کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راه اندازی آزمایشگاه ربات های اجتماعی در دانشگاه شریف

ربات های کمدین و قصه گو

26 مهر 1392 ساعت 14:02

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به اوتیسم برخلاف توانایی‌شان در ارتباط برقرارکردن با دیگران، از کارکردن با کامپیوتر، اسباب بازی‌های هوشمند و ربات‌ها لذّت می‌برند. اغلب این کودکان به صورت کاملاً طبیعی با فن‌آوری‌هایی از این دست درگیر می‌شوند.


آزمایشگاه "ربات‌های اجتماعی" در قطب علمی طراحی، رباتیک و اتوماسیونِ دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی شد.
مهر:  این آزمایشگاه در حوزهای تخصصی رباتیک، آموزش زبان، علوم شناختی و پردازش زبان/صدا/تصویر فعالیت دارد. دانشگاه صنعتی شریف با توجه به سابقه دیرینه‌ در آموزش و پژوهش علم رباتیک، اقدام به راه اندازی و تأسیس آزمایشگاه پژوهشی "ربات‌های اجتماعی" با محوریّت ارتقای کیفی آموزش، درمان و فرهنگ درحوزه‌های مربوط، در خدمت مدارس، مراکز توانبخشی و اختلالات نافذ رشد (اوتیسم) برای کودکان و نوجوانان، و ارائه خدمات گوناگون مددکاری به سالمندان و بیماران کشور کرد.
برنامه ریزی برای ساخت ربات هایی که به ماندگاری زبان خارجی کمک می کنند
در حال حاضر آماده سازی و برنامه ریزی ربات‌های انسان نما نظیر ربات (NAO) ساخت شرکت Aldebaranبه عنوان ابزاری جالب برای آموزش و یادگیری زبان اول و دوم (Robot Assisted Language Learning-RALL) در مقاطع راهنمایی و دبیرستان شروع شده است. این ربات برای استفاده با کاربران ایرانی با نام "نیما" مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پژوهش با همکاری یک گروه فرا رشته‌ای متشکل از متخصصین حوزه‌های آموزش زبان و رباتیک با هدف بررسی سرعت، میزان، و ماندگاری زبان خارجی به کمک ربات دریکی از مجتمع‌های آموزشی تهران در حال انجام است.
در دو دهه اخیر، با همگانی شدن کاربرد رایانه و تلفن‌های همراه، آموزش زبان به کمک رایانه (CALL) و آموزش زبان به کمک تلفن همراه (MALL)، در ارتقای تئوری‌های آموزش زبان دوم به کمک فن‌آوری‌های نوین به شدت مورد توجه و تأثیرگذار بوده‌اند. در صورتیکه ربات‌ها نه تنها ویژگی‌ها و ابزار ارتباطی مورد استفاده در CALL و MALL را دارند، بلکه قادرند با انجام حرکت‌های مستقل و جذاب، و شناسایی صدا وتصویر با محیط اطراف توسط حسگرهای گوناگون ارتباطات عاطفی و فیزیکی برقرارکنند. اگر چه کامپیوتر و تلفن‌ همراه قابلیت برقراری تعاملات غیرلفظی را دارند، اما در ربات‌ها ویژگی‌هایی از جمله حالات صورت، ژست‌ها و حرکات بدن هنگامی که در کنار انسان در محیط‌های واقعی قرار می‌گیرند، بسیار برجسته‌تر است. از دیگر تفاوت‌های بارز ربات‌ها با رایانه‌ها و تلفن‌های همراه آن است که ظاهری دوستانه، مهربان، و توانایی برقراری روابط اجتماعی دارند. از این رو روش و پدیده "رال" در آموزش زبان دوم را می‌توان شکل تکامل یافته‌ای از روش‌های "کال" و "مال" قلمداد کرد.

به کارگیری ربات های انسان نما به عنوان دستیار
دیگر زمینه‌های پژوهشی که در حال حاضر در این آزمایشگاه فعال شده‌اند عبارتند از: برنامه ریزی و به کارگيري ربات‌هاي انسان ‌نما به عنوان دستیار درمانگر در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به اوتیسم. برای این منظور ربات انسان نمای (ALICE) ساخت شرکت Hanson تهیه شده است که قابلیت فوق العاده‌ای در اجرای حالات صورت و ژست‌ها دارد و برای پژوهش‌های مربوط در حوزه اوتیسم توصیه شده است. این ربات برای استفاده با کاربران ایرانی با نام "مینا" مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اختلالات اوتیستیک با نارسایی‌های کیفی در سه حوزه رفتاری: نارسایی در تعاملات اجتماعی، نارسایی در مهارت ارتباطی و نارسایی در تخیل و خلاقیت اجتماعی مشخص می‌شوند. کودکان اوتیستیک در شروعِ توجهِ اشتراکی و نیز پاسخ به توجهِ اشتراکی نارسایی دارند. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به اوتیسم برخلاف توانایی‌شان در ارتباط برقرارکردن با دیگران، از کارکردن با کامپیوتر، اسباب بازی‌های هوشمند و ربات‌ها لذّت می‌برند. اغلب این کودکان به صورت کاملاً طبیعی با فن‌آوری‌هایی از این دست درگیر می‌شوند. از این رو، استفاده از ربات‌ها در تشخیص و درمان مبتلایان به اوتیسم می‌تواند چاره ساز و آغازگر پژوهشی نوین در کشور باشد. طراحی و پیاده سازی الگوهای حرکتی نیایش در یک ربات انسان نما به منظور جذّابیّت بخشیدن به کلاس‌های دینی مدارس و ارتقای کیفی میزان و ماندگاری یادگیری مفاهیم اوّلیه مذهبی، برنامه ریزی و به کارگيري ربات‌هاي انسان نما به عنوان دستیار در حوزه آموزشی فرهنگی با عنوان "طراحی و پیاده سازی الگوهای حرکتی نیایش در یک ربات انسان نما و بکارگیری آن در آموزش مفاهیم دینی و علوم قرآنی در مدارس" از دیگر موضوعات پژوهشی فعّال در حوزه ربات‌های اجتماعی است که هم اکنون در حال پیگیری است.
ربات های قصه گو و کمدین
ارتباط بین انسان و ربات، شناسایی صورت و صدا توسط ربات، ارتباط بین ربات،انسان، اینترنت، گفتگوی بین انسان و ماشین، و ربات‌های قصه گو و کٌمدین (برای سرگرمی و نشاط) از دیگر زمینه‌هایی است که در این آزمایشگاه در حال پیگیری است.

طراحی و ساخت ربات انسان نمای بومی
بعلاوه، با عنایت به تجربیات گذشته، بدین منظور طراحی و ساخت ربات انسان نمای بومی مجدداً در دستور کار قطب علمی طراحی، رباتیک و اتوماسیون قرار گرفته است.


کد مطلب: 19947

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/19947/راه-اندازی-آزمایشگاه-ربات-های-اجتماعی-دانشگاه-شریف

میگنا
  https://www.migna.ir