کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس انجمن روانپزشکان ایران هشدار داد: روانشناسان یا مشاوران حق تجویز دارو ندارند

خبرگزاری فارس , 8 مهر 1392 ساعت 14:07

رئیس انجمن روانپزشکان ایران گفت: طبق قانون کسی که نسخه می‌نویسد، باید پزشک باشد، بنابراین روانپزشکان فقط حق تجویز دارو را دارند، در حالی که بسیاری از مشاوران، نسخه‌نویسی می‌کنند و حتی گاهی مهر پزشکی هم بر پای نسخه می‌زنند.


معضل دخالت روانشناسان در امور پزشکی
دکتر غلامرضا میرسپاسی در نشست خبری در مورد وضعیت بیماری‌های روان‌تنی در کشور، گفت: منشأ بسیاری از بیماری‌های روانی، جسمی هستند و به همین دلیل پزشکان و متخصصان در کنار معاینه بیماران خود، باید به موضوع ریشه‌های روان‌شناسی نیز توجه کنند.

وی ادامه داد: بیماری‌های روان‌تنی، بیماری‌های جسمی هستند که دلایل روانپزشکی دارند، مانند بیماری‌های فشار خون، پرکاری تیروئید، زخم معده و ...، بنابراین نگاه‌ها باید تغییر کند.

میرسپاسی تصریح کرد: روان‌تنی بحثی است که جامعیت انسان را مشخص‌تر می‌کند و نشان می‌دهد که انسان موجود واحدی است و اتفاقاتی که در مغز ایجاد می‌شود، بیماری‌های جسمی و روانی را سبب می‌شود.
رئیس انجمن روانپزشکان ایران با انتقاد از تجویز دارو از سوی مشاوران،روانشناسان و نسخه‌پیچی آنها، گفت: برخلاف وضع موجود در جامعه ما در حال حاضر در دنیا 80 درصد درمان‌های روانشناسی دارویی است، اما فقط روانپزشک حق دارد که بیمار روانی را برای اولین بار معاینه کند و هر وقت صلاح دانست به مشاور، روانشناس و مددکار ارجاع دهد.

وی تصریح کرد: اما متأسفانه بیماران بیش از مصرف دارو از حرف زدن خوششان می‌آید و به همین دلیل به سمت مشاوره بیشتر می‌روند. میرسپاسی تصریح کرد: مشاوره در جای خود و توسط افراد آموزش‌ دیده خوب است اما این افراد حق تجویز دارو ندارند، در حالی که بر سر هر خیابانی تابلوی روانشناس و مشاور وجود دارد.

وی گفت: در حالی که این افراد صلاحیت مداخله در امور روانپزشکی را ندارند، نسخه‌پیچی می‌کنند و حتی روانشناسان صنعتی کار مشاوره انجام می‌دهند. رئیس انجمن روانپزشکان ایران افزود: در این میان فقط روانشناسان بالینی هستند که مانند روانپزشکان اجازه معاینه بیمار را دارند اما فقط در حیطه صدور گواهی، ارزیابی روانشناسی و انجام آزمون‌های تستی می‌توانند در نسخه بیمار مهر خود را صادر کنند.

وی افزود: طبق قانون کسی که نسخه می‌نویسد، باید پزشک باشد، بنابراین روانپزشکان فقط حق تجویز دارو را دارند، در حالی که خلاف آن را می‌بینیم.

میرسپاسی گفت: بارها انجمن روانپزشکی نسبت به این موضوع موضعگیری کرده و مکاتبات زیادی با مجلس، وزارت بهداشت و سازمان نظام‌پزشکی انجام داده و نسبت به این موضوع اعتراض خود را اعلام کرده است.

وی افزود: بسیاری از مشاوران، نسخه‌نویسی می‌کنند، در حالی که این جرم است و حتی گاهی مهر پزشکی هم بر پای نسخه می‌زنند. پیگیر این موضوع بوده‌ایم و آنها را به سازمان نظام پزشکی ارجاع داده‌ایم.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران تصریح کرد: از انجمن روانپزشکی به وزارت بهداشت و به انجمن داروسازان نامه نوشته‌ایم که به داروخانه‌ها اعلام کنند، نسخه را از مشاوران دریافت نکنند، اما مشکلاتی در این راه وجود دارد و داروخانه‌ها حتی بدون نسخه هم به راحتی به افراد دارو می‌دهند.


کد مطلب: 19660

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/19660/رئیس-انجمن-روانپزشکان-ایران-هشدار-روانشناسان-یا-مشاوران-حق-تجویز-دارو-ندارند

میگنا
  https://www.migna.ir