کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«خیانت» اغواگری ویرانگر

12 آبان 1392 ساعت 23:02

«خیانت به همسر» یكی از آسیب‌های دردناك اجتماعی است كه موجب بروز ناهنجاری‌های روانی و جسمی یا «تروما» می‌شود.


انسان‌ها در جاده زندگی می‌توانند همراه، آرامبخش یا ویرانگر یكدیگر باشند. سلامت روحی آدمی یكی از مهمترین عوامل سلامت خانواده و در نتیجه جامعه است و «خیانت» یكی از آسیب‌های اجتماعی كه نیازمند بررسی دقیق و موشكافانه است.
به گزارش روزنامه ایران ؛ هر جامعه‌ای متناسب با شرایط، فرهنگ، رشد و انحطاط خود با انواعی از انحرافات روبه‌رو است كه تأثیرات مخربی بر فرایند زندگی اجتماعی و رشد و ترقی جامعه دارد.«خیانت» نسبت به همسر امری است كه از دیر باز و گذشته‌های دور و تقریباً در تمامی جوامع با هر اعتقادی، یك عمل غیراخلاقی و قبیح شمرده شده است. در شرع اسلام و تمامی ادیان آسمانی «خیانت» عملی حرام تلقی شده و ارتكاب آن از سوی هر فردی با كیفر و جزای سنگین همراه است.
«خیانت» عملی غیراخلاقی بین دو فرد است كه در چارچوب اصول و قواعد عام، اعمال جمعی رسمی یا غیررسمی جامعه جای ندارد. زن و مرد در تمامی جوامع مدنی به محض برقراری عقد و ایجاد پیوند زناشویی براساس فرهنگ مربوطه به جامعه خود امر ازدواج را محقق ساخته و به عنوان زن و شوهر شناخته می‌شوند و زندگی مشترك خود را آغاز می‌كنند. میان آن‌ها حریم و رابطه‌ای ایجاد می‌شود كه در تمامی جوامع بشری به رسمیت شناخته شده و «امری مقدس» است. در این میان وارد شدن شخص یا اشخاص دیگری به این حریم در ادبیات دین حرام و در ادبیات مدنی غیرانسانی تعبیر می‌شود.

«خیانت به همسر» یكی از آسیب‌های دردناك اجتماعی است كه موجب بروز ناهنجاری‌های روانی و جسمی یا «تروما» می‌شود. روانشناسان آسیب دردناك «تروما» را رویداد منفی بزرگی می‌دانند كه باورهای اساسی انسان را درباره جهان، خود و افرادی خاص ویران می‌كند و بر افكار، احساسات و رفتار او به‌شدت تأثیر می‌گذارد.هر گونه آسیب یا صدمه‌ای كه به دنبال برخورد عوامل فیزیكی، شیمیایی یا روانی با بافت‌های بدن به وجود‌ آید، تروما نامیده می‌شود.
تمام این تباهی، خواسته یا ناخواسته به همراه سرخوردگی و فروریزی خوشبختی، همچنین آینده مبهم قربانی چیزی نیست كه به راحتی بتوان توصیفش كرد؛ ناتوانی، سردرگمی هجوم افكاری منفی، گریه، فریاد، حس انتقام، خشم، بیچارگی، پایان دنیا، واكنش‌هایی حساب نشده و چه باید كرد و... خیانت پدیده احساسی یا واقعیت؟
«پدیده» یا «پدیدار» واژه‌ای فلسفی است كه به هر رویداد قابل مشاهده به طور مستقیم و غیرمستقیم و با ادراك آن به وسیله حواس اطلاق می‌شود. موجودیت بیرونی هر پدیده را «نومن» و تصویری كه از آن در ذهن منعكس می‌شود «فنومن» می‌نامند. ماهیت بازنمایی یا جلوه ذات بیرونی هر پدیده در ذهن با دریافت ناظر ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل هراتفاقی پیش از قضاوت دریافت‌كننده به شكل غیرارادی ادراك و در بوته قضاوت گذاشته می‌شود.از نگاه علمی، پدیده اقسام مختلفی دارد كه در این مبحث به پدیده‌هایی از نوع آسیب‌های اجتماعی و «خیانت» به عنوان یك نوع برجسته یا به روایت روانشناسان یكی از معضلات پنهان جامعه می‌پردازیم.
افرادی كه به تنهایی، فرد و در مجموع خانواده و در بعد گسترده جامعه را شكل می‌دهند، همواره با ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی و نیز آسیب‌های جدی در این مسیر مواجه‌اند. این افراد گاه خود به عنوان عامل آن ناهنجاری مسبب رویدادی به نام «پدیده» از جنس معضلات اجتماعی می‌شوند كه دامنه آن اطرافیان نزدیك و در برخی مواقع انسان‌هایی را در معرض خطرات طولانی مدت و لطمات روحی و روانی جدی قرار می‌دهد.

باید در نظر داشت مسائل مربوط به آسیب‌های اجتماعی از گذشته‌های دور مورد توجه اندیشمندان قرار داشته كه با شكوفایی صنعت در هر جامعه نیازهای زندگی و انسانی هر فرد همزمان با رشد تمدن و از طرفی عدم فرهنگ‌سازی صحیح حركتی رو به جلو داشته و دامنه معضلات اجتماعی اعم از اعتیاد، تبهكاری، عصیان، دزدی، انحرافات جنسی را دامن زده است. بنابراین آسیب‌های اجتماعی از دیرباز و در نسل‌های مختلف تكرار شده اما آنچه قابل تأمل و نگاهی عمیق در این عرصه است رشد چشمگیر برخی از این رفتارهای نامتعارف از جمله خیانت به همسر است كه در سال‌های اخیر متأسفانه آمار تكان دهنده‌ای را از آن خود كرده است.
باید در نظر داشت آسیب‌های اجتماعی پدیده‌های واقعی، متغیر، قانونمند و قابل كنترل هستند از این رو شناخت این معضلات از بعد علمی در هر جامعه‌ای با برنامه ریزی‌هایی كوتاه و بلند مدت در راستای مقابله با آن و به منظور كاهش لطمات بعدی مفید است.


کد مطلب: 20266

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/20266/خیانت-اغواگری-ویرانگر

میگنا
  https://www.migna.ir