جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ / ۲۳:۱۴
کد مطلب: 18926
۰
معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد

مرگ ۳۰۵۶ نفر بر اثر‌ مصرف مواد مخدر و روانگردان در سال گذشته

به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ بابک دین‌پرست در نخستین جلسه کمیته زنان و خانواده این ستاد که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: کمیته زنان و خانواده، نهمین کمیته تخصصی ستاد است و در مجموع 5 کمیته فرهنگی و پیشگیری، درمان و حمایت‌های اجتماعی، توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد، اشتغال و توانمندسازی و زنان و خانواده در حوزه معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی قرار دارد. این ظرفیت همگون فرصت مناسبی به منظور اتخاذ تصمیمات هماهنگ در حوزه زنان و خانواده است.
وی با اشاره به اهداف تشکیل این کمیته افزود: هدف این کمیته، خانواده و یکی از اعضای مهم آن یعنی زنان است و سعی داریم همه تهدیدات و چالش‌هایی که از بابت پدیده اعتیاد و مواد مخدر پیش روی زنان است را مورد توجه قرار دهیم. معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر همچنین با اشاره به جایگاه مهم خانواده و نقش زن در مدیریت خانواده تأکید کرد: کمیته زنان باید با شناسایی ظرفیت‌های موجود برنامه‌ریزی مناسبی را برای بهره‌گیری از این ظرفیت بی‌نظیر در جهت مصون‌سازی جامعه از اعتیاد انجام دهد.

دین‌پرست ادامه داد: حدود 47 درصد زندانیان کشور را مرتکبان جرایم مرتبط مواد مخدر تشکیل می‌دهد و با توجه به جامعه چند صد هزار نفری خانواده‌های آنان که درگیر مشکلات ناشی از زندانی بودن سرپرست یا یکی از اعضای خانواده هستند باید برنامه‌ریزی‌خاصی برای آنها داشته باشیم و حتی باید جمعیت یک میلیون نفری معتادان کشور و خانواده آنها را به این جمعیت اضافه کرد.

وی با بیان اینکه بیشتر جرایم مواد مخدر زنان، به دلیل همسرانشان بوده است، ادامه داد: تقویت و گسترش برنامه‌های پیشگیرانه برای مصون‌سازی جامعه از مواد مخدر است و ما باید برای فرزندان طلاق نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را منظور کنیم. وی افزود: در سه ماهه اول امسال، 75 درصد تماس‌گیرندگان با خط ملی مشاوره اعتیاد زنان بوده‌اند که 32 درصد این تماس‌گیرندگان از سوی زنان دارای همسر معتاد، 29 درصد از سوی مادران معتاد و 11 درصد از سوی افراد مصرف‌کننده بوده‌ است.

دین پرست در ادامه، شناسایی و بررسی علل اعتیاد زنان را از دیگر اهداف این کمیته برشمرد و گفت: طبق شیوع‌شناسی اخیر، یک میلیون و 325 هزار نفر درگیر اعتیاد هستند که حدود 10 درصد این رقم را زنان تشکیل می‌دهد. وی گفت: انگ جامعه نسبت به زنان معتاد، یک مشکل جدی در مسیر درمان اعتیاد آنان است که باعث می‌شود زنان معتاد انگیزه‌ای برای حضور در چرخه درمان نداشته باشند، و حضور آنان در مراکز درمان و کاهش آسیب به مراتب کمتر از مردان معتاد است و متاسفانه رغبتی برای درمان ندارند.

دین‌پرست ادامه داد: شتاب تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به روانگردان‌ها و محرک‌ها در زنان بیشتر از مردان است و حتی آثار اعتیاد در آنان کمتر از مردان نمایان است و آن به دلیل آثار ظاهری کمتر ناشی از مصرف مواد محرک متامفتامین‌ها در کوتاه مدت می‌باشد.

وی همچنین افزود: اگر چه از کل 3056 نفری که به دلیل سوء‌ مصرف مواد مخدر و روان‌ردان‌ها در سال گذشته فوت کرده‌اند، 7 درصد را (199 نفر) زنان تشکیل می‌دهد،اما مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در زنان و دختران سریع‌تر از مردان است، زنان خیلی زود آسیب می‌بینند و به ته خط می‌رسند و خودکشی در زنان به ویژه دختران از دیگر عواقب ناشی از مصر مواد مخدر در اینگونه از قشر جامعه است.

وی ادامه داد: از دیگر آسیب‌هایی که از این حیث متوجه زنان معتاد می‌شود فراز از خانه، روسپیگری، فقر، بیماری‌های عفونی مثل ایدز، هپاتیت و بیماری‌های مقاربتی و اسف‌بارتر از همه آنها خشونت‌ها و سوء استفاده جنسی از اینگونه از معتادان است.
دین‌پرست گفت: ما سعی داریم تا همه سیاست‌های راهبردی لازم را در این کمیته تعیین کنیم و می‌خواهیم تمام تهدیداتی که متوجه زنان است شناسایی شوند و ضمن شناسایی خانواده‌های در معرض خطر، اقدامات خود را برای حمایت این گروه متمرکز کنیم. وی تأکید کرد: همه داشته‌ها و ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌های عضو کمیته و حتی دستگاه‌های دیگری که ممکن است به جمع این کمیته اضافه شوند، باید متمرکز و هدفمند شوند تا اهداف کمیته محقق شود.
در این جلسه، نمایندگانی از اعضای این کمیته متشکل از وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، تعاون، علوم بهداشت، نیروی انتظامی و بهزیستی، سازمان زندان‌ها، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری،‌ شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، بسیج زنان کشور، سازمان‌ فنی و حرفه‌ای و کمیته امداد حضور داشتند و نظرات و پیشنهادات خود را درباره آیین‌نامه کمیته مطرح کردند./فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .