جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ / ۱۵:۲۹
کد مطلب: 20013
۰
پیرو تفاهم‌نامه انجمن فیزیک و سرن

دو دبیر فیزیک ایرانی از بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی جهان بازدید می‌کنند

ایسنا: این دبیران در تابستان سال آینده طی یک دوره‌ی سه هفته‌یی با هدف آشنایی با این مرکز و تحقیقات آن، مهمان مرکز تحقیقات هسته‌یی اروپا خواهند بود. هزینه سفر آنها هم توسط پژوهشگاه دانش‌های بنیادی تأمین خواهد شد.
انجمن فیزیک ایران از دبیران فیزیک علاقه‌مند به فیزیک ذرات بنیادی که خود را واجد شرایط می‌دانند و دانش‌آموزان، دانشجویان و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش که دبیر فیزیک واجد شرایطی را می‌شناسند درخواست کرده با پرکردن برگه معرفی و فرستادن آن به دفتر انجمن فیزیک، حداکثر تا 30 آبان ماه 1392، انجمن را در انتخاب یاری دهند. داشتن حداکثر سن 40 سال، توانایی در مکالمه و نوشتن به زبان انگلیسی در حدقابل قبول، داشتن سوابق علمی و حرفه‌یی ارزنده مرتبط با فیزیک و انجام فعالیت‌های فوق برنامه مرتبط با این رشته از مهمترین معیارهای مورد توجه است. علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با دفتر انجمن فیزیک ایران به شماره تلفن 66425872 تماس بگیرند.

فرحناز سدیدی از دبیران فیزیک دبیرستان‌های تهران که سال گذشته در نخستین دوره طرح اعزام دبیران فیزیک به سرن از این مرکز بازدید داشته است در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: دوره‌ آموزش بین‌المللی معلمان فیزیک در سرن از سال 1998 آغاز شده و از یکی، دو سال پیش، کشورایران هم سهمیه اعزام سالانه دو معلم فیزیک را دریافت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این دوره بین‌المللی هر ساله به مدت سه هفته برگزار شده و تمامی هزینه‌های این برنامه نیز توسط سرن پرداخت می‌شود. سدیدی درخصوص برنامه‌های دوره بین‌المللی معلمان فیزیک گفت: از جمله برنامه‌های این دوره می‌توان به برگزاری سخنرانی‌ها، بازدید از دستگاه‌های شتاب‌دهنده و آشکار‌ساز و مراکز مختلف سرن اشاره کرد. وی با بیان اینکه در دوره‌ آموزش بین‌المللی معلمان فیزیک 2013، 51 معلم از 29 کشور دنیا شرکت‌ کرده بودند، گفت:‌ این دوره فرصت خوبی بود تا با معلمان فیزیک کشورهای مختلف دنیا به بحث و تبادل اطلاعات بپردازیم و تجربیات یکدیگر را در زمینه‌های مختلف تدریس بشنویم که این موضوع از دستاورد‌های مهم بازدید از سرن برای من به ‌شمار می‌رفت.

این معلم فیزیک افزود:‌ در سرن من به عنوان یک معلم فیزیک به دنبال این بودم که چگونه از این اطلاعات و تجهیزات در تدریس فیزیک و ارتباط فرمول‌های فیزیک با دنیای واقعی دانش‌آموزان استفاده کنم. در واقع این سفر باعث شد تا من یکسری آموخته‌های ذهنی را درک و لمس کنم و قاعدتا بهتر بتوانم آن را به دانش آموزان منتقل کنم.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از دغدغه های من در سرن این بود که چگونه می‌توانم ارتباطی بین سرن و معلمان فیزیک ایران برقرار کنم که خوشبختانه پس از بازگشت از سرن توانستم در چهاردهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران که در شهریور ماه جاری برگزار شد از طریق ویدئو کنفرانس،ارتباطی بین معلمان فیزیک ایرانی با بزرگ‌ترین مرکز علمی دنیا (سرن) برقرار کنم.
سدیدی در ادامه درخصوص شرایط بازدید معلمان از سرن گفت: برنامه‌ای که تحت عنوان آموزش معلمان فیزیک در سرن برگزار می‌شود شامل دو بخش است که یکی برنامه سالیانه بین‌المللی معلمان فیزیک و دیگری برنامه‌ی ملی معلمان فیزیک است. پروسه اعزام معلمان به برنامه بین‌المللی آموزش معلمان فیزیک بدین شکل است که هر معلم فیزیک پس از معرفی به سرن، باید یک دعوت‌نامه از سرن داشته باشد و براساس روال قانونی وارد این برنامه می‌شود.

سدیدی همچنین درباره برنامه‌ی ملی معلمان فیزیک در سرن نیز گفت: معلمانی که براساس برنامه‌ی ملی ازطرف کشور خود به سرن اعزام می‌شود، به مدت سه روز تا یک هفته می‌توانند در سرن اقامت داشته باشند و طی این سفر تمام هزینه‌های بلیت، اقامت و غذای آنها پای کشور خودشان است، اما هزینه‌ای بابت سخنرانی و بازدید‌ها از کسی گرفته نمی‌شود وجلسات سخنرانی به زبان رسمی آن کشوربرگزار می شود. به گفته این معلم فیزیک، درحال حاضر کشور ایران برنامه‌ی ملی بازدید از سرن را ندارد و اگر فردی بخواهد به صورت شخصی برای بازدید به سرن رود، می‌تواند با مراجعه به سایت سرن اطلاعات لازم را کسب کند.

سدیدی در پایان اظهارامیدواری کرد که با اعزام تدریجی معلمان فیزیک به سرن در طول سالیان متوالی به تدریج جو علمی آموزشی بهتری در کشور ایجاد شود. گفتنی است، سرن(CERN) بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته‌یی است که در حاشیه شهر ژنو سوئیس در شهر میرین و در مرز مشترک فرانسه و سوئیس واقع شده است.
سرن در 29 سپتامبر سال 1954 میلادی شکل گرفته و طی این مدت نزدیک توانسته نقش بسیار موثری در رشد و توسعه علم فیزیک داشته باشد. تحقیقات انجام شده در این مرکز و کسب جوایز متعدد توسط دانشمندان و پژوهشگران فعال این مرکز معتبر علمی دنیا نشان از اهمیت سرن در عرصه تبادلات علمی دنیا دارد. شتابگر بزرگ هادرونی (LHC) که به دلیل تحقیقات گسترده در زمینه‌های مختلف فیزیک بنیادی از جمله کشف ذره بوزون هیگز شهرت چشمگیری دارد در سرن واقع است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید