کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تنبيه نكنيد:

نقش بي اعتنايي در ترك رفتار نادرست كودكان

6 آبان 1392 ساعت 9:49

توجه بيش از حد والدين به كودكان در زمينه رفتارهاي منفي گاهي باعث ادامه يك رفتار نادرست در "كودك" مي شود و در برخي موارد توجه والدين به رفتارهاي مثبت كودكان سبب تقويت آن رفتار در كودكان مي شود.


باشگاه خبرنگاران: يك روانشناس درباره روش بي اعتنايي به جاي تنبيه در كودكان گفت: در بسياري از مواقع بي اعتنايي روش مناسبي است براي كاهش آن دسته از رفتارهاي منفي كودكان كه قابل چشم پوشي هستند .
كودكان بسيار توجه طلب هستند و هر رفتاري از آنها كه توجه والدين را به خود جلب كند تقويت شده و در آنها تكرار مي شود حتي اگر اين توجه منفي باشد برعكس اگر رفتاري در كودكان توجه والدين را به خود جلب نكند كاهش مي يابد.

شهسواري در پايان با اشاره به چند روش در خصوص بي اعتنايي گفت:‌ قطع تماس چشمي يا غير كلامي، مثلا وقتي كودك حرف بد مي زند به جاي زل زدن به او يا اخم كردن اصلا به او نگاه نكنيم و عكس العملي نشان ندهيم انگار كه هيچ چيزي نشنيده ايم،‌قطع تماس كلامي،‌ حرفي به كودك نگوئيم مثلا نگوئيم اين حرف را از كجا ياد گرفته اي، چه حرف بدي و ... به خصوص وقتي اصرار دارد بداند كه چرا به او بي اعتنايي مي كنيم هيچ چيزي به او نگوئيم، قطع تماس فيزيكي،‌ اگر كودك هنگام بي اعتنايي سعي مي كند ما را بغل كند به ما بچسبد يا ما را ببوسد اصلا جواب او را ندهيم حتي اگر لازم باشد اتاق را ترك كنيم تا كودك نتواند تماس فيزيكي برقرار كند.


کد مطلب: 20144

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/20144/نقش-بي-اعتنايي-ترك-رفتار-نادرست-كودكان

میگنا
  https://www.migna.ir