شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ / ۱۴:۲۲
کد مطلب: 19455
۰
سرپرست آموزش و پرورش در گفتگو مشروح با مهر:

توقف دستورالعمل تحصيل اجباري در هنرستان

توقف دستورالعمل تحصيل اجباري در هنرستان
كمتر از يك هفته ديگر سال تحصيلي جديد آغاز مي شود. سالي كه همراه با تغيير و تحولات بسياري در آموزش و پرورش بوده و در حال حاضر سرپرست اين وزارتخانه كسي است كه خود سالها تجربه فعاليت در اين حوزه را دارد و پيش از اين نيز در ابتداي دولت نهم 70 روز به عنوان سرپرست همين وزارتخانه منصوب شده بود. علي اصغر فاني دكتراي مديريت دارد و سالها در آموزش و پرورش معاون آموزش متوسطه و مدير كل آموزش و پرورش بوده است، همزمان با ورودش به اين وزارتخانه، نسبت به نحوه اجراي سند تحول بنيادين انتقاداتي كرده و در صحبتهاي خود بارها اشاره كرده كه براي عملياتي كردن سند تحول بايد تمهيدات آن انديشيده مي شد و بايد مانع از اجراي طرحهاي عجولانه شد. چرا كه تحول در آموزش و پرورش نيازمند زمان است.
به بهانه بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصيلي جديد گفتگويي را با سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه هاي آينده اش در اين وزارتخانه انجام داده ايم كه با هم مي خوانيم.

*خبرگزاري مهر: آقاي فاني شما سابقه طولاني فعاليت در آموزش و پرورش را داريد. اگر سند تحول بنيادين در دوران مديريت و وزارت شما به تصويب مي رسيد، مسير تحول را به چه شكل ادامه مي داديد؟
سرپرست آموزش و پرورش: سند تحول بنيادين يكي از فرصتهاي آموزش و پرورش است. چرا كه اين سند مجموعه اي از اسناد بالادستي ديگر همچون سند قانون اساسي، سند برنامه درسي ملي، نقشه جامع علمي كشور، سياستهاي ابلاغي مقام معظم رهبري است. تمامي اين سندها همسو با سند تحول بنيادين است و اين فرصتي مغتنم براي آموزش و پرورش كشور به حساب مي آيد. با توجه به آنكه آموزش و پرورش وظيفه تربيت نسل آينده را براي ورود به دانشگاه و يا بازار كار برعهده دارد، بايد از امروز براي اجراي مصوبات سند تحول برنامه ريزي كرد و در اجراي آن بايد نهايت دقت و توجه را كرد و مانع از هرگونه شتابزدگي شد.
من اعتقاد دارم كه سند تحول مانيفست آموزش و پرورش است و اين سند محدود به 1404 نمي شود و بسيار فراتر از آن است. براي اجراي چنين سند مهمي بايد تحول از محتوا شروع شود نه از ساختار. البته انتقادي كه من بارها قبل و بعد از ورودم به آموزش و پرورش مطرح كرده ام و امروز نيز مي گويم اين است كه تحول در آموزش و پرورش از ساختار شروع شده است، چرا كه تحول ساختاري ساده تر از تحول محتوايي است. گام نخست تحول در محتوا، تحول در نيروي انساني است. چراكه دنيا به اين نتيجه رسيده لازمه هر تحول در سازمانها و ارگانها، تحول در نيروي انساني است و ما نيز بايد به اين سمت و سو حركت كنيم.

*صحبتهاي شما به اين معناست كه آيا برنامه اي براي توقف اجراي 6.3.3 در آموزش و پرورش داريد؟
 نه. مسير طي شده را نمي توان برگشت و يا متوقف كرد. بايد اصلاحات در فرآيندها و محتوا و برنامه ها انجام شود. ضمن آنكه همزمان با اصلاحات روي عملياتي كردن سند تحول در نظام آموزشي بايد كار و تحقيق انجام شود.

*منظور از عملياتي كردن سند تحول چيست؟ مگر در حال حاضر سند تحول شكل اجرايي و عملياتي به خود نگرفته است.
آموزش و پرورش در مجموع يك سند تحول بنيادين دارد كه در فاز نخست اين سند به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد. فاز دوم، فاز عملياتي كردن سند و امكان سنجي اجراي آن و فراهم كردن تمهيدات لازم بود و فاز سوم، اجراي سند بود. اما آنچه كه امروز مشاهده مي شود، تنها تصويب سند و اجراي آن است و فاز دوم طرح در اين ميان مغفول باقي مانده. صحبت هايم را با يك مثال كامل مي كنم. براي اجراي 6.3.3 و پايه ششم نخستين مشكل كمبود فضاي آموزشي بود و بعد از آن مشكل كمبود نيروي انساني بود. براي اضافه شدن يك پايه تقريباً بايد يك ششم نيروهاي موجود نيرو جذب آموزش و پرورش مي شد. اما براساس گزارش هاي رسيده بسياري از معلمان ششم غيرتخصصي بوده و بدون گذراندن دوره هاي آموزشي سر كلاس مي رفتند. اينها همه نتيجه مغفول ماندن فاز دوم طرح است. به همين دليل ما در صدد هستيم تا تمهيدات لازم براي اجرايي كردن سند را فراهم كنيم و از دو هفته پيش در شوراي معاونين آموزش و پرورش كليد عملياتي كردن سند تحول را زده ايم.

*در زمان اجراي سند اين نگراني وجود داشت كه اگر قرار باشد تمام مقدمات اجراي سند فراهم شود، اجراي آن در طولاني مدت امكانپذير است. با اين شرايط پيش بيني زماني شما براي اجراي فاز دوم كه همان عملياتي كردن سند است، چقدر است؟
در زمان تصويب سند تحول من در شوراي عالي انقلاب فرهنگي بوده و من مخالف اجراي 6.3.3 بودم و گفتم بايد تحول از سال
اول ابتدايي شروع شود نه از پنجم. اما آنها مي گفتند كه با اين اوصاف بايد 12 سال در انتظار ايجاد پايه ششم باشيم. من هم گفتم 12 سال براي تحول در بدنه نظام اموزشي كشور زمان اندكي است و بايد با سعه صدر اين اقدامات انجام شود. اشكالي ندارد كه 12 سال طول بكشد ما دنبال تحول هستيم تحول در روش ها، محتوا، هم در مقررات و ضوابط است. البته ما همزمان با عملياتي كردن سند، اصلاحات لازم را در تحولات ايجاد شده انجام خواهيم داد. براي عملياتي كردن سند تحول و فراهم آوردن تمهيدات زمان دقيق را الان نمي توانم بيان كنم. اما در مجموع پيش بيني من براي اجراي كامل سند تحول بنيادين 50 سال است. چرا كه قرار است محتوا، هدف گذاري، آيين نامه ها، ضوابط و مقررات و ... همگي دچار تحول شود كه اينها همه زمان بر است.

 *شما به اصلاح طرحهاي اجرا شده اشاره كرديد. قطعاً اصلاح فضاي آموزشي و يا نيروي انساني در مدت زمان كوتاهي امكانپذير نيست، چرا كه در مورد فضاي آموزشي بايد در مجموع معماري مدارس تغيير كرده و مدارس 6 كلاسه ساخته شود.
پايه ششم ابتدايي ايجاد شده است و در طول مسير اين اصلاحات انجام مي شود. اتفاقا در بحث تامين فضاي آموزشي در مقطع ابتدايي مشكلي نداريم. اما مشكل اصلي ما در بحث تامين نيروي انساني براي دانش آموزاني است كه در سه سال آينده به مقطع دوم متوسطه مي روند. در ششم ابتدايي يك معلم است كه همه دروس را تدريس مي كند. اما در متوسطه دوم احتياج به معلمان تخصصي در هر درس داريم. قطعاً نمي توان اگر با كمبود نيرو مواجه شويم معلم ادبيات مدرسه دخترانه را به مدرسه پسرانه براي تدريس رياضي انتقال داد. براي حل اين مشكل بايد از همين امسال به فكر تامين نيروي انساني كافي و مجرب براي سه سال آينده باشيم. اگر اين اصلاحات و تمهيدات از امسال اجرايي شود، در سه سال آينده كه دانش آموز كلاس هفتم به كلاس دهم مي رود ،هيچ مشكلي نخواهيم داشت. اين موضوع را در جلسه اي كه با معاونان متوسطه داشته، مطرح كرده ام و تمامي تذكرات لازم به آنها داده شده است.

*مشكلات معيشتي و رفاهي از مشكلات اوليه فرهنگيان است كه در هر دولت مطرح و دوباره به فراموشي سپرده مي شود. شما چه برنامه اي براي حل مشكلات معيشتي معلمان و همچنين كسري بودجه آموزش و پرورش داريد.
همانطور كه اشاره كرديد، اين موضوع جديد نيست و همواره مورد سوال و نقد فرهنگيان است. مديريت معلم، بودجه، امكانات، فضا، مقررات و محتوا شش ركن اصلي آموزش و پرورش است كه در ميان آنها معلم نقش تاثيرگذاري دارد و بايد همواره شان و مقام معلم حفظ شود. نمي توان با امنيتي كردن فضاي آموزشي و نصب دوربين در كلاس درس به شان معلم توهين كرد. بايد تمامي اين موارد كنار گذاشته شود. همچنين شان معلم بالاتر از آن است كه دغدغه مالي داشته باشد. به همين دليل بود كه در روزهاي ابتدايي ورودم به آموزش و پرورش به عنوان سرپرست يك مشاور اقتصادي و امور رفاهي فرهنگيان را منصوب كردم، چراكه به اين جمع بندي رسيديم آموزش و پرورش در اين ريلي كه تاكنون حركت كرده نمي تواند حركت كند. البته همه مسوولان قبلي آموزش و پرورش هم تلاش هايي در اين زمينه انجام دادند. اما من در مجموع معتقدم كه آموزش و پرورش بايد در نحوه مديريت منابع مالي خود تجديد نظر كند. قرار است مشاور اقتصادي تا پايان شهريور ماه گزارشي از وضعيت مالي و رفاهي فرهنگيان به من ارائه دهد تا ببينيم در كوتاه مدت و بلند مدت بايد چه اقداماتي انجام داد. اميدواريم كه دولت نيز از سد مشكلات اقتصادي بگذرد و نگاه ويژه اي به فرهنگيان و معلمان داشته باشد.

*آيا تيم اقتصادي آموزش و پرورش گزارشي از ميزان كمبود بودجه آموزش و پرورش ارائه داده اند؟
-در حال حاضر نمي توانم رقم دقيقي از كمبود بودجه را اعلام كنم. چرا كه كمبود بودجه بستگي به نحوه محاسبه داشته و هنوز به يك رقم نرسيده و بنابراين ترجيح مي دهم رقم خاصي را فعلاً بيان نكنم.

*شما در روز معارفه تان درباره ضرورتهاي عدالت آموزشي صحبت كرديد. چيزي كه در مناطق محروم بسيار كم ديده مي شود. به عنوان مثال بسياري از دانش اموزان كلاس ششمي محروم از داشتن رايانه براي درس كار و فناوري هستند. تكليف اين دانش اموزان براي كسب نمره قبولي چيست؟

اين مشكلات برمي گردد به اينكه ما تحول را بدون در نظر گرفتن مقدمات لازم آغاز مي كنيم. طبيعي است كه ما بايد روش هاي بومي را شناسايي كنيم تا همه دانش آموزان از آموزش هاي يكسان برخوردار شوند. قطعاً يك نسخه پاسخگوي حل مشكلات متنوع آموزش
و پرورش نخواهد بود. براي اجراي عدالت آموزشي در سراسر كشور بايد تمهيداتي انديشيد كه با توجه به شرايط تحصيلي، تمامي امكانات در اختيار تمامي دانش اموزان قرار گيرد. بحث عدالت آموزشي در حوزه ورزش و بهداشت را چگونه پيگيري مي كنيد.
در حال حاضر مدارس با كمبود معلم ورزش و مربي بهداشت مواجه هستند. بسياري از مدارس حتي در كلانشهرها نيز از كمبود تجهيزات ورزشي و بهداشتي رنج مي برند. به عنوان مثال ورزش شنا براي مقطع سوم اجباري است، اما مدارس بسياري از شهرستان ها استخر ندارد و يا هزينه هاي استخرهاي بخش خصوصي براي آنها بسيار زياد است. آيا برنامه اي براي تجهيز امكانات ورزشي و جذب مربي بهداشت براي مدارس داريد؟ هر فعاليت جديد در آموزش و پرورش طي يك فرآيند است. در حوزه ورزش در سالهاي گذشته تعدادي معلم براي مقطع ابتدايي جذب شد كه اين گام خوبي براي ارتقاي ورزش دانش آموزي بود. اما اين ميزان نيرو كافي نيست و بايد مجوزهايي براي جذب مربي بهداشت و ورزش از سوي دولت و مجلس تصويب شود تا اجازه استخدام داشته باشيم. براي تامين تجهيزات ورزشي نيز تمامي كمبودها را در بودجه 93 پيش بيني مي كنيم تا با تصويب مجلس و دولت، براي سال آينده اين مشكلات را حل كنيم.

 *همزمان با ايجاد پايه ششم ابتدايي، گزارشهايي از سوي والدين و يا برخي كارشناسان آموزشي مبني بر استفاده از انباردار و يا راننده مدرسه به عنوان معلم كلاس ششمي رسيد. شما خود نيز در ابتداي صحبت هايتان به استفاده از نيروهاي غيركارشناسي در مقطع ششم اشاره كرديد. با توجه به برنامه هاي اصلاحي شما، آيا مي توان نسبت به خروج اين نيروها از مدارس اميدوار بود و ديگر شاهد تدريس اين گروه از معلمان براي پايه ششم و يا هفتم نبود؟
من عدم استفاده از اين نيروها را تاكيد كرده ام. اما بايد سال تحصيلي آغاز شود و ارزيابي دقيق را بعد از سال تحصيلي انجام مي دهيم.

*آيا شما دستورالعمل كتبي به معاونان آموزش ابتدايي در اين زمينه زده ايد؟
-دستور كتبي را صادر نكرده ام. اما در جلسه با معاونان آموزش ابتدايي تذكرات شفاهي را داده و تاكيدات لازم را به منظور عدم استفاده از آنها كرده ام.

*آموزش و پرورش در دولت گذشته نگاه ويژه اي به توسعه هنرستانها داشت. تا آنجا كه حتي دستورالعملي را مبني بر اينكه دانش آموزان تجديدي بايد به هنرستان ها بروند، صادر كرد تا آمار دانش آموزان هنرستاني افزايش يابد. آيا شما نيز چنين نگاهي را دنبال خواهيد كرد؟

فلسفه توسعه هنرستان ورود دانش آموز به بازار كار است. اگر قرار باشد با اجبار دانش آموزي را به هنرستان بفرستيم، قطعاً تاثيرگذاري لازم را در بازار كار نخواهد داشت. در زمانيكه معاون آموزش متوسطه بودم، توسعه كمي و كيفي هنرستان ها را در دستور كار خود قرار داديم.امروز نيز اين نگاه را دنبال مي كنم.هنرستان ها بايد به صورت همزمان رشد كمي و كيفي داشته باشند. چرا كه اگر يك هنرستان تجهيزات كافي نداشته باشد و يا دانش آموز انگيزه خوبي براي تحصيل در رشته اش نداشته باشد، خروجي قابل قبولي دريافت نخواهيم كرد. موضوع رفتن دانش آموزان تجديدي به هنرستان ها نيز دستورالعمل آموزش و پرورش شهر تهران بود كه به محض اطلاع اين موضوع را پيگيري كرده و مانع از اجراي آن شدم. والدين و يا دانش اموزان تجديدي نگران نباشند و هيچ اجباري براي رفتن آنها به هنرستان وجود ندارد.

*آيا تعطيلي پنج شنبه ها صرفاً به سال تحصيلي 93-92 محدود مي شود.
امسال هيچ تغييري در تعطيلي پنج شنبه ها نخواهيم داشت. اما بايد قبول كنيم كه تصميمات آموزش و پرورش همه آحاد جامعه را دربرمي گيرد. شايد والدين شهر تهران از تعطيلي پنج شنبه ها راضي هستند. اما در شهرستانها ادارات در روز پنج شنبه فعال است و مادران شاغل به دليل تعطيلي پنج شنبه ها با مشكلات گسترده اي روبه رو شده و نمي دانند كه با اين معضل چكار كنند. تيم تخصصي براي بررسي بيشتر تشكيل شده است و پس از مطالعه و تحقيق نظر خود را اعلام مي كنيم.

*به عنوان آخرين سوال، در آستانه بازگشايي مدارس خبر خوشي براي معلمان و دانش اموزان داريد؟
به تمام والدين، معلمان و دانش آموزان قول مي دهم كه امسال همزمان با بازگشايي مدارس هيچ مشكلي ايجاد نمي شود و تمامي مدارس با كيفيتي به مراتب بيشتر از سال گذشته بازگشايي خواهد شد. رئيس جمهور نيز قبل از سفر به نيويورك زنگ مهر را در يكي از مدارس شهر تهران به صدا در مي آورد. زنگ مهر به صورت همزمان در 105 هزار مدرسه كشور در روز اول مهر زده مي شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!