پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۲ / ۱۳:۱۵
کد مطلب: 19284
۰

رشته های پرطرفدار دانش آموزان هنرستانی کدامند؟

طلاسازی و آسانسورسازی، رشته‌های پرطرفدار
رشته های پرطرفدار دانش آموزان هنرستانی کدامند؟
مدیر کل دفتر فنی و حرفه‌‎ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش، گفت: ۶۰۰ عنوان کتاب درسی و ۹۰۰ هزار دانش‌آموز (که حدود ۴۵ درصد محصلان دوره متوسطه هستند) در هنرستان‌ها درس می‌خوانند و طلاسازی و آسانسورسازی از رشته‌های پر طرفدار است.

به گزارش میگنا، محمد شریف‌زاده، مدیر کل دفتر فنی و حرفه‌‎ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس و با بیان اینکه به دنبال توسعه هنرستان‌ها هستیم، اظهارداشت: برنامه‌‌ریزی خاصی‌ با استان‌ها داشته‌ایم تا اگر مبلغ اعتبارات سال جاری هنرستان‌ها تخصیص پیدا نکند بتوانیم در شرایط تحریم هم این توسعه را ادامه دهیم.
وی افزود: «تکمیل ظرفیت» و «هنرستان‌های نوبت دوم» از جمله برنامه‌هایی است که به عنوان بهره‌وری از تجهیزات موجود هنرستان‌ها خواهیم داشت. حتی اگر اعتبارات مربوط به هنرستان‎ها تخصیص داده نشود، با برنامه‌ریزی تجهیزات را در اختیار تمام دانش‌آموزان قرار خواهیم داد.

*استفاده از نوبت دوم هنرستان‌ها در صورت عدم تخصیص اعتبارات
به گفته شریف‌زاده، اگر اعتبارات مورد نظر فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در سال جاری اختصاص پیدا نکند به عنوان راه حل آخر از نوبت دوم هنرستان‌ها استفاده خواهیم کرد؛ راه حل‌های دیگری هم داریم مانند تکمیل ظرفیت که قسمت کارگاهی را دانش‌آموز در نوبت عصر حضور خواهد یافت و در نوبت صبح برنامه‌های تئوری انجام و در هفته یک روز صبح از فضای کارگاه استفاده می‌کنند.
مدیر کل دفتر فنی و حرفه‌‎ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در آموزش و پرورش برای ما از اولویت‌های مهم است، تصریح کرد: توسعه هنرستان‌ها برای ما بسیار با اهمیت است و ناچار هستیم با شرایطی که داریم جلوی توسعه را نگیریم و برای اینکه تجهیزات نداریم فکرهایی را داشته باشیم.

*توسعه هنرستان‌ها با برون سپاری/ تعامل با 50 دستگاه بیرون از آموزش و پرورش
وی اضافه کرد: آموزش دیگری به نام «آموزش خارج» داریم که بیرون از آموزش و پرورش انجام می‌شود؛ در این روش می‌توانیم با دستگاه‌های مختلف قرارداد بسته و با تجهیزات، فضا و نیروی انسانی آنها آموزش‎ها را دنبال کنیم؛ یعنی دانش‌آموز بخش عمومی که شامل دروس تئوری است را در هنرستان آموزش دیده و برای بخش عملی و تخصصی و اصلی کار در قانون داریم که می‌توانیم برون سپاری کرده و از آموزش‌های خارج استفاده کنیم که امسال هم برای توسعه روی این موضوع فکر کرده‌ایم.
شریف‌زاده در پاسخ به این پرسش که «آیا آماری از دستگاه‌هایی که در بخش برون سپاری با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند وجود دارد؟»، گفت: تعامل ما با 50 دستگاه بیرون از آموزش و پرورش است که می‌توانند آموزش لازم را به ما بدهند؛ به این دستگاه‌ها مراجعه می‌کنیم و آنهایی که بتوانند استاندارد آموزشی را به ما ارائه دهند، با آنها تعامل می‌کنیم. وی افزود: در جایی که تجهیزات نداریم و شرایط راه‌اندازی رشته برای آموزش و پرورش صرف نمی‌کند، در این موارد قانون به ما اجازه داده است که با دستگاه‌های دیگر تعامل کنیم.

*طلاسازی و آسانسورسازی از رشته‌های پرطرفدار
مدیر کل دفتر فنی و حرفه‌‎ای و کارودانش وزارت آموزش و پرورش به دستگاه‌هایی که با آموزش و پرورش تعامل دارند اشاره و خاطرنشان کرد: وزارت صنایع، جهاد کشاورزی، آموزشگاه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای، اصناف و .. از جمله دستگاه‌هایی هستند که در بخش هنرستانی با‌ آنها تعامل داریم؛ در برخی هنرستان‌ها هم رشته‌های طلا و جواهر و آسانسورسازی را داریم که از رشته‌های بسیار پرطرفدار هستند و در این باره با یک شرکتی که در این زمینه فعال است، وارد مذاکره شدیم.
وی با بیان اینکه هنوز نگاه‌های سنتی وجود دارد که دانش‌آموز باید حتماً وارد رشته‌های نظری شود، عنوان کرد: با وارد شدن دانش‌آموز به رشته‌های نظری مشخص نیست که آینده او به کجا ختم می‌شود، در صورتی که ما در هنرستان‌ها وقتی برنامه‌ریزی برای توسعه رشته‌ها می‌کنیم به دنبال اضافه کردن رشته‌هایی هستیم که مطابق با بازار کار باشد.
وی ادامه داد: امسال 23 رشته تحصیلی جدید برای اول مهر به بعد ایجاد می‌کنیم؛ با دستگاه‌هایی که خارج از آموزش و پرورش هستند هماهنگ شدیم و محتوای آموزشی و کتاب‌ها را هماهنگ کردیم تا این کار انجام شود. به دنبال رشته‌هایی هستیم که بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان بتوانند وارد بازار کار شوند.
شریف‌زاده با بیان اینکه محتوای کتاب‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش بازنگری و به روزرسانی می‌شود، خاطرنشان کرد: محتوای آموزشی ما به روز است و در برخی رشته‌ها هر سال و در برخی رشته‌های دیگر هر 3 سال بازنگری محتوای آموزشی را داریم.

*سال تحصیلی گذشته 50 کتاب جدیدالتألیف داشتیم
 این مقام مسئول در آموزش و پرورش ادامه داد: هر سال کتاب‌های جدیدالتألیف بسیاری در بخش فنی و حرفه‌ای و کار و دانش داریم؛ در سال تحصیلی گذشته بیش از 50 کتاب جدیدالتألیف داشتیم و تعداد زیادی کتاب وجود داشت که به عنوان نمونه یک فصل یا یک بخش آنها را تغییر داده‌ایم؛ برای سال تحصیلی آینده تغییر در کتب و محتوای درسی را خواهیم داشت. به گفته شریف‌زاده، بالغ بر 600 عنوان کتاب درسی داریم که اگر تمام کتاب‌های آموزش و پرورش را جمع کنید، 600 عنوان نمی‌شود.

مدیر کل دفتر فنی و حرفه‌‎ای و کارودانش وزارت آموزش و پرورش به تعداد هنرستان‌های کشور اشاره و گفت: در حال حاضر 6700 هنرستان در کشور وجود دارد و با توجه به اینکه هنوز برنامه توسعه اجرایی نشده است تا اول مهر فرصت داریم تا به این تعداد اضافه شود؛ در استان‌هایی که شرایط مهیا باشد، هنرستان‌های جدیدی احداث می‌کنیم.

*تحصیل 900 هزار دانش‌آموز در فنی و حرفه‌ای و کار و دانش
وی تعداد دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در کشور را 900 هزار نفر عنوان و اظهارکرد: با توجه به اینکه مبنای ما در هنرستان پایه دوم متوسطه است، هم‌اکنون نزدیک به 45 درصد دانش‌آموزان متوسطه در هنرستان‌ها مشغول تحصیل هستند؛ پیش بینی می‌کنیم برای سال تحصیلی جدید این آمار از مرز 50 درصد عبور کند.

*وجود 300 رشته تحصیلی در هنرستان‌ها
شریف زاده با بیان اینکه امروز برای خانواده‌ها اشتغال از مدرک تحصیلی مهمتر است، گفت: در حال حاضر 300 رشته تحصیلی در هنرستان‌ها وجود دارد که این آمار در رشته‌های نظری 4 رشته است؛ با توجه به این تعداد رشته دانش‌آموزان با هر نوع استعداد و علاقه می‌توانند رشته مورد نظر خود را انتخاب و ادامه تحصیل هم بدهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد