چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ - 23 Jun 2021
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ دی ۱۳۸۹ / ۰۷:۰۸
کد مطلب: 1922
۰

جزئیات طرح بازنگری ساختاری دروس زبان و ادبیات فارسی دانشگاهها

جزئیات طرح بازنگری ساختاری در دروس زبان و ادبیات فارسی دانشگا‌های سراسر کشور که برای نخستین بار بعد از انقلاب فرهنگی صورت می‌گیرد و برای اجرا در سال تحصیلی 91-1390 اعلام شد.
سیدعلی‌اصغر میرباقری‌فرد مسئول هماهنگی میان کارگروه‌های 6 گانه‌ای که تهیه این طرح زیربنایی را بر عهده داشته‌اند، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پیشینه آن، گفت: بعد از انقلاب فرهنگی و تا سال 1379 برنامه‌ریزی درسی دانشگاه‌ها توسط شورای عالی برنامه‌ریزی انجام می‌شد اما ضرورت اصلاح و بازنگری این دروس با توجه به نیازهای روز حس می‌شد و سرانجام در این سال (79) تصمیم گرفته شد که بخشی از برنامه‌ریزی دروس توسط بعضی از دانشگاه‌ها که خود توان علمی لازم را دارند، واگذار شود. وی افزود: حدود 5 سال به همین منوال سپری شد و در سال 1384 وزارت علوم تصمیم گرفت نتیجه واگذاری این اختیارات را ارزیابی کند و در همین راستا نخستین گردهمایی نمایندگان گروه‌های آموزشی در سال 85 در دانشگاه اصفهان برگزار شد و بعد از آن هم دو گردهمایی دیگر یکی در سال 1386 به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس و دیگری در سال 1387 به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. مسئول مسئول هماهنگی میان کارگروه‌های 6 گانه‌ اضافه کرد: پس از ارزیابی نتایج این گردهمایی‌ها سرانجام معاونت آموزشی وزارت علوم بر آن شد کمیته‌ای راهبردی برای ساماندهی برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها تشکیل دهد و حاصل کار این کمیته تدوین و ابلاغ دستورالعملی 10 ماده‌ای به کمیته‌های مختلف آموزشی در سال 87 بود. میرباقری‌فرد با اشاره به آغاز فعالیت کمیته‌های آموزشی برنامه‌ریزی درسی از دو سال پیش، گفت: فعالیت کمیته برنامه‌ریزی درسی زبان و ادبیات فارسی نیز از همین سال (87) آغاز شد و در نهایت به این نتیجه رسیدند که می‌بایست در 94 واحد از واحدهای درسی که حدوداً 80 درصد کل واحدها را تشکیل می‌دهد، تغییرات اساسی صورت بگیرد. وی ادامه داد: همچنین قرار شد مابقی واحدها که حدود 24 واحد اختیاری است، توسط خود دانشگاه‌ها و در سه بخش فنون ادبی، متون ادبی و خلاقیت‌های ادبی (هر کدام 8 واحد) برنامه‌ریزی شود و از این طریق زمینه ایجاد گرایش‌ها ایجاد شود. هر دانشجو موظف است از هر یک از این بسته‌ها 8 واحد را انتخاب کند و بر اساس آن گرایش خود را انتخاب خواهد کرد. عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان همچنین از تدوین برنامه درسی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری خارجی رشته زبان و ادبیات فارسی همزمان با طرح کلی بازنگری دروس این رشته خبر داد و گفت: در نهایت 6 کارگروه برای بازنگری دروس زبان و ادبیات تشکیل شد؛ کمیته متون نثر (احمد خاتمی)، کمیته متون نظم (زهرا مباشری)، کمیته دروس عربی (جلیل تجلیل)، کمیته دروس اختیاری (محمدجعفر یاحقی)، کمیته کلیات ادبی (یحیی طالبیان) و کمیته آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیر ایرانی (عباسعلی وفایی و غلامحسین غلامحسین‌زاده) شده‌اند. میرباقری افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا بهمن ماه نتایج ارزیابی این کارگروه‌ها اعلام شود و تا پایان سال جاری برنامه درسی زبان و ادبیات فارسی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای اجرا به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ می‌شود و  قطعاً این برنامه در سال تحصیلی آتی (91- 1390) به اجرا درمی‌آید. وی بدون اشاره به جزئیات تغییرات اساسی که در دروس زبان و ادبیات فارسی صورت گرفته است، گفت: این تغییرات بسیار گسترده است اما تا زمان ابلاغ، اعلام نخواهد شد و من فقط به این نکته اکتفا می‌کنم که گستردگی این طرح برای دانشگاه‌ها بسیار قابل توجه خواهد بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نگرانی چیست؟
روانشناسی کودک چیست و چرا اهمیت دارد؟
نشخوار فکری چیست؟ راه‏‌های مقابله با آن کدامند؟
عادت های روزمره را چطور تغییر دهیم؟
استرس بالا احتمال "سندرم قلب شکسته" را افزایش می دهد
طلاق در کمین چه کسانی است؟
چرا بیماری‌های ذهنی مطالعه را دشوار می‌کنند؟
پاسخ به پنج سوال کلیدی درباره وسواس
رابطه اثربخش در مشاوره
والدین به تفاوت های ذهنی بچه ها احترام بگذارند
حرف و عمل ما چه زمانی هم‌خوانی دارد
ازدواج سفید چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.