پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۶
کد مطلب: 19883
۵
چرا جستجوی اینترنتی برای اطلاعات پزشکی اضطراب‌آور است؟

سایبرکندریا" (cyberchondria) چيست؟!

سایبرکندریا" (cyberchondria) چيست؟!
برای افرادی که تردید و عدم یقین را دوست ندارند، جستجو کردن اطلاعات پزشکی بر روی اینترنت ممکن است چرخه معیوبی ایجاد کد که به نگرانی و ناراحتی بیشتر منجر شود.
 
بسیاری ار افراد برای دست‌یابی به اطلاعات پزشکی اینترنت را جستجو می‌کنند. اما برای برخی افزاد این جستجو با اضطراب فزاینده‌ای همراه است، پدیده‌ای که پژوهشگران به آن "سایبرکندریا" (cyberchondria) - گونه آنلاین هیپوکندریا (خودبیمارپنداری) می‌گویند.

به گزارش لایو ساینس بر اساس بررسی که در شماره 31 اوت جورنال "روانشناسی سایبر، رفتار و شبکه‌های اجتماعی" منتشر شده است، برای افراد دچار سایبرکندریا ترس از عدم قطعیت ئممکن است باعث حتی بدتر شدن وضعیت فرد شود.

توماس فارگوس، استادیار روانشناسی و علوم اعصاب در دانشگاه بیلور و سرپرست این تحقیق می‌گوید: "اگر شخصی از عدم قطعیت خوشش نیاید، ممکن است مضطرب‌تر شود، جستجوی اینترنتی بیشتری انجام دهد، بدنش را بیشتر تحت نظر بگیرد، بیشتر به نزد دکتر برود- و هر چه بیشتر در اینترنت جستجو می‌کند، احتمال‌های بیشتری به نظرش می‌رسد."

در این بررسی فارگوس 512 فرد سالم را تحت بررسی قرار داد، و میزان تحمل‌شان نسبت به عدم قطعیت، و نیز چگونگی تاثیر جستجوی آنلاین‌شان برای اطلاعات پزشکی را بر میزان اضطراب‌شان ارزیابی کرد. از افراد مورد بررسی باید نظرشان را درباره جملاتی مانند "من همیشه می‌دانم که در آینده برایم چه پیش خواهد آمد" و "من در اغلب اوقات درباره وضع سلامتم نگران هستم"، بیان می‌کردند.

این نتایج نشان داد هر چه افراد عدم تحمل بیشتری نسبت به عدم قطعیت داشته باشد، با احتمال بیشتری ممکن است جستجوی اطلاعات پزشکی بر روی اینترنت باعث اضطراب‌شان شود.

فارگوس می‌گوید: "اگر من وب‌سایتی درباره آسیب‌های ناشی از ضربه مغزی ببینم و دچار تحمل پایین نسبت به عدم قطعیت باشم، با احتمال بیشتری ممکن است با وارد آمدن ضربه مختصری به سرم دچار نگرانی شوم." این زجر و ناراحتی درباره بیمار بودن ممکن است تنها مشکل این افراد نباشد.

به گفته فارگوس برخی از این افراد ممکن است دچار نگرانی در باره مخارج پزشکی، معلولیت یا از دست دادن کارشان هم بشوند و این نگرانی به نوبه خود به جستجوی بیشتر در اینترنت، رفتن بیشتر به نزد پزشک و استرس بیشتری بینجامد.

خواندن به ظاهر مقادیر بی‌انتهای اطلاعات بر روی اینترنت ممکن است برای افرادی که دچار اضطراب نسبت به سلامت‌شان هستند، خطرآفرین باشد.

به گفته فارگوس برخی از اطلاعات پزشکی آنلاین از منابع غیرمعتبری هستند، و می‌توانند نسبت به اطلاعاتی که راهنماهای پزشکی یا از پزشکان به دست می‌آید، بیشتر باعث نگرانی افراد شوند.

او می‌گوید: "هنگامی یک کتاب پزشکی را نگاه می‌‌کنید، ممکن است همه احتمالات را به یکباره نبینید، اما در جستجوی آنلاین احتمالات بسیار به یکباره به شما عرضه می‌شود."
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی