چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ / ۱۳:۱۷
کد مطلب: 20154
۰
خلاصی از فرایند استرس‌زای آزمایش کیفی ادرار بیماران اورژانسی

پزشک جوان ایرانی موفق به ساخت کیسه ادرار تشخیصی شد

ایسنا: همه آنها که دست کم یک بار گذرشان به اورژانس افتاده و ناچار به انجام آزمایش ادرار شده باشند، می‌دانند که تا مشخص شدن نتیجه آزمایش پس از جمع‌آوری و تحویل به آزمایشگاه، زمان مفیدی از دست می‌رود.
این شرایط برای بیمارانی که ناچار به استفاده از کیسه ادرار باشند مانند بیماران مبتلا به بی‌اختیاری ادراری ، افراد تصادفی یا بیماران دچار کاهش سطح هوشیاری سخت‌تر است؛ چراکه فرایند جمع‌آوری و تحویل نمونه آزمایش بدون کیسه ادرار، به خودی خود به دلیل احتمال آلوده شدن نمونه به دلایل مختلف و نیاز به تکرار آزمایش نیازمند مراقبت خاص است، چه رسد به آن که بیمار ناچار به استفاده از کیسه ادرار نیز باشد و نمونه از کیسه ادرار به آزمایشگاه تحویل داده شود. چنین مشکلی را پزشکان در بخش اورژانس به وضوح درک کرده‌اند.

اکنون دکتر محمد مهدی حسام، پزشک 28 ساله ایرانی که امسال موفق به اخذ درجه دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران شده، برای کمک به بهبود این وضعیت، کیسه ادرار تشخیصی را با قابلیت‌های خاصی ساخته است.
وی در گفت‌وگو با ایسنا درباره ضرورت طرح ایده نوآورانه خود گفت: آزمایش ادرار به دلیل دادن اطلاعات مفید از وضعیت بیمار به پزشک، یکی از اقدامات ضروری است که در انواع گسترده ای از بیماری ها مانند افراد دچار مسمومیت با الکل یا دارو و یا در مورد دیابتی‌هایی که با شکایات مختلف به اورژانس مراجعه می کنند و حتی در افراد مولتیپل تروما اهمیت فراوان و حیاتی دارد ؛ چراکه هر گونه تاخیر در تشخیص بیماری حیات بیمار را تهدید می‌کند.

این پزشک جوان گفت: برای انجام آزمایش ادرار وجود حداقل حجم نمونه‌ای به اندازه نصف لیوان لازم است درحالیکه گاهی بیمار شرایط ارائه نمونه به میزان کافی را ندارد و ما شاهد اتلاف زمان حیاتی هستیم.

دکتر حسام افزود: چنانچه بیمار شرایط خاص داشته و دارای سوند ادراری بوده و نمونه ادرار وی نیز مختصر باشد، وضعیت سخت‌تر خواهد شد.
وی در ادامه توضیح داد: نمونه، پس از تحویل به آزمایشگاه، از طریق کیت آزمایشگاهی معمولا نخست در مرحله کیفی توسط نیروی انسانی و سپس در مرحله کمی بنا به درخواست پزشک معالج توسط دستگاه مورد آزمایش قرار می‌گیرد که این فرایند در بیمارستانهای ما و به علل گوناگون به مدت چند ساعت زمان می‌برد و در این فرایند علاوه بر این که باید مجموعه مراقبت‌هایی هم برای جلوگیری از آلودگی نمونه صورت گیرد، زمان درمان نیز با تاخیراتی مواجه می‌شود.

این محقق با اشاره به این که در کیسه ادرار تشخیصی، کیت های آزمایشگاهی، داخل کیسه و با طراحی خاص تعبیه شده است به صورتی که تداخلی میان تست‌ها (چه از نظر شیمیایی و چه از نظر فیزیکی) صورت نمی‌گیرد و حداقل حجم ادرار برای انجام آن کافیست گفت: با استفاده از کیسه ادرار تشخیصی، نیازی به حجم بالای نمونه نیست و با چند قطره ادرار بیمار،‌ آزمایش قابل انجام بوده و پزشک به تشخیص نزدیک‌تر می‌شود.

دکتر حسام در توضیح بیشتر قابلیت‌های این کیسه ادرار تشخیصی گفت: کیسه ادرار طراحی شده، دارای یک نوار راهنما است که با توجه به ماده خاصی که پزشک معالج آن را در ادرار بیمار تعقیب می‌کند، رنگ نوار راهنما تغییر کرده و پزشک به اطلاعات فوری مورد نیاز خود دست می‌یابد.
در واقع این فرایند، جایگزین مرحله کیفی آزمایش ادرار بوده و اطلاعاتی که نوار راهنمای کیسه ادرار، مثلا درباره میزان قند یا کتون ادرار می‌دهد برای مراقبین سالمندان و بیماران استفاده کننده از کیسه ادرار که نیاز به این اطلاعات در شرایط فوری دارند سودمند خواهد بود.

وی یکی دیگر از مزیت‌های این دستاورد را جلوگیری از ‌آلودگی نمونه ادرار بیمار در طی فرایند انتقال و نیز مصونیت خود آزمایشگر از آلودگی‌های نمونه‌ها و از همه مهمتر استفاده بهینه از زمان برای تشخیص بیماری در شرایط اورژانس دانست.

دکتر حسام با بیان این که کیسه ادرار تشخیصی طراحی شده توسط وی که ثبت اختراع شده است، نمونه داخلی و خارجی ندارد افزود: این کیسه ادرار هم اکنون در مرحله ساخت دستی است و در آینده با طی کردن شرایط لازم وارد مرحله صنعتی خواهد شد.
وی با اشاره به این که کیسه ادرار تشخیصی موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های بیماران مصرف کننده خواهد شد، از جمله کاربردهای این کیسه را علاوه بر بخش اورژانس، با توجه به آسان بودن کار با آن، برای استفاده در خانه سالمندان و نیز بیماران دارای شرایط خاص و تحت مراقبت که سررشته‌ای هم از امور پزشکی ندارند، بسیار مناسب دانست.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟