پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۹
کد مطلب: 19503
۰

در آرایشگاه های زنانه چه می گذرد؟!/ شیشه جزء اصلی مواد تنظیم کننده لاغری

در آرایشگاه های زنانه چه می گذرد؟!/ شیشه جزء اصلی مواد تنظیم کننده لاغری
عباسعلی ناصحی، مدیرکل سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه متاسفانه یکسری از آرایشگاه های زنانه بصورت غیر قانونی اقدام به عرضه و فروش موادی تحت عنوان "مواد تنظیم کننده اندام و برای کاهش وزن و اشتها" و یا "بالابردن روحیه" به مراجعان خود ارائه می دهند، گفت: متاسفانه این مواد حاوی مواد محرک و صنعتی به خصوص شیشه است.

وی ادامه داد: با مصرف این مواد فرد به تدریج دچار اعتیاد می شود و درمان شان کار سختی است و عمدتا در آرایشگاه هایی دیده می شود که مجوز قانونی ندارد و به صورت غیر قانونی کار می کنند.
مدیرکل سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در ادامه اظهار داشت: مشاهدات ما نشان می دهد که این اتفاق در تهران و شهرستانهای کشور در حال رخ دادن است. مجلس صدور مجوز آرایشگاه های زنانه را به احتمال زیاد به وزارت بازرگانی محول خواهد کرد، همچنین، نیروی انتظامی نیز با آرایشگاه های زنانه غیرمجاز برخورد و نسبت به تعطیلی آنها اقدام می کند.

دکتر ناصحی در خصوص نظارت و بازرسی آرایشگاه های زنانه بیان کرد: نظارت و بازرسی از آرایشگاه های زنانه توسط وزارت بهداشت و درمان بازرگانی انجام می شود. وی ادامه داد: خانمها کاملا مراقب باشند و به آرایشگاه های دارای مجوز قانونی مراجعه کنند، چرا که در این آرایشگاه ها تخلف کمتر انجام می شود و اگر تخلفی هم صورت گیرد، قابل پیگیری خواهد بود، ولی متاسفانه در آرایشگاه های غیرمجاز تخلفات وسیع تر است و ممکن است امکان پیگیری تخلفات نیز برای افراد وجود نداشته باشد.

ناصحی افزود: هرگونه دارو، شبه دارو، مواد مکملی و تغذیه ای و تقویتی را تحت هر عنوان از آرایشگاه ها یا هر مرکز غیر پزشکی دریافت نکنند و هر دارویی (تقویتی/ ضد اشتها و مکمل) باید توسط پزشک تجویز شود و محل تهیه آنها نیز باید از داروخانه ها باشد و حتما باید شماره سریال وزارت بهداشت را داشته باشد.

ارتقای آگاهی زنان و نظارت بر آرایشگاه های زنانه
در ادامه، مهناز پیشدار، کارشناس اعتیاد با بیان اینکه مهمترین نکته در اعتیاد زنان عدم آگاهی افراد است، گفت: معمولا کسانی که مواد مخدر را تولید و توزیع می کنند، نگاه می کنند به اینکه بازار و مصرف کننده چه چیزی را می طلبد، کلا در قشر زنان ما داروهای لاغری و ... شایع است، به همین دلیل اكثر زمان ها تحت عنوان داروهای لاغری این مواد دسته بندی و عرضه می شوند.
وی ادامه داد: بهترین مکانی که می توان اینگونه مواد را عرضه کرد، آرایشگاه ها و سالن های ورزشی بانوان است و اگر بخواهیم از روند رو به رشد اعتیاد زنان جلوگیری کنیم، باید آگاهی افراد را در سطح عمومی بالا ببریم. پیشدار در ادامه اظهار داشت: نظارت کامل و جامع روی آرایشگاه ها و سالن های ورزشی باید وجود داشته باشد، صرفا اینکه طرف مهارت ورزشی دارد و مجوز تاسیس باشگاه ورزشی داده می شود کافی نیست و باید حتما نظارت های مداومی از این مکان ها صورت گیرد. وی ادامه داد: اگر لیستی از داروها بیرون می آید، وزارت بهداشت آنقدر نظارت داشته باشد تا بگوید این دارو با این عنوان برای این کار مناسب نیست و سریعا به مردم اعلام کند، روند اعتیاد به این صورت رشد پیدا می کند که دارویی در میان زنان شایع می شود و وقتی اعتیاد گسترش پیدا کرد، تازه مسئولان بیان می کنند که این دارو یا ... اعتیادآور است. پیشدار با بیان اینکه سن اعتیاد به مواد صنعتی در قشر جوان بسیار پایین آمده است، تصریح کرد: بهترین راه اطلاع رسانی و نظارت است و ما فکر می کنیم روند رو به رشد اعتیاد زنان جوان و تحصیلکرده گسترش یافته است و این را از مراجعه خانواده ها به کلینیک ها، دادگاه های خانواده، روابط ناسالم و ... متوجه می شویم.

این کارشناس اعتیاد گفت: وزارت بهداشت می تواند با وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم همسو شود و آموزش های متعددی را در مدارس و دانشگاه ها برگزار کند تا آگاهی افراد در زمینه مصرف داروهای لاغری و ... افزایش پیدا کند، ولی متاسفانه این چنین نیست و فقط تبلیغات تلویزیونی و .... موثر نخواهد بود.
پیشدار ادامه داد: معمولا مواد مخدر و مواد محرک بعنوان های مواد فروخته نمی شوند، بلکه بعنوان چای، پودر لاغری، پودر قهوه و ... بفروش می رسند، از این رو لحظه به لحظه این عنوان ها شناخته شود و به اطلاع مردم برسد.

در صورت مشاهده تخلفات با 1490 تماس بگیرید
در ادامه طاهره آزمون کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت جنوب تهران، با اشاره به نظارت و بازرسی از آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی زنانه طی ماه جاری گفت: روزانه افراد مختلفی به آرایشگاه مراجعه می کنند که معمولا برای بیشتر آنها از وسایل مشترک آرایشی استفاده می شود، حال اگر یکی از این مشتریان بیماری واگیر داشته باشد، ممکن است دیگران را نیز مبتلا کنند.
وی با بیان اینکه علائم این بیماری ها معمولا ناپیداست و ممکن است فرد مبتلا حتی از آن بی اطلاع باشند، ادامه داد: استفاده از وسایل آلوده و مشترک شانه، بند اصلاح، پیش بند، کلاه مش، وسایل تیز و برنده، حوله و لوازم آرایشی در آرایشگاه ها می تواند باعث بروز بیماری های خونی و بیماری های پوستی قابل انتقال می شود.

وی ادامه داد: براساس دستورالعمل وزارت بهداشت و درمان انجام هرگونه فعالیت تخصصی و زیبایی از جمله تاتو، خالکوبی، کاشت ناخن، پلینگ کردن، سوزاندن موهای زائد، تجویز محصولات چاقی و لاغری بدون حضور یا نظارت پزشک متخصص در آرایشگاه ها ممنوع است.

وی با اشاره به معیارهای بهداشت محیطی آرایشگاه ها گفت: تمامی کارکنان باید کارت معاینه پزشکی، گواهینامه آموزشی به ویژه بهداشت عمومی داشته باشند، استفاده از روپوش و ماسک هنگام کار، یکدست بودن و بدون شکاف و قابل شستشو بودن دیوارهای آرایشگاه ها و داشتن دستشویی و آب مصرفی مناسب از جمله معیارهای بهداشت محیطی آرایشگاه هاست.
این کارشناس بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در آرایشگاه ها می توانند گزارشات خود را به شماره سامانه دریافت شکایات مردمی وزارت بهداشت 1490 اعلام کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن