کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وراثت و مشاهده‌ خشونت مهمترین عامل پرخاشگری/ آمریکایی‌ها خشن‌ترین مردم دنیا

9 آبان 1392 ساعت 0:17

یک روانپزشک به ژنتیکی بودن و الگوهای مشاهده‌ای مرتبط با پرخاشگری اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد آمریکایی‌ها پرخاشگرترین مردم دنیا هستند.


فربد فدایی در گفت‌وگو با فارس، درباره عوامل زمینه‌ساز پرخاشگری به عامل وراثت اشاره کرد و افزود: پرخاشگری مانند همه رفتارها دارای حداقل زمینه زیستی، روانی و اجتماعی است، برای نمونه دیده شده است، برخی بیماری‌ها که همراه با پرخاشگری است، جنبه ژنتیک دارد و حتی در افراد سالم هم دیده شده است.
وی گفت: رفتارهای پرخاشگرانه بر حسب خانواده‌ها نسبت‌های مشخصی ندارد. به این معنی که در برخی خانواده‌ها حالت‌های تحریک‌پذیری و پرخاشگری بیشتر است.
یک روانپزشک با توضیح درباره مناطق ویژه‌ای از مغز که با رفتارهای تحریک‌آمیز و پرخاشگرانه ارتباط دارد، ادامه داد: مناطقی در ناحیه آمیگدال و نواحی هیپوتالاموس پراکنده هستند و تحریک این نواحی بدون هیچ عامل خارجی می‌تواند موجب پرخاشگری شود. محیط خانوادگی سرد و تبعیض بین کودکان مهمترین عامل پرخاشگری یک روانپزشک گفت: از نظر جنبه‌های روانی می‌توان به تقویت و آموزش در بروز رفتارهای پرخاشگرانه اشاره کرد.

وی افزود: محیط خانوادگی نامناسب، سرد و غیر صمیمی و رفتارهای خشن از سوی پدر و مادر نسبت به فرزند از عوامل ایجادکننده پرخاشگرانه هستند. فدایی تأکید کرد: از نظر اجتماعی نیز، «یادگیری اجتماعی» می‌تواند در ایجاد رفتار پرخاشگرانه مؤثر باشد. اگر فردی ببیند در سطح جامعه رفتارهای پرخاشگرانه مورد تایید قرار می‌گیرد، در آن صورت به سمت پرخاشگری میل می‌کند.

آزار حیوانات موجب پرخاشگری می‌شود

این متخصص بهداشت روانی بی‌رحمی نسبت به جانوران را مهمترین ویژگی افراد پرخاشگر عنوان کرد و افزود: این ویژگی نامناسب اگر از همان دوران کودکی اصلاح نشود، بعدها به انسان‌ها هم تسری پیدا می‌کند. این در حالی است که معصومین(ع) که مصداق رفتارهای شایسته و توآم با مهربانی و احترام هستند، با جانواران با مهربانی رفتار می‌کردند و اصولا در آئین اسلام نسبت به این موضوع تأکید زیادی شده و آثار و شکنجه جانواران عملی مزموم و حرام است.

آمریکایی‌ها پرخاشگرترین مردم جهان
فدایی گفت: در سطح جهانی امریکا پرخاشگرترین جامعه را بر حسب آمار تشکیل می‌دهد، میزان پرخاشگری به صورت قتل، استفاده از اسلحه و تجاوز جنسی در این کشور نسبت به کشور دوم 40 برابر بیشتر است. وی افزود: بالاترین میزان زندانیان و معتادان نه فقط از نظر تعداد بلکه از نظر درصد نسبت به جمعیت نیز مربوط به ایالات متحده امریکاست. در آن کشور اصولاً پرخاشگری تشویق می‌شود.
فدایی تصریح کرد: این تشویق معمولاً به وسیله فیلم‌های مختلف از جمله نمایش‌های وسترن بوده و آنها به این وسیله به این فیلم‌ها تقدس فرهنگی می‌دهند.

بازی‌های رایانه‌‌ای خشن عامل پرخاشگری کودکان
فدایی گفت: در حال حاضر بازی‌های رایانه‌ای با محتوای پرخاشگرانه، از عمده‌ترین عوامل آموزش پرخاشگری است، چرا که آزردن و کشتن انسان‌ها و موجودات زنده دیگر را به صورت یک بازی جلوه‌گر می‌کند. وی افزود: این وضعیت در سربازان آمریکایی و انگلیسی که بدون احساس شرم و گناه به کشتن مردم بی‌دفاع کشورهای جهان می‌پردازند، شایع است که اکثراً به بازی‌های خشن رایانه‌‌ای اعتیاد دارند.
وی ادامه داد: جالب است بدانید نوه ملکه انگلیس که مدتی در افغانستان جزو نیروهای انگلیسی بوده، در پاسخ به این سؤال که آیا از هدف قرار دادن انسان‌ها از آن بالا احساس ناراحتی نمی‌کردی، گفته است، خیر، درست شبیه همان بازی‌های کامپیوتری بود که به آنها علاقه دارم.

* پرخاشگری در بین مصرف‌کنندگان شیشه 30 برابر بیشتر از افراد عادی است
این روانپزشک اذعان داشت: پرخاشگری یکی از ویژگی‌های عمده اجتماعی است که برای توصیف بهتر می‌توان گفت 75 درصد مجرمان را افراد ضد اجتماعی تشکیل می‌دهند. وی خاطرنشان کرد: در معتادان به ویژه مصرف‌کنندگان مواد محرک مانند شیشه، پرخاشگری 30 برابر افراد کل جامعه است، بنابراین برای درمان پرخاشگری باید وضعیت اجتماعی، ساختار خانواده و بیماری‌های روانپزشکی مورد توجه بوده و اصلاح شود.


کد مطلب: 20202

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/20202/وراثت-مشاهده-خشونت-مهمترین-عامل-پرخاشگری-آمریکایی-ها-خشن-ترین-مردم-دنیا

میگنا
  https://www.migna.ir