جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۹ / ۰۷:۳۸
کد مطلب: 2025
۰
۱

توصيه‌هاي بهداشتي و تغذيه‌اي به‌ دانشجويان در فصل امتحانات

فرجه‌هاي پايان ترم دانشجويان فرصتي است براي درس خواندن به دور از همهمه‌هاي دانشگاه و خانواده تا دانشجويان در مدت مقرر حداكثر استفاده را از فاصله زماني تعيين شده توسط دانشگاه براي ايام امتحانات ببرند؛ اما تنها اين فاصله نمي تواند فرصت مناسبي براي مرور تمامي درسها و مطالب باشد و اگرهم امكان‌پذير باشد قطعا زودگذر خواهد بود. به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشجويان براي داشتن توانايي لازم براي درس خواندن و به ياد داشتن نكات و مطالب بايد در شرايط روحي و جسمي مناسبي قرار گيرند تا بتوانند بهترين بازده را داشته باشند.
 بهداشت رواني و امتحانات دانشجويان بايد مطالب يك نيم سال تحصيلي را به تدريج بياموزند و از انباشتن مباحث در شب امتحان پرهيز كنند، سپس كل مطالب آموزش داده شده را تركيب كنند و بطور مفهومي آنها را به خاطر بسپارند. در هفته‌هاي پيش از شروع امتحان، برنامه‌اي منظم براي مرور دروس خود تنظيم كنند و بين دوره‌هاي مرور وقفه ايجاد كنند بعنوان مثال بعد از هر 45 دقيقه مطالعه، 15 دقيقه استراحت داشته باشند.
 تنظيم وقت براي مطالعه به كاهش استرس كمك مي‌كند  دانشجويان بايد نگرش خود را درباره تجربه امتحان تغيير دهند دانشجويان مي توانند در صورت نداشتن وقت كافي براي مطالعه، بر روي مطالب مهمتر تمركز كنند، چرا كه تنظيم وقت با توجه به مطالبي كه بايد خوانده شود به كاهش استرس كمك مي‌كند. دانشجويان بايد نگرش خود را درباره تجربه امتحان تغيير دهند و سعي كنند از مطالعه لذت ببرند.
 از همكلاسي‌هايي كه اضطراب خود را منتقل مي كنند دوري كنيد سوالات احتمالي را با توجه به شيوه هر استاد پيش بيني و از همكلاسي‌هايي كه اضطراب خود را منتقل مي كنند و آرامش شما را به هم مي‌زنند دوري كنند. شب امتحان خواب كافي و تغذيه مناسب و به موقع سر جلسه حاضر شدن ميتواند به دانشجو كمك زيادي كند. در جلسه امتحان ابتدا بايد به سوال‌هايي كه دانشجو تسلط دارد پاسخ داده شود و وقت خود را بر سر موردي كه قادر به پاسخگويي نيست صرف نكند.
 تغذيه دانشجويان و فصل امتحانات
 مصرف پروتئين همراه صبحانه قبل از امتحان توصيه مي‌شود به گزارش ايسنا، براي آمادگي بيشتر دانشجويان در امتحانات توصيه‌هاي تغذيه‌اي زير پيشنهاد مي شود: - مصرف پروتئين همراه صبحانه قبل از امتحان موجب افزايش هوشياري و تمرکز بهترمي شود، بنابراين مصرف تخم مرغ، پنير و شير به توان مغز کمک مي کند و مصرف آنها در صبح روز امتحان به همراه ترکيبات حاوي فيبر مفيد است.
 مصرف زياد گلوکز قدرت يادآوري و حافظه را كاهش مي‌دهد - مصرف کربوهيدراتهاي مناسب و کافي با افزايش يک ماده شيميايي در خون به نام سروتونين باعث مهار درد، اشتها و اضطراب مي‌شود، البته مصرف زياد آنها در طي دوره امتحان توصيه نمي‌شود؛ چرا كه گلوکز به ميزان زياد منجر به کاهش قدرت يادآوري و حافظه مي گردد. پس بهتر است در دوره امتحان از مصرف شکر، بيسکويت و ساير ترکيباتي که شکر زياد دارند اجتناب کرد.
 نوشيدن زياد آب تمرکز بيشتري در گرفتن اطلاعات و انجام فعاليتهاي فکري مي‌دهد
 در زمان امتحانات دانشجويان به جاي قهوه، چاي سبز يا چاي سياه کمرنگ بنوشند - افرادي که آب به ميزان کافي مي نوشند تمرکز بيشتري در گرفتن اطلاعات و انجام فعاليتهاي فکري دارند، لذا توصيه مي شود به ميزان کافي آب بنوشيد. - گاهي در زمان استراحت مي توانيد چاي سبز يا چاي سياه کمرنگ بنوشيد، اما نوشيدن قهوه توصيه نمي شود زيرا کافئين بالاي آن مي تواند موجب تضعيف سيستم ايمني و احساس عصبانيت و سردرد شود. - در دوران امتحانات مصرف وعده‌هاي غذايي و ميان وعده‌هاي کم حجم و کم چرب به منظور بهبود فکر اهميت زيادي دارد براي همين بهتر است 5 تا 6 وعده کم حجم ميل نماييد.
 براي بهبود حافظه و فعاليتهاي فکري ماهي بخوريد
 انجام فعاليتهاي بدني استرس را کم مي کند
  به جاي چيپس و پفک، شير و موزبخوريد تا به آرامش شما کمک کند - برخي از انواع ماهي مثل آزاد و تن در بهبود حافظه و فعاليتهاي فکري موثر هستند. شير و موز به آرامش شما کمک مي کند، شکلات نيز داراي اثر آرام بخشي است که مي توان از آن به جاي قند استفاده کرد. - انجام فعاليتهاي بدني، استرس را کم مي کند و با تنظيم جريان خون و خون رساني به مغز، به شما آرامش مي‌دهد. - رژيم غذايي پرچرب، روي تمرکز افراد اثرات منفي دارد و حافظه را ضعيف مي‌کند. -نوشابه‌هاي گازدار مخل آرامش و تحريک کننده هستند. -متخصصان تغذيه معتقدند که استفاده از همه گروه‌هاي غذايي (غلات، حبوبات، سبزيجات، لبنيات و گوشت‌ها) به ميزان متعادل و مناسب باعث بهبود سلامت جسم و ذهن مي‌شود و کل فعاليت‌هاي جسمي و ذهني او در حد مطلوب قرار مي‌گيرد. صبحانه: براي اين وعده غذايي استفاده از يک ليوان شير، يک يا دو عدد خرما و همين طور کره و عسل يا چاي و پنير و گردو توصيه مي شود، صبحانه‌هاي گرم مثل عدسي نيز توصيه مي‌شود. ناهار و شام: در اين دو وعده غذايي سعي مي شود تا از غذاهاي مقوي و کم حجم استفاده شود و همراه غذا سبزي و ماست نيز ميل شود. غذاهاي حاوي نشاسته مثل برنج، سيب زميني و نان براي شب قبل از امتحان مناسب است چون باعث مي شود بهتر بخوابيد. ميان وعده‌هاي صبح و عصر نيز مي‌تواند شامل ميوه‌ها و مغزها باشد و به هيچ وجه از تنقلات بي فايده مثل: چيپس ، پفک و غيره استفاده نشود. به گزارش ايسنا، عوامل متعددي در سپري كردن امتحانات دانشجويان مطرح است كه دست به دست هم دادن آنها قطعا موفقيت دانشجو را در پي خواهد داشت؛ اما علاوه بر توصيه‌هاي ذكر شده، مهمترين مطلب و نكته كه بسياري از اساتيد و معلمان بر آن تاكيد مي‌كنند، مرور دروسي است كه در هر روز تدريس مي‌شود و مطمئنا باعث ماندگاري هرچه بيشتر اطلاعات مي‌شود.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
خيلي عالي ومفيد بود.مرسي
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .