جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۸
کد مطلب: 20052
۰

واگویه‌های معتاد دیروز، پاک شده امروز

اولین ماه سال 62 در خانواده‌ای مرفه و آذری زبان به دنیا آمده، چیزی از نداری و مشکلات ناشی از فقر نمی‌داند، تحصیلات دانشگاهی دارد و مدتی را نیز در اداره‌ای مشغول به کار بوده است؛ «شراره» داستان اعتیاد و ترک کردن مواد مخدر را تعریف می‌کند.

درباره خانواده ات بگو.
پدرم تاجر گندم است. همیشه وضع مالی مان خوب بوده است. پدرم در بچگی از تبریز به تهران آمد و همه 9 بچه اش در تهران به دنیا آمده اند. خانه ما در سعادت آباد قرار دارد. خانه ای بزرگ و ویلایی که جا به اندازه همه بچه ها دارد. من بچه چهارم و اولین دختر خانواده هستم، دو سال پیش در یک تصادف برادرم را که از من یک سال بزرگ تر بود از دست دادم. لیسانس مدیریت و برنامه ریزی دارم و به جز برادر بزرگم بقیه بچه ها درس خوانده یا می خوانند. در کل خانواده ای بی حاشیه و آرام هستیم.

سابقه اعتیاد دارید؟
به جز من برادر بزرگم هم معتاد به شیشه است.

او چطور معتاد شد؟
دختری را دوست داشت، می گویند همان دختر برای اولین بار او را با مواد آشنا و بعد هم با یکی دیگر از دوستان برادرم ازدواج کرد، رنج ناشی از این اتفاق باعث شد برادرم هر روز بیشتر درگیر مواد شود. البته مدتی شیشه را ترک کرد اما بعد از مرگ برادرم دوباره به مصرف روی آورد. البته مدت هاست که خبری از او نداریم، یک روز از خانه خارج شد و دیگر برنگشت.

خودت چطور معتاد شدی؟
من خانواده مرفهی داشتم و بعد از پایان تحصیل خودم را با انواع و اقسام کلاس ها سرگرم کرده بودم. یک روز یکی از دوستانم که دنبال کار می گشت از من خواست برای رفتن به یک شرکت همراهش باشم. قبول کردم و حین مصاحبه در کنارش بودم، گویا مدیر شرکت به دو نیرو نیاز داشت و وقتی من را دید کاری هم به من پیشنهاد کرد، با مشورت خانواده پذیرفتم و کارم را شروع کردم. یکی از ویژگی های شغلی من سفر کردن بود. گروه مدام برای انجام کار به سفر می رفتند. البته رفتارهای آنان برایم عجیب بود چون می دیدم که تعدادی از بچه های شرکت مواد مصرف می کنند. یک سالی نگذشته بود که مدیر شرکت به من ابراز علاقه کرد. راستش من هم از او خوشم می آمد. یک روز متوجه شدم معتاد است، از او خواستم اعتیاد را ترک کند اما قبول نکرد برای اینکه به او ثابت کنم ترک اعتیاد کار راحتی است با او پای بساط نشستم و اعتیاد را از مصرف شیره شروع کردم و 4 سال گرفتار همین اثبات شدم!

چرا ترک نکردی؟
تلاش کردم، اما نشد. بدتر اینکه بعدها متوجه شدم مرد مورد علاقه ام زن و دو دختر دارد. کم کم فراموشش کردم اما در اعتیاد غرق شده بودم و گاهی به مواد برادرم ناخنک می زدم. از وقتی شیشه می کشیدم اخلاقم خیلی بد شده بود.

خانواده ات متوجه شدند؟
بله. می دانستند. راستش باورشان نمی شد که من دچار این مشکل شده بودم اما خیلی آزارم نمی دادند. مادرم مدام از من می خواست مواد را ترک کنم، خواهرهایم مراقبم بودند اما وقتی مواد به من نمی رسید دیگر رفتارم قابل کنترل نبود. این اواخر ماه ها می شد که به خانه نمی آمدم. قبل از مرگ برادرم من هم مصرف مواد مخدر را ترک کردم اما شب هفت او، دوباره به مواد روی آوردم.

از کی ترک مواد برایت جدی شد؟
ترک برای من معنایی نداشت، از وضعیتم راضی بودم، اما خانواده ام کمک کردند. یک شب پای سفره نشسته بودم که ناگهان چند نفر بالای سرم حاضر شدند و من را به زور به یک کمپ ترک اعتیاد بردند. اصلا قبول نمی کردم باید ترک کنم، یک بار در کمپ اقدام به خودزنی کردم و بستری شدم. اما بعد از 16 روز که در کمپ ماندم بهتر شدم. الان 11 ماه است که دیگر مواد مصرف نمی کنم.

فکر می کنی دوباره معتاد شوی؟
سعی می کنم دیگر این اتفاق برایم نیفتد اما دختری مانند من که حیثیت خود را پای عشق دودی گذاشت و سابقه دستگیر شدن هم دارد، فکر نمی کنم بتوان برایش زندگی خوبی در آینده تصور کرد.

چرا سرنوشتت این طور شد؟

تقصیر خودم بود. من از اعتماد خانواده ام و آزادی هایی که داشتم سوءاستفاده کردم. شاید وجود یک معتاد در خانواده باعث شده بود که اطرافیانم خیلی به مصرف مواد واکنش بدی نشان ندهند، به هر حال مقصر اصلی خودم هستم، چون دختر چشم و گوش بسته ای نبودم. خانواده ام بیشتر از آن چیزی که باید در کنارم بودند و برایم زحمت کشیدند.

و حرف آخر؟
برایم دعا کنید پاک بمانم. من دختر خوشبختی بودم که خانواده خوبی دارم، خیلی ها از نعمت هایی که من دارم محروم هستند باید به دخترانی که کسی را ندارند کمک کرد.
جام جم به نقل از روزنامه حمایت
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ