کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

"نیترات" موجود در آب معدنی چه میزان باید باشد؟

14 شهريور 1392 ساعت 14:54

علت حساسیت در مورد میزان موجود نیترات در آب معدنی در "سمیت "(سم‌سازی) آن است.


به گزارش میگنا، "گلزار مولایی‌"، کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آب معدنی در اماکن مختلف دارای املاح متفاوتی است و هر آب معدنی دارای آهن، سولفات، ید بوده که وجود سولفات، منیزم و فلور که کارهای ویژه‌ای مثل کار ضد پوسیدگی دندان را انجام می‌دهند، در آب معدنی وجود دارد اما با توجه به املاح قوی‌تری که در این بسته‌ها وجود دارد، مصرف آن به خصوص برای بیماران کلیوی و بیماران خونی و حتی به صورت مداوم به افراد دیگر توصیه نمی‌شود.

این مشاور تغذیه گفت: آب منطقه ایلام سخت و دارای املاح زیادی است و همین املاح تا میزانی بر روی ابتلای ایلامی‌ها به سنگ کلیه تاثیرگذار بوده است. وی معتقد است: نباید نیترات در آب معدنی وجود داشته باشد، چون به طور کلی آمونیاک و نیترات جزء ازت هستند و ازت‌ها سالم نبوده و سم را وارد بدن می‌کنند.

مولایی ضمن اشاره به وجود نیترات در زمین‌های کشاورزی با کوددهی بالا، گفت: وجود این ماده در چشمه‌های استخراج آب معدنی یا به دلیل بارش باران و راه یافتن این ماده به درون سفره‌های زیرزمینی است یا به دلیل ورود این ماده از طریق ورود فاضلاب به آب چشمه‌ها که نباید از آب‌هایی که نیترات بالایی دارند در آب معدنی استفاده کرد.

این مشاوره تغذیه ضمن تاکید بر اینکه در موقع خرید به تاریخ انقضا و تولید، نشانه بهره‌وری و نحوه نگهداری توسط خریدار توجه شود، اضافه کرد: بطری‌های آب معدنی نباید در حالت انجماد یا گرمای شدید قرار بگیرند، چرا که مواد مضر موجود در بافت بطری در معرض آفتاب شدید آزاد شده و با توجه به اینکه این بطری‌ها را برای دمای صفر تا 4 درجه یخچال تولید کرده‌اند، نباید برای نگهداری یخ یا آب داغ از آنها استفاده کرد و باید گفت ورود این املاح به بدن احتمال سرطان‌زایی در بدن را بالا می‌برد. وی استفاده پیاپی و مداوم از آب معدنی را به شهروندان بخصوص کسانی که دچار بیماری‌های کلیوی و اوره بالا هستند، توصیه نکرد و گفت: املاح این آب‌ها با رسوب در کلیه، شرایط ایجاد سنگ را فراهم می‌کنند.

وی در پایان اضافه کرد: تاریخ مصرف هر آب معدنی تقریبا یک‌سال است که در صورت مشاهده بسته‌های آب معدنی در معرض آفتاب‌زدگی باید از خرید امتناع کرد، چرا که با این نورخوردگی عمر استفاده از آنها به شش ماه کاهش خواهد یافت.

"سجاد نظری" کارشناس استاندارد ایلام نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وجود هشت منبع تولید آب معدنی در استان ایلام گفت: در صورت تخلف از قوانین تعیین شده، فعالیت این تولید کنندگان تعلیق خواهد شد.
وی گفت: آب آشامیدنی در مقایسه با آب معدنی از املاح بسیار ضعیفی برخوردار است و بر همین اساس مصرف آب آشامیدنی بر آب معدنی در اولویت بالاتری قرار دارد. کارشناس ارشد صنایع غذایی آزمایشگاه اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان ادامه داد: نیترات معمولاً در آب معدنی‌های که در مجاورت زمین‌های کشاورزی وجود دارند، بیشتر یافت می‌شود و میزان این ماده نباید بیشتر از 50 میلی‌گرم در لیتر باشد.
این کارشناس ارشد، علت حساسیت در مورد میزان موجود نیترات در آب معدنی را در "سمیت "(سم‌سازی) آن عنوان کرد و یادآور شد: کلیه، آپاندیس و صفرا به این دلیل که کار سم‌زدایی را بر عهده دارند، روی غلظت خون تاثیر می‌گذارند و زمانی‌ که سمیت خون و اوره بالا می‌رود، کار این دستگاه‌ها به خصوص کلیه نیز بیشتر می‌شود و نیترات به مرور تاثیر خود را بر بدن خواهد گذاشت و استفاده فراوان از آب معدنی‌های حاوی نیترات عملکرد این دستگاه‌ها را کند کرده و باعث مسمومیت، ایست مغزی و حتی مرگ خواهد شد.


کد مطلب: 19274

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/19274/نیترات-موجود-آب-معدنی-میزان-باید-باشد

میگنا
  https://www.migna.ir