کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معرفي برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان

10 شهريور 1392 ساعت 12:07

چهار محقق خارجی و چهار پژوهشگر داخلی به عنوان برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان (پزشکی تولید مثل – سلول‌های بنیادی) معرفی شدند.


به گزارش ایسنا، دکتر حمید گورابی، رییس پژوهشگاه رویان در نشست خبری صبح امروز با اعلام اسامی نفرات برگزیده خاطرنشان کرد:‌ جشنواره بین‌المللی رویان امسال با استقبال بیشتری روبرو بوده است به طوری که 206 طرح تحقیقاتی از 39 کشور جهان در آن شرکت داده شده‌اند در حالی که تعداد این طرح‌ها در جشنواره سال گذشته 170 عدد بود.

یک محقق فرانسوی برنده مشترک دو گروه ژنتیک و ناباروری مردان
وی درباره برگزیدگان این جشنواره گفت:‌ پروفسور پی‌یر ری از کشور فرانسه به عنوان برنده مشترک گروه ژنتیک و ناباروری مردان انتخاب شده است چرا که در یک طرح تحقیقاتی جامع دو ژن جدید را که با تغییر شکل سر اسپرم موجب ناباروری مردان می‌شود معرفی کرده است.
به گفته رییس پژوهشگاه رویان، عوامل ژنتیکی مختلفی در ناباروری مردان نقش دارند که ناشناخته هستند و این پژوهشگر همچنین توانسته است 10 واریانت جدید ژنی را که مشکلات دم اسپرم را پدید می‌آورند شناسایی کند.

پژوهشگر ایتالیایی برنده گروه سلول‌های بنیادی
رییس پژوهشگاه رویان همچنین دکتر آنتونیو یوسلی از بخش عصب‌شناسی دانشگاه جنوا ایتالیا را به عنوان برنده گروه سلول‌های بنیادی معرفی کرد و افزود: این محقق توانسته است یک فاکتور خاص را شناسایی کند که با آزاد شدن آن سلول‌های مزانشیمی نقش خاصی در بافت‌های ایمنی بدن ایفا می‌کند. به گفته وی این طرح تحقیقاتی یک شناخت جدید نسبت به سلول‌های بنیادی مزانشیمی و کارکردهای آنهاست.

ماریانو بوفونه، برنده گروه جنین‌شناسی
 دکتر گورابی، ماریانو بوفونه از کشور آمریکا را نیز به عنوان برنده گروه جنین‌شناسی معرفی کرد. این محقق توانسته است نقش اکتین اسکلت سلولی را در آزادسازی آنزیم‌های اسپرم در مواجهه با تخمک و عبور از غشاء آن نشان دهد.

یک طرح در حوزه اندومتریوز، برنده گروه ناباروری زنان
به گفته گورابی دکتر پائولا پانینا بوردیگنون از کشور ایتالیا نیز به عنوان برنده گروه ناباروری زنان انتخاب شده است که توانسته است در یک مدل حیوانی از توسعه و انتشار اندومتریوز جلوگیری کند. اندومتریوز، گسترش بافت داخلی رحم در خارج از رحم است که یکی از مهمترین دلایل ناباروری در زنان به شمار می‌رود.

کیفیت بالای طرح های شرکت کننده داخلی
رییس پژوهشگاه رویان درباره شرکت کنندگان داخلی جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی این پژوهشگاه نیز توضیح داد: 15 طرح داخلی در این جشنواره شرکت کردند که از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار بودند و اگر در سطح بین‌الملل نفرات دوم و سوم را نیز انتخاب می‌کردیم برخی از شرکت کنندگان داخلی در زمره منتخبان دوم و سوم قرار می‌گرفتند.

معرفی یک ژن جدید توسط محقق ایرانی
  به گفته گورابی، دکتر ملک‌حسین اسدی از بخش پزشکی مولکولی دانشگاه تربیت مدرس به عنوان یکی از برگزیدگان داخلی این جشنواره توانسته است یک ژن جدید به عنوان OCT4B1 را معرفی کند که در نامیرایی سلول‌های سرطانی لوله گوارش نقش دارد. این کشف مهم، افزون بر این که یک مولکول نشانگر جدید برای شناسایی زودهنگام سلول‌های سرطانی لوله گوارش را گزارش می‌کند، می‌تواند در القاء مرگ و میر در سلول‌های بنیادی سرطانی و درمان این بیماری بسیار با اهمیت باشد.

بررسی علل بروز اندیومتریوز توسط دکتر اشرف
دکتر اشرف معینی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با طرح تحقیقاتی عوامل خطر ابتلا به اندومتریوز در زنان نابارور ایرانی به عنوان یکی از برندگان داخلی این جشنواره معرفی شده است.
به گفته دکتر گورابی این طرح بر روی بیماران نابارور ایرانی انجام شده و مشخص کرده است که چه فاکتورهایی می‌توانند پیش‌آگهی ابتلا به این بیماری باشند.

اجرای یک طرح درباره اسپرم حیوانات مزرعه‌یی از سوی دکتر آرمین توحیدی
 رییس پژوهشگاه رویان، دکتر آرمین توحیدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران را به عنوان دیگر برگزیده داخلی این جشنواره معرفی کرد که طرحی با عنوان نقش اسیدهای چرب امگا3 در بهبود کیفیت اسپرم تازه و پس از گرم شدن در نوشخوار کنندگان ارائه کرده است.
این طرح درباره نقش اسیدهای چرب غیر اشباع در فرآیند انجماد اسپرم و نگهداری از اسپرم‌های مزرعه‌ای با استفاده از آن توضیح می‌دهد.

اجرای یک طرح شاخص در زمینه ناباروری مردان از سوی دکتر حسین مزدرانی
 دکتر حسین مزدرانی از دانشگاه تربیت معلم نیز دیگر برنده داخلی جشنواره تحقیقات بین‌المللی رویان است که در طرح تحقیقاتی خود نشان می‌دهد بی‌ثباتی ژنتیکی و صدمات DNA سلول‌های بدنی و جنسی مردان که به صورت حذف‌های کوچک کروموزومی و تغییرات در تعداد کروموزوم‌ها بروز می‌کند، دلیل اصلی ناباروری مردان هستند.
به گفته دکتر گورابی، دکتر مزدرانی تاکنون بیش از 10 مقاله در قالب این طرح در زمینه ناباروری مردان و عوامل ژنتیکی آن منتشر کرده و طرح او با توجه به امتیازات بالایی که کسب کرده است می‌توانست به عنوان طرح دوم بین‌المللی در زمینه ناباروری مردان معرفی شود.

شرکت در کنگره‌های بین‌المللی رویان، شرط اصلی نامزد شدن برای جشنواره تحقیقاتی بین‌المللی
 دکتر گورابی درباره شیوه فراخوان و انتخاب طرح‌های برتر و تحقیقاتی نیز توضیح داد: هر سال یک فراخوان در سطح بین‌المللی منتشر می‌شود تا محققان برجسته دنیا تحقیقات خود را پیرامون طب تولیدمثل و سلول‌های بنیادی به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.
وی ادامه داد: این طرح‌ها می‌تواند در زمینه ژنتیک ناباروری، ناباروری زنان و مردان، جنین‌شناسی، اپیدمیولوژی و سلامت باروری، تحقیقات پایه سلول‌های بنیادی، شناخت زیستی سلول‌های بنیادی، طب ترمیمی و سلول درمانی و بسیاری موضوعات دیگر باشد.
به گفته رییس پژوهشگاه رویان، هر دانشمند علاقه‌مند به شرکت در جشنواره تحقیقاتی بین‌المللی رویان باید حداقل یک مقاله از طرح تحقیقاتی خود را در دو کنگره بین‌المللی رویان شرکت داده باشد.
گورابی درباره فرآیند داوری نیز توضیح داد: داوری در دو مرحله انجام می‌شود که در مرحله اول آن طرح‌ها بر اساس شاخص‌هایی مانند تعداد مقالات طرح‌ در مجلات معتبر علمی و ضریب نفوذ آن دسته‌بندی شده و برای داوران داخلی و خارجی ارسال می‌شوند. وی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد که جشنواره در انتخاب داوران داخلی و خارجی خود تعادل برقرار می‌کند.


کد مطلب: 19240

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/19240/معرفي-برگزیدگان-چهاردهمین-جشنواره-بین-المللی-تحقیقاتی-رویان

میگنا
  https://www.migna.ir