جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ / ۱۳:۲۲
کد مطلب: 19244
۰

شعبده‌بازی مغز در یادگیری همزمان زبان دوم با زبان مادری

محققان کانادایی می‌گویند سنی که در آن کودکان زبان دوم را می‌آموزند می‌تواند تاثیر قابل توجهی را بر ساختار مغزشان در بزرگسالی داشته باشد.
به گزارش ایسنا، اکثریت مردم جهان در طول زندگی خود، زبان دوم دیگری را نیز می‌آموزند که اگر این زبان دوم همزمان با زبان مادری آموخته شود، مهارت به‌کارگیری آن نیز هرچه بیشتر خواهد بود.
طی این مطالعه، محققان کانادایی دانشگاه مک گیل و آکسفورد انگلستان چنین نتیجه گرفته‌اند که اگر یک یا دو زبان را همزمان در بدو تولد آموخته شود، الگوی رشد مغزی مشابه خواهد بود. این در حالی است که آموختن زبان دوم پس از گذشت کودکی (پس از کسب مهارت در زبان مادری) ساختار مغزی را به ویژه در قشر فرونتال تحتانی تعییر می‌دهد.
در این حالت قشر فرونتال تحتانی چپ ضخیم‌تر شده و قشر فرونتال تحتانی راست نازک‌تر می‌شود. قشر مغز توده‌ای چند لایه‌ای از اعصاب است که نقش مهمی را در عملکردهای شناختی مانند فکر کردن، زبان، آگاهی و حافظه ایفا می‌کند. این تحقیق نشان می‌دهد که یادگیری زبان دوم پس از دوران کودکی، رشد عصبی و ارتباط میان نورون ها را مانند آنچه که در یادگیری مهارت‌های حرکتی پیچیده نظیر شعبده بازی دیده شده، تحریک می‌کند.
محققان می‌گویند با نتایج به دست آمده مشکل فراگیری زبان برای بعضی از افراد، در سطح ساختاری قابل توجیه است. به گفته دکتر"دنیس کلین"، هرچه زمان یادگیری زبان دوم از دوران کودکی دیرتر شود، تغییرات بیشتری نیز در قشر فرونتال تحتانی مغز بیشتر می‌شود.
بنابراین باید در نظر داشت که سن یادگیری زبان برای نهادینه کردن یادگیری زبان در مغز نقشی اساسی را ایفا می‌کند. یافته‌های به دست آمده از اسکن‌های "ام آر ای" 66 مرد و زن دو زبانه و 22 شخص تک زبان به دست آمده است.
این پژوهش در مجله "Brain and Language" منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ