کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیش بینی سکته مغزی با بررسی چشم‌ها

23 مرداد 1392 ساعت 10:56

فشار خون بالا موجب آسیب دیدگی به عروق خونی شبکیه می شود که در اصطلاح به آن "رتینوپاتی فشارخون بالا" گفته می شود.


پژوهشگران می گویند روزی فرا خواهد رسید که از چشم ها برای ارزیابی خطر بروز سکته مغزی در افراد استفاده شود.
به گزارش مهر، پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور به سرپرستی دکتر "محمد کامران اکرام" پژوهشگر هندی تبار، بروز سکته مغزی را به طور متوسط به مدت 13 سال بر روی دو هزار و 907 بیمار مبتلا به فشار خون بالا که پیش از این سابقه سکته مغزی نداشتند، رصد کردند.
در آغاز این مطالعه از شبکیه چشم شرکت کنندگان عکس گرفته شد. شبکیه لایه حساس به نور از سلول ها در عقب کره چشم است.
فشار خون بالا موجب آسیب دیدگی به عروق خونی شبکیه می شود که در اصطلاح به آن "رتینوپاتی فشارخون بالا" گفته می شود.
بر اساس تصاویر تهیه شده، این وضعیت عروق شبکیه به چهار دسته سالم، خفیف، متوسط و شدید تقسیم شد. در طول این بررسی طولانی مدت، 146 شرکت کننده دچار سکته مغزی ناشی از ایجاد لخته خونی و 15 مورد نیز ناشی از خون ریزی مغزی شدند.
پس از در نظر گرفتن چندین عوامل خطر مانند سن، جنسیت، نژاد، میزان کلسترول، قند خون، شاخص توده بدن، سیگار کشیدن و فشار خون، محققان دریافتند خطر بروز سکته مغزی در افرادی که رتینوپاتی فشار خون خفیف داشتند 35 درصد و آنهایی که رتینوپاتی فشار خون متوسط و شدید داشتند 137 درصد بیش از بقیه دچار سکته مغزی شدند.
حتی در بیمارانی که دارو مصرف می کردند و فشار خون خود را تحت کنترل داشتند خطر ایجاد لخته خونی در افرادی که دچار رتینوپاتی فشار خون بالا خفیف بودند 96 درصد و در آنهایی که دچار شکل متوسط و شدید این بیماری بودند 198 درصد بیشتر بود.

کرام که استادیار موسسه تحقیقات چشم دانشگاه ملی سنگاپور است، می گوید: شبکیه، اطلاعات مهمی را در مورد مغز عروق خونی در مغز ارائه می کند. تصویربرداری از شبکیه یک شیوه غیرتهاجمی و ارزان قیمت برای بررسی وضعیت عروق شبکیه است.
در سراسر جهان، فشار خون بالا مهمترین عامل خطر برای سکته قلمداد می شود با این حال هنوز پیش بینی اینکه کدام دسته از بیماران دچار فشار خون بالا در خطر سکته مغزی هستند، ممکن نیست.
اکرام می گوید هنوز بسیار زود است که این تغییرات مشاهده شده در بررسی های بالینی را برای ارزیابی خطر سکته توصیه کنیم. باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد تا یافته های ما را تایید کرده و بررسی کنیم که آیا عکس برداری از شبکیه می تواند در فراهم آوری اطلاعات اضافی در مورد سکته مغزی در افراد دچار فشار خون بالا مفید واقع شود یا خیر.
نتایج این تحقیقات در نشریه Hypertension انجمن قلب آمریکا منتشر شده است.


کد مطلب: 18934

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/18934/پیش-بینی-سکته-مغزی-بررسی-چشم-ها

میگنا
  https://www.migna.ir