جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ / ۲۲:۰۶
کد مطلب: 19759
۱
۱
گزارشی از بازار داغ خريد و فروش پايان نامه

دلالي علم در خيابان‌هاي شهر

دلالي علم در خيابان‌هاي شهر
مسئول يک موسسه : خيلي از مديران دولتي و غير دولتي مشتريان ما هستند
داغ شدن تب تحصيل در مقطع تحصيلات تکميلي و مدرک گرايي در بين ايرانيان باعث شده تا بازار کاري غير قانوني اما با تبليغات آشکار در کشور شکل گيرد و روز به روز نيز به رونق آن افزوده شود؛ بازار فروش پايان نامه و پروژه هاي دانشگاهي و قبول سفارش چاپ کتاب و مقاله هاي علمي در مجلات معتبر خارجي به نام دانشجوي متقلب!
خراسان نوشت: حوالي دانشگاه تهران در خيابان انقلاب ديگر مانند گذشته تنها محل فروش کتاب هاي علمي و گذر دانش دوستان و افراد طالب علم نيست.حالا چند سالي مي شود که نرده هاي سبز رنگ نخستين دانشگاه کشور، از خيابان 16آذر گرفته تا خيابان انقلاب و از آن سو خيابان قدس، به محلي براي تبليغ پايان نامه هاي دانشگاهي و شرکت هايي که خود را شرکت هاي خدمات علمي!معرفي مي کنند تبديل شده است. تبليغاتي که در فصل هاي مختلف بنا بر نياز بازار و دانشجويان حتي چند ساعت نيز بر روي نرده هاي سبز دانشگاه تهران و ديوارهاي خيابان هاي اطراف باقي نمي مانند و متقاضيان با کندن برشي از تبليغات و پس از آن مراجعه به اين مراکز، تقلب را براي ادامه مسير علمي خود انتخاب مي کنند.

فروش پايان نامه هاي دانشگاهي در دنيا نمونه اي از تقلب است

فروش پايان نامه هاي دانشگاهي در همه کشورهاي دنيا و جوامع علمي، نمونه کاملي از تقلب به شمار مي آيد،اما اين کار به نحوي در کشور ما متداول شده است که براي ارائه چنين خدماتي، شرکت هاي متعدد با عنوان شرکت هاي ارائه دهنده خدمات علمي تاسيس شده اند و به راحتي مي توان از طريق تبليغاتي که بر ديوار خيابان هاي اطراف دانشگاه ها مي چسبانند يا از طريق آگهي هايي که منتشر مي کنند به خدمات شان دسترسي يافت. اين جدا از صفحات اينترنتي است که به نام خود ثبت کرده اند و در فضاي مجازي نيز به تبليغ کار خود مي پردازند.
ساعت 8:30 صبح است و هنوز کتاب فروشي هاي اطراف دانشگاه تهران آن طور که بايد و شايد کارشان را شروع نکرده اند. با اين حال کار آگهي پخش کن هاي خيابان انقلاب آغاز شده است و تعدادي جوان به سرعت برگه هاي تبليغاتي شان را بر ديوار هاي اطراف دانشگاه و نرده هاي دانشگاه تهران مي چسبانند و در شلوغي صبحگاهي خيابان گم مي شوند. تنوع خدماتي که دراين برگه هاي تبليغي برايش تبليغ مي شود شگفتي آفرين است و به نظر مي رسد يک دانشجوي مقطع کارشناسي ارشد يا دکترا مي تواند به راحتي با پرداخت مبلغي پول هم صاحب پايان نامه شود و هم به نام خود در مجلات معتبر خارجي مقاله علمي منتشر کند. پس از جمع کردن چند نمونه از آگهي هاي نصب شده روي ديوار و بررسي خدماتي که ارائه مي کنند مسير نزديک ترين شرکت را پيش مي گيرم و براي خريد پايان نامه راهي آن جا مي شوم.

قبول سفارش ترجمه و تاليف کتاب و مقالات علمي
شرکتي که از طريق آگهي تبليغاتي اش با آن آشنا شده ام و قرار است تا چند دقيقه ديگر آنجا باشم، بر اساس آگهي اش علاوه بر فروش پايان نامه خدمات ديگري نيز به مشتاقان مدرک دانشگاهي ارائه مي دهد.از خريد و فروش گزارش تحقيق و پروژه هاي دانشجويي براي مقطع کارشناسي و کارشناسي ارشد و تکاليف دانشجويي تا پايان نامه هاي مقطع کارشناسي ارشد و دکترا. دراين شرکت دست رد به سينه هيچ دانشجويي در مقاطع و رشته هاي مختلف زده نمي شود و اگر دانشجويي خواهان اجراي پروژه هاي نرم افزاري مانند برنامه نويسي نيز باشد مي تواند از اين شرکت و شرکت هايي مانند آن کمک بگيرد که البته با آنچه در بين جوامع دانشگاهي به عنوان برون سپاري کار با نظارت دانشجو انجام مي شود کاملا متفاوت است.
از ديگر خدمات ارائه شده در اين مرکز قبول سفارش ترجمه و تاليف کتاب و تدوين و تاليف مقالات علمي براي چاپ در مجلات معتبر علمي جهان است.با گذر از چند خيابان فرعي به دفتر شرکت آگهي دهنده در يکي از خيابان هاي فرعي در خيابان کارگر تهران مي رسم.پيش از رسيدن به دفتر از طريق تلفن از حضورشان در محل کار مطلع شده ام. حالا خانم ... به عنوان کارشناس منتظر رسيدنم است تا براي انجام کارهاي پايان نامه ام در مقطع کارشناسي ارشد رشته مهندسي پزشکي راهنمايي ام کند.به دفتر کار کوچکي با چند دستگاه رايانه و چند جوان که مشخص است از جوانان دانشگاه رفته و تحصيل کرده اند وارد مي شوم و با استقبال گرم مسئولان شرکت مواجه مي شوم. قرار است اين جا برايم از انتخاب موضوع پايان نامه گرفته تا نگارش پروپوزال و پايان نامه را انجام دهند و من به عنوان دانشجوي کارشناسي ارشد رشته مهندسي پزشکي، در قبال پرداخت مبلغي پول از خدمات شان استفاده کنم.خانم ... همان شروع کار از رشته تحصيلي و مقطع تحصيلي ام مي پرسد و وقتي مي فهمد براي رشته مهندسي پزشکي در مقطع کارشناسي ارشد پايان نامه مي خواهم و هنوز هم موضوع پايان نامه ام را انتخاب نکرده ام مي گويد:قيمت هاي ما به کار شما بستگي دارد و با توجه به اين که شما هنوز موضوع پايان نامه تان را هم انتخاب نکرده ايد 300هزار تومان به هزينه هايتان اضافه مي شود تا کارشناسان ما شما را در انتخاب پايان نامه کمک کنند.ادامه کار هم به خودتان بستگي دارد اگر بخواهيد پروپوزالتان را خودتان بنويسيد بخشي از هزينه هايتان کم مي شود ولي اگر بخواهيد اين کار را هم ما برايتان انجام دهيم بايد هزينه جداگانه اي براي نگارش پروپوزال پرداخت کنيد.

2 ميليون و 500 هزار تومان براي پايان نامه دست اول
مشغله کاري را بهانه مي کنم و مي گويم مي خواهم زحمت تمام اين کارها را شما بکشيد و من فقط هزينه اش را پرداخت کنم.در جوابم مي گويد: چون رشته تان فني و مهندسي است به نسبت هزينه هايتان از رشته هاي گروه علوم انساني بالاتر است و بايد براي انجام همه اين کارها بين دو تا 2ميليون و 500هزار تومان پرداخت کنيد.
سعي مي کنم خودم را از شنيدن اين مبلغ متعجب نشان ندهم و خيلي عادي با موضوع برخورد کنم که ناگهان مي گويد راستي زمان هم براي ما ملاک مهمي در تعيين هزينه است اگر زمان لازم و کافي نداشته باشيد هزينه هاي تان بالاتر مي رود. درجواب مي گويم ۳ ماه فرصت دارم. آن گاه است که سري تکان مي دهد و مي گويد مشکلي نيست با همان دو ميليون و 500هزار تومان کارتان را انجام مي دهيم.پس از اندکي تامل مي گويم نمي شود کمي ارزان تر تمام شود،چون با اين اوصاف نمي توانم از پس هزينه هايش برآيم.
کمي نگاهم مي کند و مي گويد:اين قيمتي که ما به شما اعلام کرديم براي يک پايان نامه دست اول است ولي اگر بخواهيد از پايان نامه هايي که دانش آموختگان به ما مي فروشند و با اندکي تغييرات يا تنها تغيير نام پژوهشگر استفاده کنيد به مراتب هزينه تان پايين تر مي آيد.از رايانه مقابلش کمک مي گيرد و با کمي جستجو چند عنوان پايان نامه را پيشنهاد مي کند و مي گويد اگر اين پايان نامه ها را انتخاب کنيد هزينه تان بين 600تا 800هزار تومان مي شود.
در ظاهر از پيشنهادش استقبال مي کنم و مي گويم:با اين اوصاف اگر بخواهم يک مقاله علمي هم در مجلات معتبر خارجي داشته باشم چه مقدار بايد هزينه کنم.با چهره اي جدي نگاهم مي کند و مي گويد: به نوع مجله و اعتبار آن مجله در مجامع علمي جهان بستگي دارد ضمن اين که ما فقط کار تعيين موضوع،نگارش ، ترجمه و پذيرفته شدن مقاله تان در مجله خارجي را برايتان انجام مي دهيم و هزينه چاپ مقاله به عهده خودتان است. هزينه تان هم بسته به نوع مجله بين 1.5 تا دو ميليون تومان مي شود و بايد بخشي از هزينه را ابتداي کار و باقي مانده پول را هنگام پذيرفته شدن مقاله تان براي چاپ پرداخت کنيد.

هم گزارش تحقيق مي خريم، هم مي فروشيم
مي گويم با توجه به اين که گفتيد هزينه نگارش پايان نامه براي رشته فني و مهندسي بالاتر از رشته هاي انساني است مي توانم بپرسم هزينه نگارش پايان نامه کارشناسي ارشد در رشته ارتباطات چقدر مي شود. براي يکي از دوستانم مي خواهم.مي گويد: تقريبا يک ميليون تومان کمتر از آن چيزي که به شما گفتم. يعني يک ميليون و پانصد هزار تومان.ضمنا اگر در بين دوستان تان دانشجوي مقاطع کارشناسي و کارشناسي ارشد هم داريد مي توانيد ما را براي خريد و فروش گزارش تحقيق و پروژه هاي دانشجويي به آنها معرفي کنيد.ما هم گزارش تحقيق هايشان را مي خريم و هم مي توانيم در صورت نياز گزارش تحقيق و پروژه به آنها بفروشيم.بالاخره با اين شرايط که دانشجو ها مجبور ند هم درس بخوانند و هم کار کنند فکر کنم از اين پيشنهاد ما استقبال کنند. ضمن اين که پروژه هاي نرم افزاري مانند برنامه نويسي و مدل سازي را نيز انجام مي دهيم.پس از خروج از شرکت خدمات علمي مورد اشاره با چند شرکت ديگر تماس مي گيرم تا از چند و چون قيمت ها براي پايان نامه هاي دانشگاهي در رشته ها و مقاطع مختلف مطلع شوم.

از صفر تا صد کاررا انجام مي دهند
با موسسه ... که آگهي اش را از مقابل دانشگاه برداشته ام تماس مي گيرم و خودم را دانشجوي مقطع دکتراي رشته علوم سياسي معرفي مي کنم و از کارشناس پشت خط تلفن مي خواهم مرا براي نوشتن يک پايان نامه براي مقطع دکتراي رشته علوم سياسي راهنمايي کند.پس از پرسيدن گرايشم دومين سوالش را اين گونه مطرح مي کند که آيا موضوعي براي پايان نامه تان انتخاب کرده ايد يا خيرو آيا پروپوزال نوشته ايد يانوشتن آن را هم مي خواهيد به ما بسپاريد.مي گويم راستش را بخواهيد من مسئوليت اجرايي دارم و سرم شلوغ است لذا وقت کافي براي انجام اين قبيل کار ها ندارم، پس ترجيح مي دهم همه کارهايم را از صفر تا 100خودتان انجام دهيد. درجوابم مي گويد:اتفاقا خيلي از مديران اعم از دولتي و غير دولتي از مشتريان ما هستند و ما هم در انجام پروژه هاي تحقيقاتي و هم براي نوشتن پايان نامه شان کمکشان مي کنيم.به شما هم چون مدير هستيد پيشنهاد مي کنم حتما انتخاب موضوع پايان نامه تان را به آقاي ... که خودشان هم دکتراي علوم سياسي دارند بسپاريد تا موضوعي برايتان انتخاب کند که کشش حداقل دو مقاله ISIرا داشته باشد. چون بعد از تز دکترا دو مقاله ISIدر آينده شغلي تان خيلي کمک تان مي کند.

پايان نامه بي نقصي برايتان مي نويسيم
وقتي مي گويم قيمتش برايم خيلي مهم است و نمي خواهم زياد هزينه کنم مي گويد:نگران نباشيد هزينه پايان نامه مقطع دکتراي رشته هاي علوم انساني کمتر از رشته هاي فني است و بسته به کاري که سفارش مي دهيد بايد هزينه اي بين 3ميليون و 500هزار تومان تا 5ميليون تومان پرداخت کنيد. البته 5ميليون تومان شامل انتخاب موضوع،پروپوزال ،نگارش پايان نامه و ارائه ۲ مقاله در مجلات بين المللي مي شود. اگر مقالات را فاکتور بگيريم بايد سه ميليون و 500هزار تومان پرداخت کنيد.مطئمن باشيد آقاي... که دانش آموخته دکتراي علوم سياسي آن هم با معدل بسيار بالا هستند پايان نامه بي نقصي برايتان مي نويسند. شماره تماسم را مي گيردتا قرار ملاقات با آقاي ... را تنظيم کند.

اما علت رشد قارچ گونه اين گونه موسسات که در سايه نبود نظارت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دست به انجام چنين کارهايي مي زنند و علت برخورد نکردن با چنين دانشجوياني چيست؟ آيا تمايل بي حد جوانان به مدرک گرايي باعث شده است گروهي از دانشجويان بدون پشتوانه علمي و تنها با هدف اخذ مدرک دانشگاهي، پس از ورود به دانشگاه سرو کارشان به اين گونه مراکز بيفتد تا درنهايت بتوانند با مدرکي در دست در صف جويندگان کار قرار گيرند.

خلاء قانوني وجود ندارد
دکتر اسفنديار اختياري عضو کميسيون آموزش مجلس در گفت وگو با خراسان ضمن اشاره به افزايش چشمگير و رو به رشد شرکت هاي فروش پايان نامه در کشور، رشد قارچ گونه اين شرکت ها را وجود تقاضا بين دانشجويان دانست و بر بررسي اين موضوع از دو منظر علل وجود چنين تقاضاهايي و نحوه جلوگيري از فعاليت اين شرکت ها تاکيد کرد.
وي گفت:علت اصلي بروز چنين ناهنجاري در جامعه علمي کشور تعداد زياد دانشجو در مقاطع مختلف تحصيلي از يک سو و فرصت نداشتن برخي استادان به علت ازدياد شمار دانشجويان براي نظارت بر فرآيند ارائه پايان نامه از زمان تصويب موضوع تا مراحل پاياني کار است.به همين دليل هم برخي استادان حساسيت چنداني درباره پايان نامه هاي دانشجويي ندارند که درنهايت فضا را براي فعاليت شرکت هاي فروش پايان نامه و دانشجويان متقلب فراهم مي کنند.
وي در تشريح ابعاد و ابزارهايي که براي نظارت بر فعاليت اين قبيل موسسات در اختيار وزارت علوم، تحقيقات قرار دارد نيز اظهار کرد: درابتدا اين سوال مطرح مي شود که آيا خلاء قانوني در اين حوزه وجود دارد؟درجواب بايد گفت خير.هيچ خلاء قانوني براي برخورد با موسسات و دانشجويان متخلف وجود ندارد و وزارت علوم مي تواند با اين موسسات برخورد و علاوه بر تعطيلي واحد مربوطه، از مسئولان آن موسسه به مراجع قضايي شکايت کند.
وي در خصوص اقدامات انجام شده توسط مجلس و دولت براي مقابله با اين پديده در فضاي علمي کشور گفت:کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس سال گذشته از وزارت علوم وقت درخواست ارائه گزارش در اين خصوص را کرد که در نهايت معاونت آموزشي وزارت علوم گزارش مبسوطي دراين خصوص به نمايندگان ارائه کرد.
وي تصريح کرد: سامانه ثبت پايان نامه هاي دانشجويي در وزارت علوم و الزام دانشجويان به ثبت موضوعات پايان نامه هاي خود تا حدي مي تواند جلوي اين قبيل تخلفات را بگيرد.اختياري فعاليت اين موسسات و دانشجوياني را که به اين موسسات مراجعه مي کنند ايجاد اخلال درنظام آموزشي کشور اعلام کرد و گفت:بر اساس قانون و درصورت محرز شدن تخلف، مدرک تحصيلي دانشجوي متخلف باطل و موسسه متخلف نيز توسط مراجع قضايي مجازات مي شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مبيني
Iran, Islamic Republic of
باسلام
ممكنه بفرماييد چگونه ميتوان از موسسه متخلف شكايت كرد؟
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.