کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بالارفتن سن ازدواج و افزایش طلاق در دانشگاهها

15 مهر 1392 ساعت 13:58

دکتر گلزاری: بچه ها را از ازدواج نترسانیم. مشکلی که الان وجود دارد این است که انتخابها مناسب نیست.


معاون امور سازماندهی جوانان وزارت علوم با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج در بین جوانان گفت: در دانشگاهها نیز ما شاهد مشکلات ازدواج هستیم و آسیب هایی در این بین وجود دارد.
مهر: دکتر محمود گلزاری معاون امور سازماندهی جوانان وزارت علوم صبح امروز در بیست و سومین نشست روسای مراکز مشاوره دانشجوی دانشگاه های سراسر کشور که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد در خصوص ازدواج دانشجویی، چالش ها و فرصت ها مطالبی را عنوان کرد.
وی به مشکلات خانواده ها در ازدواج اشاره کرد و گفت: مشکلی که الان وجود دارد افزایش سن ازدواج است. دختران با پدیده تجرد ناخواسته مواجه هستند و به دلایل متعدد نسبت به ازدواج ناامید می شوند. در دانشگاهها هم ما با این مساله روبرو هستیم. پسران دارای مشکلات اقتصادی هستند و به تبعات ارتباطات و آزادی هایی که دارند نسبت به ازدواج بی رغبت هستند و ما از طرفی با مساله افزایش سن ازدواج، بی رغبتی به ازدواج و از طرفی با افزایش طلاق روبرو هستیم. مشکلات طلاق بسیار زیاد است و آسیب هایی را بعد از خود به وجود می آورد.

گلزاری به مساله طلاق در شهرهای مذهبی اشاره کرد و گفت: طلاق در شهرهایی مانند قم، مشهد و یزد نیز نسبت به سالهای قبل افزایش یافته است و بیشتر این مشکلات طلاق برای جوانان است. مساله طلاق در دانشگاه هم وجود دارد بیش از صدها دختر در دانشگاه هستند که جدا شده اند و می گویند نمی خواهیم کسی از این مساله مطلع شود.

وی در ادامه به مساله گسستگی ازدواج اشاره کرد و گفت: این مساله نیز از جمله مسایلی است که مشکلات زیادی را برای خانواده ها ایجاد کرده است. برخی از خانواده ها دچار طلاق عاطفی هستند و برخی نیز ارتباطات فرازناشویی دارند.

معاون امور سازماندهی جوانان وزارت علوم در ادامه افزود: اگر کسی می خواهد موثر باشد باید خانواده تشکیل دهد. در تحقیقی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر انجام شد نشان داد استان هایی که خانواده های مستحکمی داشتند مشارکت اجتماعی بیشتری نیز در انتخابات داشتند.
وی در ادامه افزود: بچه ها را از ازدواج نترسانیم. مشکلی که الان وجود دارد این است که انتخابها مناسب نیست.
گلزاری گفت: باید بودجه بیشتری صرف فعالیت های پژوهشی در این زمینه انجام شود. انتخاب مناسب، آموزش و مراقبت از ازدواج و مشاوره ضرورت اساس یک خانواده خوب است.

وی در ادامه به تفکیک جنسیتی در دانشگاهها اشاره کرد و بر آن یک ایراد گرفت و گفت: یکی از ایراداتی که به تفکیکی جنسیتی در دانشگاه ها وارد است این است که فرصت خوب دیده شدن را از دانشجویان می گیرد. دختر خوب باید در جای خوب دیده شود تا بتواند انتخاب کند.

معاون امور سازماندهی جوانان وزارت علوم در ادامه به تفاهمنامه مشترک وزارت علوم و وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد و گفت: قرار است وزارت ورزش و جوانان و وزارت علوم تفاهمنامه ای منعقد کنند که در این تفاهمنامه باید کارهای تحقیقی مشترک در زمینه های ازدواج جوانان صورت گیرد. رساله هایی که در زمینه ازدواج هستند باید تشویق شوند، کارهای تحقیقی در مورد ملاکهای ازدواج انجام گیرد.

وی افزود: دانشگاه بهترین عرصه انتخاب است به شرطی که دانشجو با انگیزه ازدواج وارد رابطه شود و همچنین از ملاک انتخاب آگاه باشد. والدین خود را دور نزند و رابطه دو نفر طول نکشد و اینها همه با راهنمایی و محوریت مشاوره دانشگاه ها صورت گیرد این مشاور دانشگاه است که این مسایل را آموزش می دهد.


کد مطلب: 19793

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/19793/بالارفتن-سن-ازدواج-افزایش-طلاق-دانشگاهها

میگنا
  https://www.migna.ir