جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ / ۱۰:۴۸
کد مطلب: 19571
۱

در درمان اولیم،‌ در پیشگیری آخر !

در درمان اولیم،‌ در پیشگیری آخر !
به گزارش ایسنا، رییس انجمن قلب و عروق ایران وضعیت بیماری های عروقی و کرونر را در کشورنسبت به کشورهای پیشرفته تاسف بار خواند و گفت: متاسفانه در اقدامات پیشگیرانه نیز در وضعیت نا مناسبی قرار داریم که این کشوررا به وضعیت ناگواری سوق خواهد داد.
دکتر فریدون نوحی به خبرنگار شبکه ایران گفت: ما بیشتر به درمان می‌پردازیم تا پیشگیری و اگر بتوانیم این آگاهی را منتقل کنیم که پیشگیری بسیارمهمتر ازدرمان است؛ این می‌تواند بهترین دستاورد کنگره امسال باشد وگرنه درمان در جای خود باقی است و کارمان را در این زمینه خوب می‌دانیم. وی با بیان اینکه اگر افراد جامعه به خصوص گروه پزشکان برای سلامت مردم توصیه‌های پیشگیرانه را انجام دهند؛ این بهترین دستاورد کنگره برای کشور خواهد بود گفت: کشور سالیانه هزینه گزافی را برای درمان بیماران قلبی و عروقی صرف می‌کند.

بیماران عروقی کرونر در صدر بیماران قلبی ایران
 دکتر فریدون نوحی، وضعیت بیماران قلبی وعروقی در ایران را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: بیماری یک دسته از این افراد، مادرزادی است. گروه دیگر بیماری آنان روماتیسمی است و دسته سوم افرادی هستند که از بیماری‌های عروقی کرونر در رنجند.
وی اضافه کرد : البته دسته دیگری ار بیماران قلبی در کشور وجود دارند که عوامل دیگری آنان را در دسته بیماران قلبی قرار داده که چون تعدادشان کم است در این دسته‌بندی‌ها جای ندارند.

بیماری‌های روماتیسمی قلبی کاملا تحت کنترل درآمده‌اند
نوحی در خصوص وضعیت بیماران مادرزادی اظهار داشت: وضعیت بیماری‌های مادرزادی در ایران مثل سایر نقاط دنیا است. اما بیماری‌های رماتیسمی از بعد از انقلاب به شدت کنترل شده و در حال حاضر در وضعیت خوبی به سر می‌بریم و امیدواریم که کاملا ریشه‌کن شود.
رییس انجمن قلب و عروق ایران وضعیت بیماری‌های عروقی و کرونر را بسیار بد توصیف کرد و گفت: متاسفانه میزان بیماری‌های عروقی و کرونر در کشورمان نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار بدتر است. وی دلیل این امر را تغذیه ناسالم، عدم حرکت و تحرک کافی و سیگار ذکر کرد و گفت: البته بیماری‌های هستند که زمینه ساز بیماری‌های عروقی کرونر هستند مثل فشار خون ، چربی خون بالا و دیابت که در این زمینه نیز در وضعیت خوبی به سر نمی‌بریم.
دکتر نوحی با بیان اینکه فست‌فود‌ها بلایی هستند که به جان مردم ما افتاده اظهار داشت: تغذیه با نمک و روغن زیاد یکی از بزرگترین مشکلات فعلی ما است. روغن‌هایی که استفاده می‌کنیم از شرایط لازم برخوردار نیستند و همه این ها باعث شده تا بیماری‌های عروقی و کرونر در کشور ما زیاد باشد.

30 تا 40 درصد از مرگ و میرها بر اثر بیماری های قلبی و عروقی
وی با اشاره به اینکه مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی در کشور ما نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته دنیا بالاتر است اظهار داشت: بین 30 تا 40 درصد از مرگ و میرهای کشور ما بر اثر بیماری های قلب و عروقی است.
نوحی بیشترین سن ابتلا به این بیماری را بعد از 50 سالگی عنوان کرد و گفت: اما آنچه مسلم است هر چه سن بالاتر رود شانس مرگ و میراین بیماران بیشترمی شود.البته طبق گزارش وزارت بهداشت متوسط سن ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و کرونر حدود 70 سال است.

وضعیت درمان بیماران قلبی در حد و اندازه کشورهای پیشرفته
  رییس انجمن قلب و عروق ایران، وضعیت درمان بیماران قلبی در ایران را بسیار خوب عنوان کرد و گفت: ما از نظر درمان بیماری‌های قلبی و عروقی هیچ مشکلی نداریم و تنها مشکل فعلی‌مان وضعیت پیشگیری است.
فریدون نوحی با بیان اینکه در درمان این بیماری با کشورهای دیگر هیچ تفاوتی نداریم ؛ اظهار داشت: ممکن است در یک گوشه دنیا دارویی باشد که ما آن را نداشته باشیم .این دلیلی نیست که ما آگاهی آن را نداریم ولی در مجموع وضعیت درمان‌مان در حد کشورهای پیشرفته است.

وضعیت وخیم برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی
وی با تاکید بر پیشگیری در بیماری‌های قلبی و عروقی گفت: در زمینه پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی چه پیشگیری اولیه و چه پیشگیری ثانویه وضع مان خوب نیست.اما وضعیت پیشگیری اولیه بسیار وخیم تراست؛ چراکه وقتی شخص متوجه می‌شود که سکته کرده است ، اگر به او بگوییم سیگار نکش، برخی سیگار نمی‌کشند. البته برای سیگار نکشیدن در این موقع دیر است ولی بهتر از این است که بعد از سکته دوباره به رفتارهای قبل ادامه دهند.

همه باید در پیشگیری از بیماری های قلبی احساس مسئولیت کنند
نوحی درباره سیاست‌های کلی کشور در خصوص پیشگیری اظهار داشت: اگر قرار باشد که بگوییم فلان دستگاه مسئول پیشگیری است؛ در این امر موفق نخواهیم بود.پزشکان و گروه‌های پارا پزشکی باید در سیاست‌گذاری‌ها به سیاست‌گذاران کمک کنند. مسئولان اجرای باید در زمینه آگاهی دادن و زیر ساخت ها اقدام کنند و مردم با دریافت آموزش‌های لازم در این خصوص زمینه سلامت را درکشور فراهم آورند.

پولدارها در صدر بیمارهای عروقی و کرونر
وی با بیان اینکه متاسفانه بیماری قلبی وعروقی بیشتر در افراد ثروتمند به چشم می‌خورد تا افراد فقیر گفت: متاسفانه افرادی که وضع مالی خوبی دارند تصور می‌کنند که بیشتر باید بخورند؛ این در حالی است که پرخوری جلوی تحرک را خواهد گرفت و همه اینها عاملی برای بیماری قلبی و عروقی در افراد ثروتمند می‌شود.
رییس انجمن قلب و عروق ایران ضمن هشدار به مردم درباره خطر بیماری‌های قلبی - عروقی توصیه‌های را ارائه کرد و گفت: مردم باید تحرک لازم را داشته باشند و توجه به تغذیه را از اهم کارهای روزمره خود دانسته و میوه و سبزیجات را بیشتر مصرف کنند. فشار خون خود را کنترل کنند .سیگار نکشند و مصرف قند و چربی را تا حد امکان کم کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن