پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۲ / ۲۲:۴۲
کد مطلب: 20063
۱

کاهش 80 درصدی معضلات خانوادگی با مشاوره

کاهش 80 درصدی معضلات خانوادگی با مشاوره
بیشتر مردم بر این باورند که نیروی انتظامی فقط با برخوردهای قهری با مردم رفتار می‌کند یا فقط وقتی مشکلی ایجاد و جرمی محقق می‌شود می‌توان از پلیس کمک خواست. به‌عبارتی بسیاری از مردم با نقش مشاوره‌ای و مددکاری پلیس غریبه هستند و اطلاعاتی از آن ندارند.

به گزارش روزنامه حمایت ؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره به گفت‌وگو با سرهنگ «علیرضا حمیدی‌فر»، مدیرکل مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی کشور به گفت‌و گو نشسته‌ایم که می‌خوانید.

ضرورت ایجاد مراکز مشاوره در نیروی انتظامی از چه زمانی احساس شد؟
از حدود یک دهه گذشته یعنی از سال 1378 نیروی انتظامی به این سمت رفت که باید برای حل مسایل و مشکلاتی که ایجاد می‌شود به‌شیوه جامعه محوری نگاه کرد و برخوردهای قهری به صورت کامل پاسخگو نیست. بنابراین برای رفع این موضوع «معاونت اجتماعی ناجا» با رویکرد رفع مشکلات اجتماعی بدون برخوردهای قهری راه‌اندازی شد که در این زمینه «اداره کل مشاوره و مددکاری» در مراکز استان‌ها نیز تاسیس شده است.

آیا مراکز مشاوره در همه استان‌های کشور وجود دارد؟
اکنون 40 مرکز مشاوره در استان‌ها تاسیس شده است که از این تعداد 10 مرکز به کلان‌شهر تهران اختصاص دارد. البته به‌جز مراکز استان‌ها یک واحد مددکاری اجتماعی نیز در کلانتری‌ها وجود دارد که در این مرکزها کارشناسان مشاوره، مددکاران و روان‌شناسان حاضر هستند.

چگونه می‌شود با مشاوران نیروی انتظامی تماس گرفت؟
همه کلانتری‌ها مجهز به مرکز مشاوره هستند و افراد می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین کلانتری به محل سکونت خود از این خدمات استفاده کنند. البته راه دیگر ارتباط با این مرکزها تماس با شماره تلفن 110 است که نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت معرفی می‌شود.

مشاوران نیروی انتظامی چقدر هزینه برای هر جلسه مشاوره دریافت می‌کنند؟
باید توجه داشته باشید که هرگونه خدمات مشاوره‌ای که در این مراکز ارایه می‌شود رایگان است و نیروی انتظامی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و ضررهایی که برای جامعه دارد اعتبارهای پیشگیرانه تخصیص داده است. بنابراین افراد می‌توانند در صورت برخورد با مشکل بدون پرداخت هزینه بهترین خدمات را دریافت کنند.

آماری از تعداد کسانی که برای دریافت مشاوره به این مراکز مراجعه کرده‌اند دارید؟

طی یک سال گذشته 3 هزار نفر به صورت حضوری و چهره به چهره خدمات مشاوره‌ای دریافت کرده‌اند که تعدادی از آنان از طریق کلانتری‌ها و تعدادی دیگر نیز از طریق مراکز مشاوره خدمات دریافت کرده‌اند.

بیشترین موضوعی که باعث می‌شود مردم برای مشاوره به نیروی انتظامی مراجعه کنند چیست؟
اختلاف‌های خانوادگی در صدر این موضوع‌ها قرار دارند. البته مشاوره برای بیماران روانی و اعتیاد نیز تعداد زیادی را به خود تخصیص داده است. خوب است بدانید که مشاورانی که در نیروی انتظامی ارایه خدمت می‌کنند به دلیل رویارویی با موضوع‌های مختلف و آسیب‌های بزرگ اجتماعی از مهارت ویژه‌ای برخوردارند. اما در مواقعی هم برای خدمات تخصصی افراد را به مراجع مرتبط ارجاع خواهند داد.

به طور متوسط چند درصد از پرونده‌هایی که به مراکز مشاوره ارجاع داده می‌شود به مصالحه می‌انجامد؟
آمارها نشان می‌دهند حدود 70 تا 80 درصد مشکلات و معضلات به خصوص موضوع‌هایی که مرتبط با طلاق هستند با مشاوره رفع می‌شوند. بیشتر این مشکلات ناشی از نداشتن مهارت کافی زوج‌ها برای تطابق بیشتر با یکدیگر است که در جلسه‌هایی که با مشاور برگزار می‌شود این مهارت‌ها تقویت خواهند شد. البته باید توجه داشت که طلاق یکی از حلال‌های خداست که مورد تایید نیست. زیرا آسیب‌هایی که پس از این جدایی فرزندان و زوج‌ها را تهدید می‌کند خیلی بیشتر از آن است بنابراین ما در تلاش هستم که زندگی‌ها پابرجا باشد.

به عنوان یک مددکار اجتماعی چه توصیه‌ای به زوج‌های جوان می کنید؟

متأسفانه در سال‌های اخیر زوج‌های جوان گاهی با اختلاف‌های کوچک تصمیم به جدایی می‌گیرند. در صورتی که می‌توانند این موضوع‌ها را با نفر سومی که نقش مشاور هوشمند را دارند در میان بگذارند و از او کمک بخواهند. بر این اساس باید با کمک رسانه‌ها و نظام‌های آموزشی کشور مهارت‌های زندگی را به زوج‌ها آموزش دهیم.

چه توصیه ای برای مردم دارید؟
کسانی که به مشاوران ما مراجعه می‌کنند باید بدانند که مشاوران سوگند خورده‌اند که رازدار مردم باشند بنابراین بدون هیچ ترسی می‌توانند مشکلات خود را مطرح کنند و پلیس نیز هیچ‌گونه دخالتی در ارایه خدمات مشاوره‌ای ندارد زیرا این حوزه به هیچ یک از قسمت‌های پلیس و نیروی انتظامی مربوط نمی‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.