پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱ شهريور ۱۳۹۲ / ۱۶:۲۹
کد مطلب: 19076
۴

نیم نگاهی به حرفه پزشکی به مناسبت روز پزشک/ پزشکانی که از بیکاری می نالند

تخصص گرایی چوب حراج به نظام سلامت زده
نیم نگاهی به حرفه پزشکی به مناسبت روز پزشک/ پزشکانی که از بیکاری می نالند
روز پزشک بر جامعه پزشکی مبارک باد روز پزشک بر جامعه پزشکی ایران و تمامی پزشکانی که خود را متعلق به فرهنگ سرزمین بوعلی سینا می دانند مبارک باد
جمعه یکم شهریور ماه 1392 همزمان با روز ولادت شیخ رئیس ابوعلی سینا، روز پزشک نیز است به مناسبت این روز با دو نفر از پزشکان حوزه سلامت کشور صحبت کردیم که در ادامه آن را می‌خوانيد.
 به گزارش باشگاه خبرنگاران وقتی از دغدغه های پزشکان امروزی میخواهیم حرف بزنیم درآمدهای پایین به خاطر تعرفه های غیر واقعی و تخصص گرایی بی حد و اندازه در کشور در قبال تلاش و گذاشتن عمر چندساله اولین چیزی است که به ذهنمان خطور میکند. وقتی از دکترها سوال میشود که چی شد که دکتر شدید قصه از اینجا شروع می شود، زمانی که بچه بودیم وقتی ازمون میپرسیدند که می خواهی وقتی بزرگ شدی چکاره بشی با کلی ذوق و شوق و قیافه گرفتن میگفتند دکتر. چقدر مادر و پدرها خوشحال بودند و میگفتند بچه ام خانم دکتر یا آقای دکتر آینده است .
این سالها گذشت و دبستان ، راهنمایی و اول دبیرستان تمام شد و با کلی هیجان رشته تجربی رو انتخاب کردند و درس خوندن رو با تلاش جدی و همت بلند ادامه دادند و تو کنکور پزشکی شرکت کردند. روزی که نتیجه های کنکور اعلام شد و به قول معروف شاخ قول رو شکستند و اسمشان جزو دکترین آینده در اومد با خودشان گفتند که چه روزهای خوبی در انتظارمونه. روزهایی که جدا از خیلی آدمهای عادی می تونیم به نجات جان یک نفر کمک کنیم و کنار دعاهای خیر مردم یک زندگی راحت با درامد بالا داشته باشیم.

یکی از پزشکان گفت: روزهای دانشجویی شروع شد کشیکهای شب، سرو کله زدن با آدمهای متفاوت و زبانهای مختلف ،دیدن صحنه های شاد و غمگین ، به دنیا آمدن یک نفر و خداحافظی یک نفر دیگر از این دنیا و دور شدن از زندگی روزمره تنها گوشه ای از هفت سال درس خواندن در رشته پزشکی بود.بعد از این هفت سال که فارغ التحصیل شدیم با خودمان گفتیم الان دیگه که پزشک شدیم هر جا بریم زود مشغول کار میشیم . هر جا که سرزدیم دریغ از کار . سرمایه هم که نداشتیم تا یک جابه عنوان مطب اجاره کنیم . گفتیم بریم تخصص بگیریم دیگه حتما تو یکی از بیمارستانها استخدام میشیم انقدر نشستیم یک سال دو سال مداوم عمرمون رو گذاشتیم درس خونیدم تا تخصص قبول شدیم.سه تا چهار سال هم طول کشید تا تخصص گرفتیم وقتی به خودمون اومدیم سی رو رد کردیم دیدیم ای دل غافل تازه تو این سن باید بریم دنبال کار و سرو سامان پیدا کردن. با کلی این درو اون در زدن و رو انداختن تو یک بیمارستان بالاخره مشغول به کار شدیم بعضی ازدوستانم که دیگه از پیداکردن کار خسته شده بودند وارد یه حوزه کاری غیر مرتبط شدند.که البته پیش خودمون باشه یشترشون وارد حوزه خبر و برنامه های تولیدی سلامت شدند.

آخه سوال ما اینه که آقا اگر پزشک نیاز ندارین چرا تربیت می کنید و وقت ما رو هم میگیرید.اگر به خاطر کمبود متخصص تو مناطق محروم پزشک تربیت میکنید خوب امکانات به پزشکان بدید تا حاضربشند که تو این مناطق خدمت کنند. در واقع ریشه این بیکاری ، درآمدهای پایین و ظلم بیش از اندازه به پزشکان عمومی تخصص گرایی است كه باعث افزايش پرداختی از جیب مردم ، كاهش ارتقای سلامت و افزايش درصد بیکاری پزشکان عمومي مي شود.

از مشکلات دیگر پزشکان تعرفه های غیر واقعی و حقوق پایین بیمارستانهای دولتیست که همین موضع باعث شده که پزشکان برای تامین هزینه های خود چند جا به خصوص در مرکز خصوصی مشغول به کار بشند.از طرف دیگه هم پزشکان عمومی برای تامن مایحتاج زندگیشان با گذراندن چند دوره به ارائه خدماتی همچون رژیم درمانی ،جوان سازی ،لیزر، کاشت مو،طب سنتی و .............. می پردازند. تمام این حرفا گفته شد که بگیم
اول شهریور سالروز تولد شیخ الرئیس ابوعلی سینا هرساله یه تلنگر به پزشکان برای ادامه راه و روش این امیر پزشکان و یه تلنگر برای مسئولین برای این که این مشکلات را حل کنند.
تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد
اگر به گذشته برگردم، داروساز می‌شود
دکتر غفارزاده- مدیر مجتمع آموزشی بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) که از سال 1375 وارد پزشکی شده است، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سختی‌های کار پزشکی این طور گفت: یکی از سخت‌ترین کارهای نظام بهداشت و درمان حوزه مدیریت و اداره نظام بهداشت و درمان حوزه مدیریت و اداره بیمارستان است و کاری بسیار پر استرس و پر چالش است؛ چراکه تمامی مسئولیت‌ها بر روی دوش مدیر بیمارستان سنگینی می‌کند. وی در ادامه از اینکه شغلش در حوزه سلامت کشور است، اظهار خشنودی کرد و گفت: درگذشته می‌خواستم به اینجا برسم اما اگر به گذشته برگردم مطمئنا در کنکور داروسازی یا دندانپزشکی را انتخاب می‌کنم.
دکتر غفارزاده که به دلیل داشتن مدیریت بیمارستان رسول اکرم (ص) 24 ساعته پاسخگوی مردم است، در خصوص دغدغه‌ها و مشکلات جامعه پزشکی افزود: همواره هرگونه مشکلی در محیط بیمارستان یا بیمار رخ دهد همه تلاش می‌کنند تا مشکلات حل شود و مهمترین تاثیری که یک بیمار بر روی پزشک می‌گذارد این است که اگر حال بیمار خوب شود تاثیر مثبتی بر پزشک نیز می‌گذارد.
وی که فرزندش نیز در رشته داروسازی مشغول به تحصیل است، ادامه داد: تقارن روز پزشک با بزرگداشت بوعلی سینا بسیار اتفاق مبارکی است پزشکان باید تلاش کنند که به او برسند، بوعلی سینا علاوه بر اینکه پزشک بود، عارف نیز بوده است که ما با آن فاصله زیادی داریم. مدیر مجتمع آموزش رسولی اکرم (ص) مهمترین دغدغه جامعه پزشکی را هزینه‌هاي درمانی دانست و گفت: مردم در این شرایط جامعه و فشار اقتصادی اگر هزینه درمان بالا باشد آنرا خرج نمی‌کنند و بیماریشان را تحمل می‌کنند و این برای جامعه مشکل ایجاد می کند. دکتر غفارزاده خودکشی بیماری که افسردگی شدید داشت در بیمارستان را از جمله خاطرات تلخ دوران مدیریتش عنوان و خاطر نشان کرد: جذابترین صحنه و خاطره برای یک پزشک این است که بیمارش بهبود پیدا کند.

پزشکی یک عشق است

دکتر قاسم کریمي- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز از سال 1367 وارد فعالیت نظام پزشکی کشور شد که به گفته وی کار پزشکی یک عشق است و حالت عرفانی دارد. وی در خصوص سختی‌های شغل پزشکی گفت: بخاطر عشق و عرفانی بودن پزشکی تمام مشکلات و سختی‌ها قابل حل است، تمامی پزشکان باید در طول شبانه روز آماده باشند و همیشه درگیر مسائل مربوط به شغلشان هستند، و به خاطر اعتماد و اطمینان مردم، پزشکان این سختی‌ها را به جان می‌خرند.
وی که تاکنون از انتخاب شغل پزشکی پشیمان نشده است، افزود: هر فردی در جامعه علاقه دارد پزشک شود و زمانی که وارد این وادی می‌شود درس خواندن های شبانه، امتحان‌‌ها، کشیک‌های دانشجویی و ... برایش شاید سخت باشد؛ اما به خاطر علاقه و خدمت رسانی به مردم ادامه می‌دهد و با یک دید الهی خودش را قانع می‌کند. به گفته دکتر کریمی، یک پزشک همواره درگیر بیمارستان، مطالعه و کار است و مهمترین دغدغه‌اش حفظ جایگاه و شان پزشکیشان در جامعه است. اینکه همه را با یک دید نگاه کردن نباشد.
وی در ادامه بر اثرگذاری سرنوشت یک بیمار بر روی پزشکان اشاره کرد و افزود: مطمئنا سرنوشت بیمار در زندگی پزشکانتاثیرگذار است و بهبودی وی باعث شادابی ما نیز خواهد شد. وی بوعلی سینا را پزشکی عارف و فیلسوف دانست و گفت: ما باید از آن استقبال کنیم و یاد بگیریم و خوشحالم که روز پزشک همزمان با بزرگداشت بوعلی سینا است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد