولا نشان از عدم علاقه فرد به آن رشته دارد، در حالی که شاید چهار سال تحصیل در رشته قبلی به گونه‌ای برای او به هدر رفته است، اما چیزی که بدیهی به نظر می‌رسد این است که بهترین انتخاب می‌تواند، انتخاب خود داوطلب با توجه به توانمندی‌ها باشد، چرا که انتخاب بر اساس نمره آزمون نمی‌تواند انتخاب مناسبی برای او باشد.
بنابراین داوطلبان باید با مشورت از کسانی که در رشته مورد نظرشان فعال هستند، اطلاعات کافی را کسب کرده و سپس خود اقدام به انتخاب رشته کنند و هدایت کاروان خویش را به دست اینگونه موسسات ندهند.


کد مطلب: 18854

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/18854/موسسات-قارچ-گونه-انتخاب-رشته-انتظار-کنکوری-ها

میگنا
  https://www.migna.ir