کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس انستیتو روانپزشکی تهران:

خدمات روانشناسی در منازل ارائه می‌شود

مافیا عامل شکست برنامه‌های کنترل اعتیاد

30 مهر 1392 ساعت 16:10

رئیس انستیتو روانپزشکی تهران از ناکارآمدی برنامه‌های کنترل اعتبار به علت وجود بازارهای مافیایی و اجرای برنامه‌های کنترل خشونت در خانواده‌ها، کاهش همسرآزاری و ارائه خدمات روانشناسی در منزل خبر داد.


خبرگزاري فارس:  جعفر بوالهری در نشست خبری درباره ارائه خدمات بهداشت روان مبتنی بر جامعه گفت: از سال 56 که انستیتو روانپزشکی تهران راه‌اندازی شد و با توسعه خدمات سرپایی و چند رشته‌ای مانند روانپزشکی، مددکاری، گفتار درمانی، کاردرمانی، پرستاری و غیره در صدد برآمدیم مراقبت‌های سلامت روان را با سایر خدماتی که بیمارستان‌های دولتی ارائه می‌دهند ادغام کنیم.

وی ادامه داد: در این انستیتو رشته‌های کارشناسی ارشد و دکترای مددکاری و پرستاری راه‌اندازی شد اما از دهه 60 نظریه‌ای مطرح شد که نشان می‌داد روانپزشکان به تنهایی پاسخگوی خدمات نیستند و باید با سایر حوزه‌ها ارتباط تنگاتنگی برقرار کنند.

رئیس انستیتو روانپزشکی تهران گفت: یکی از انسانی‌ترین روشهای ارائه خدمات سلامت روان که در دنیا اثبات شده، خدماتی است که توسط پزشکان عمومی در روستاها و شهرها ارائه شود که تاکنون نیز با اجرای این برنامه در سطح کشور موفق بوده‌ایم.

بوالهری گفت: در مورد اعتیاد نیز به این نتیجه رسیدیم اما وجود بازارهای مافیا و اعتباراتی که در جای دیگری هزینه شد این مدل را موفق نکرد و باعث شد درجا بزنیم که به نظر می‌رسد باید به صورت یک کار اساسی در محلات و روستاها پیگیری شود.

رئیس انستیتو روانپزشیک تهران گفت: در 8 استان کشور برنامه‌ کاهش اعتیاد به صورت پایلوت امضا شد و بررسی کردیم که با هزینه‌ کمی که از سوی دولت و دانشگاه‌ها در نظر گرفته شد نیازهای اساسی بیشتری داریم.

وی گفت: گاهی تمام اعضای خانواده درگیر اعتیاد بودند اما نمی‌توانستیم جز ارائه خدمات ساده از سوی مددکار و بهورز کار دیگری کنیم بنابراین توسعه پیشگیری و مراقبت‌های اولیه را باید مبتنی بر جامعه اجرا کنیم. بوالهری گفت: برنامه‌‌ای را برای کنترل خشونت در خانواده‌ها آغاز کرده‌ایم چرا که اولین قدم برای کنترل خشونت، کنترل خشم و ارتباط برقرار کردن است. به همین دلیل باید میزان شیوع خشونت را پیدا می‌کردیم و آن را پنهان نمی‌کردیم بلکه به عنوان تأمین کنندگان سلامت روان باید در جریان این پدیده قرار می‌گرفتیم.

وی با اشاره به اجرای موفق چند پروژه در زمینه پیشگیری از همسرآزاری گفت: این پروژه‌ها با کمک وزارت بهداشت، سازمان جهانی بهداشت و سازمان‌های مردم نهاد اجرا شده و تاکنون در 4 استان عملیاتی شده است.

رئیس انستیتو روانپزشکی تهران همچنین از اجرای طرحی با همکاری قوه قضائیه در زمینه کاهش خشونت در محلات خبر داد و گفت: با حمایت وزارت بهداشت توانسته‌ایم برنامه‌های مبتنی بر جامعه را از بیمارستان روانه جامعه کنیم به همین منظور در انستیتو روانپزشکی تهران برنامه‌های مبتنی بر جامعه وارد نظام آموزشی شد و دستیار روانپزشکی فقط در بیمارستان‌ها آموزش نمی‌بیند بلکه به روستاها و شهرهای محروم می‌رود تا به صورت حضوری بیماران را ویزیت کنند.

بوالهری افزود: ارائه خدمات روانشناسی در خانواده نوعی انسانی کردن خدمات است چرا که پزشک بر سر بالین بیمار می‌رود و به بیمار احترام می‌گذارد و در هزینه‌های مالی و رفت و آمد چون اغلب بیماران در تنگنا قرار دارند به آنها کمک می شود.


کد مطلب: 20038

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/20038/خدمات-روانشناسی-منازل-ارائه-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir