سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ / ۰۸:۱۹
کد مطلب: 20170
۱

پیش‌بینی استعداد ریاضیاتی کودکان با مهارت‌های الفبای نوشتاری

پیش‌بینی استعداد ریاضیاتی کودکان با مهارت‌های الفبای نوشتاری
تحقیقات جدید در فنلاند نشان می‌دهد مهارت‌های فضایی و دانش کودکان در مورد الفبای نوشتاری و نه مهارت‌های کلامی زبان، استعداد آن‌ها را در حوزه ریاضیات پیش‌بینی می‌کند.
ایسنا: بر اساس یافته‌های این مطالعه، کودکان دارای مهارت‌های فضایی اولیه و دانش الفبای نوشتاری قوی‌تر در شمارش توالی اعداد بهتر عمل می‌کنند و چنین مهارتی با شایستگی ریاضیاتی در دوران‌های بعدی مرتبط است.
دانشمندانی از «انستیتوی تحصیلات» هنگ‌کنگ، موسسه Niilo Mäki و همچنین دانشگاه Jyväskylä در فنلاند در این پروژه تحقیقاتی حاضر بودند. نتایج به دست آمده شواهد قوی را ارائه می‌دهد مبنی بر این که دانش اولیه کودکان در مورد زبان نوشتاری و مهارت‌های عددی و فضایی آن‌ها پایه‌های مهمی را برای توسعه استعدادشان در ریاضیات در سال‌های ابتدایی تشکیل می‌دهد.

مهارت‌های فضایی شامل توانایی درک مسائلی است که با فضا، اشکال، و فرم‌های فیزیکی مرتبط است. به عنوان یک ماده عملی، برنامه‌هایی که مهارت‌های فضایی و زبان نوشتاری کودک را ایجاد می‌کنند، می‌توانند در شتاب‌بخشی به دانش مرتبط با اعداد و به نوبه خود رشد استعداد ریاضیاتی وی کمک کنند.

محققان حاضر در این مطالعه مهارت‌های فضایی و زبانی یک هزار و 880 کودک فنلاندی حاضر در مهد کودک را آزمایش کردند و آگاهی آن‌ها از فونتیک، دانش الفبا، لغت و درکشان از روابط فضایی را آزمودند. آن‌ها سپس عملکرد ریاضیاتی کودکان را از سال اول تا سال سوم آزمودند. با گروه انتخابی تصادفی حدود 375 کودک از گروه اولیه، محققان همچنین میزان مهارت کودکان در شمارش اعداد را در توالی‌های رو به عقب و رو به جلو در سال اول آزمودند.

دانشمندان دریافتند کودکان دارای مهارت‌های زبانی نوشتاری بهتر (افراد دارای دانش الفبای نوشتاری) نه تنها در سال اول دارای استعداد قوی‌تری در ریاضی بودند، بلکه در سال سوم با سرعت بیشتری در ریاضیات پیشرفت کردند. در مقایسه، کودکان دارای مهارت‌های زبان کلامی قوی‌تر در دوران‌های بعدی توانایی ریاضیاتی قوی از خود بروز ندادند. مهارت‌های فضایی نیز می‌تواند رشد کودکان در ریاضی را پیش‌بینی کند.

در این مطالعه مشخص شد کودکان دارای مهارت‌های فضایی بهتر، در سال نخست استعداد قوی‌تری در ریاضی از خود بروز دادند و طی زمان نیز رشد بیشتری از خود نشان دادند. همچنین مهارت‌های زبانی نوشتاری و فضایی رشد ریاضیات را با افزایش دانش کودکان از شمارش توالی ارتقا بخشیدند.
جزئیات این مطالعه در مجله Child Development منتشر شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!