پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ / ۱۶:۰۶
کد مطلب: 20096
۰

معجزه تشویق در تربیت کودکان

باشگاه خبرنگاران : کودک در آغاز زندگی و حتی در مراحل بعدی حیات حالات و رفتاری دارد که ممکن است بر طبق انتظار مربی و اهداف تربیت نباشد یا عملکرد او به گونه ای است که خانواده خواستار آن نمی باشد تشویق موثر ترین عامل بر اصلاح، تقویت رفتار و یادگیری پایدار است که باعث می شود کودکان انگیزه برای انجام کارهای درست را پیدا کند.

نصیری در رابطه با اثرات تشویق در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: تشویق باعث می شود که کودکان انگیزه برای انجام کارهای درست و پیدا کنند و نیز موجبات شکوفایی خلاقیت های ذهنی آنان را فراهم می کند. وی با بیان توضیحات بیش تر در این زمینه افزود: تشویق رفتارهای مطلوب قدرت یادگیری، سازگاری شخصی و مهارت های اجتماعی کودکان را بیش تر می کند و سبب شکل گیری عادات مطلوب، افزایش رغبت بهکار و در نهایت موجب احساس آرامش کودکان می شود.

نصیری یکی از بهترین راه ها برای تشویق کودک به رفتارهای خوب را جایزه دادن دانست و در ادامه تصریح کرد: این روش در کودکان دو سال به بالا بیش تر نتیجه می دهد به این صورت که یکی در رفتار ناخوشایند کودک را انتخاب کرده و با در نظر گرفتن یک جایزه که مورد علاقه اش باشد راجع به رفتار خوب و خوشایند و برعکس رفتار ناخوشایند برایش توضیح دهید و در مورد جایزه اش به او بگویید.

این روانشناس همچنین خاطر نشان کرد: گاهی اوقات از تنبیهات فیزیکی استفاده می کنند تا مانع از تکرار رفتارهای نامناسب کودکان شوند اما غافل از آن که با این کار به کودکان یاد می دهند که آن رفتار را تغییر داده و رفتار مناسب را در پیش گیرند در واقع تنبیهات فیزیکی باعث می شوند که کودک پرخاشگر شود و رفتارهای تهاجمی از خود بروز دهد.

در پایان باید گفت: همه انسان ها به خصوص کودکان نیازمند محبت و تشویق هستند و همه دوست دارند رفتارشان مورد توجه و تایید دیگران قرار گیرد به یاد داشته باشید که تشویق به جا و به موقع موجب افزایش اعتماد به نفس و انرژی روانی کودک می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند