شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ / ۰۹:۲۴
کد مطلب: 20290
۱

کارمندان شاد بهره‌وری را بالا می‌برند!

کارمندان شاد بهره‌وری را بالا می‌برند!
کارمندانی که محیط کار و زندگی را به شادی سپری کنند و مورد تشویق مدیران خود قرار بگیرند، بهره‌وری بیشتری در مقایسه با دیگر کارمندان دارند.

ایسنا:  محققان موسسه "ورک پروگرس" در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که میان شادی و رضایت کارگران و کارمندان از زندگی و میزان بهره‌وری آنان در محیط کار رابطه مثبتی وجود دارد.
در پژوهشهای این تیم تحقیقاتی از 312 شرکت انگلیسی، مشخص شد که حجم شادی کارکنان تا 50 درصد راندمان کار آنها را بالا می‌برد. در این نظرسنجی، 45 درصد از شرکت‌کنندگان که شامل مدیران و کارکنان بودند ابراز کردند که حتی شادیهای مقطعی نیز می‌تواند بهره‌وری آنها را بالا ببرد، از نظر 57 درصد این افراد، سازمان با در نظر گرفتن شرایط کاری خوب برای کارکنان، اولین عامل ایجاد شادی برای پرسنل است؛ 35 درصد، ‌نقش خانواده در شادی افراد را موثر دانسته و 40 درصد نیز در کنار این دو عامل، نقش فرد در شاد کردن زندگی خود را عامل این موفقیت به شمار آورده‌اند.
این تیم تحقیقاتی در گزارش مطالعاتی خود، شادمانی و رضایتمندی در محیط کار را نیازمند تلاش‌های مستمر و برداشتن گام‌های اساسی دانسته و خوشبینی نسبت به کار، مدیران‌ و آینده، کنار گذاشتن نگرش‌ منفی نسبت به کار و زندگی، مناسب دانستن شغل در حال انجام و داشتن حسن خلق را از لازمه‌های ایجاد شادی در نیروهای کار عنوان کرده است.
این گروه همچنین در توصیه به مدیران بر این نکته تاکید دارند که کارکنان همواره نیازمند مشوق‌هایی برای بهتر کردن بازدهی خود هستند که این مشوق‌ها می‌تواند مالی یا معنوی باشد، مدیرانی که در کنار توصیه به پرسنل خود کار آنها را در حد بسیار مناسب و قابل تقدیر می‌دانند در حقیقت مقدمه شادی آنها را فراهم می‌کنند.
به گزارش ایسنا به نقل از پرتال هلث، پایبندی به قوانین و مقررات، گذشت در برابر اشتباهات کوچک، ترتیب دادن مهمانی‌ برای همکاران خارج از ساعات کار و حتی گردشهای گروهی، از دیگر اقداماتی است که مدیران می‌توانند برای پیشبرد و تعالی اهداف سازمان خود انجام دهند.
یازده پیشنهاد برای مدیرانی که کارمندان شاد می خواهند

تصور بسیاری از مدیران از راضی و خشنود نگه داشتن کارمندان خود، ترفیع، پاداش و مرخصی های زیاد است اما راه های بسیار ساده و ارزانتری برای این منظور وجود دارد.
شرکت ها و سازمان ها برای ایجاد انگیزه و خوشحال نگه داشتن کارکنان خود می توانند از راه های خلاقانه ی زیادی استفاده کنند. در طی این مطلب چند راه کار به شما پیشنهاد می کنیم.
1- برای انجام فعالیت های دلخواه وقت استراحت کوتاهی بگذارید تحقیقات نشان داده که اگر زمان مشخصی را به کارمند خود بدهید تا سری به اینترنت بزند و ایمیل های شخصی خود را چک کند نه تنها تاثیر منفی روی کار آنها ندارد بلکه حتی رویه کاری آنها را نیز بهبود می بخشد.
جالب است بدانید که استراحت کوتاه و ساده، مثل گشت زدن در اینترنت به ذهن اجازه استراحت و تمرکز بیشتر در طول روز بر روی کار و در نتیجه کارایی بالاتر می شود. البته شایان ذکر است که بگوییم، مدت زمان پیشنهادی برای این فرصت و استراحت کوتاه 10 دقیقه است و نباید این فرصت ها طولانی تر شوند.

2- شرایط زندگی سالم از لحاظ جسمی و ذهنی را برای کارمند خود فراهم کنید مطالعه جدیدی نشان می‌دهد شرکت هایی که به کارکنان خود برنامه‌هایی مانند، ارزیابی خطرات سلامتی، کلینیک‌ و داروخانه ‌در محل کار و نیز برنامه‌های کمک به کارکنان را ارائه می‌کنند،‌ شادترند.
وندی پویریر، مدیر سلامت و منافع گروهی تاورز واتسون در کانادا که این مطالعه را انجام داده در این‌باره می‌گوید:ما شاهد افزایش تعداد کارفرمایانی هستیم که اهمیت برنامه‌های سلامت و نقش آن‌ها در کنترل هزینه‌های درمانی و نیز کارآمد نگه داشتن نیروی کار را درمی‌یابند. با وجود این که هیچ نتیجه‌ای لزوما ضمانت‌شده نیست، اما شرکت‌هایی که از برنامه‌های حساب‌شده و چندوجهی موثر در این زمینه استفاه می‌کنند، شاهد بازگشت روشن سرمایه‌گذاری‌های خود در حوزه سلامت نیروی کار هستند. کارکنانی که در چنین برنامه‌هایی شرکت می‌کنند، استرس کم‌تری دارند و در محل کار خود شادتر و سالم‌ترند.
شواهد زیادی نشان می‌دهند شرکت‌هایی که از برنامه‌های موثر سلامت و کارآمدی استفاده می‌کنند، شاهد ارتقایی چشم‌گیر در خط پایه سودآوری خود هستند. امروزه هم روی کارکنان و هم روی کارفرمایان فشار طاقت‌فرسایی وجود دارد،‌ اما بالا بردن سطح سلامت کارکنان، فرصتی برای رسیدن به معنای واقعی به فرمول برنده- برنده است.

3- به کارمند خود تعادل در زندگی بدهید با این که ایجاد تعادل بین زندگی کاری و فردی و خانوادگی برای بسیاری از کارکنان چالشی بزرگ است، اما می تواند برای شرکت ها، فرصتی خوب برای شاد کردن کارکنان خود باشد. در واقع شرکت هایی که در این کار موفق می شوند، می توانند کارکنان خود را در کار فعلی راضی تر نگه دارند. امروزه دیگر تنها تمرکز روی سود، نیروی کار آمد را کارآمد نگه نمی دارد. بلکه کارفرمایان بالادست بهتر است محیطی فراهم کنند که در آن، کارکنان احساس کنند با شرکت در ارتباط هستند. در واقع اگر شرکتی برای زندگی کارکنانش تعادلی را ارائه کند، آنها در آن شرکت باقی خواهند ماند.

4- یک بسته منحصر به فرد به کارکنان خود ارائه دهید شرکت هایی که خدماتی از قبیل نگهداری از کودک و بزرگسالان و سالمندان و سایر سرویس هایی که راحتی فردی را تامین می کنند را ارائه می دهند می توانند شاهد رشد چشمگیری در کار کارکنان خود باشند. کریس دوشزنه، مدیر سابق بخش راهکارهایی برای محیط کار، در این زمینه می‌گوید: بازخوردی که ما از مشتریانمان می‌گیریم، نشان می‌دهد که خدمات ما واقعا به آن‌ها کمک کرده تا بتوانند بین وظایف کاری و شخصی خود،‌ تعادلی به دست بیاورند. به این ترتیب، هم کارکنان و هم سازمان یا شرکت مربوطه از افزایش کارآمدی و ساعت‌های کاری و نیز کاهش مرخصی و غیبت در محل کار سود می‌برند. همچنین با این خدمات، کارکنان احساس وفاداری بیشتری به سازمان و شرکت خود خواهند داشت.

5- دست کارکنان خود را کمی باز بگذارید اگر به کارکنان اجازه داده شود تا کارهایی را که از آن ها انتظار می رود به شیوه خود آنها انجام شود، نه تنها خوشحال تر می شوند، بلکه به این دلیل که دیگر لازم نیست وقت خود را برای گرفتن تایید افرادی که در رتبه های بالاتر قرار دارند، تلف کنند، کارایی بالاتری هم خواهند داشت.

6- ارایه امکان کارکردن در خانه با وجود این که تامین یک محیط کاری خوب، یکی از راه‌های شادکردن کارکنان است،‌ اما باز برخی ترجیح می‌دهند در خانه کار کنند. مطالعات نشان می‌دهند افراد اگر بتوانند در خانه کار کنند، خرید، شکلات و خیلی چیزهای دیگر را کنار می‌گذارند. در مقابل، برخی گفته‌اند که اگر در خانه کار کنند، ممکن است نتوانند برای خانواده خود به اندازه کافی وقت بگذارند و حتی به کارهای شخصی مانند دوش گرفتن هم نرسند!

7- محیطی دلپذیر در محل کار به وجود آورید اگر کارکنان محل کار خود را دوست داشته باشند،‌ شادتر خواهند بود. اقدامات ساده،‌ مانند کوتاه‌تر کردن طول جلسات یا اجازه پخش موسیقی در محل کار، روحیه کارکنان را بالا می‌برد. شرکت‌ها می‌توانند با کارهای متفاوتی مانند تامین غذا و خوراکی برای کارکنان در محل کار، کارکنان شادتری داشته باشند.

8- به کارکنان اجازه دهید تا روی کار خود تمرکز کنند اگر کارکنانی شاد و کاراتر می خواهید به آن ها اجازه دهید تا روی کار خود تمرکز کنند. حتما می پرسید چگونه؟ یکی از راه ها برای رسیدن به این هدف، حذف ایمیل های بی مصرف است.
طبق آمار بدست آمده، کارکنان به طور متوسط سالانه 100 ساعت را صرف ای میل های بی محتوا می کنند. در واقع زمانی که کارکنان با این باکس های پر از ایمیل مواجه می شوند، دچار استرس می شوند، با حذف ایمیل های غیرضروری کارکنان می توانند توجه خود را روی ای میل های مربوط به کار خود متمرکز کنند و زمانی که لازم نباشد دیگر با ایمیل های وقت گیر و بی ربط سروکله بزنند، شادتر خواهند بود.

9- جایی برای رشد بگذارید اگر کارکنان برای همیشه شغلی داشته باشند که در آن امکان رشد و پیشرفت نداشته باشند، به احتمال زیاد شاد نخواهند بود. مطالعات جدید نشان می‌دهند کارکنانی که احساس می‌کنند شانسی برای پیشرفت در کار ندارند،‌ در شغل خود احساس شادی و رضایت ندارند.
در نتیجه این کارکنان با احتمال بالاتری ممکن است به دنبال یک شغل جدید بگردند. در واقع امکان پیشرفت کاری، باعث می‌شود کارکنان علاقه بیشتری به ماندن در محل کار خود داشته باشند و برای این پیشرفت تلاش کنند.

10- برنامه آموزشی خوبی را ارایه دهید زمانی که کارکنان جدید را فوری سر کارشان بفرستیم،‌ باعث می‌شویم که جایگیری آن‌ها در ارتباطات اجتماعی بر پایه پیش‌فرض‌های قبلی باشد. شرکت‌ها از تامین احساس سلامت کارکنانشان و این که به کارکنان جدید کمک کنند تا از پتانسیل‌های خود استفاده کنند، سود خواهند برد. مطالعات جدید نشان می‌دهند که جلسات آموزشی آشنایی یا راهبری که توسط شرکت برگزار می‌شوند، باعث می‌شوند بین کارکنان ارتباط بهتری به وجود بیاید.

11- پاداش های کوچک بدهید ارایه پاداش یکی دیگر از راه‌های شاد نگه داشتن کارکنان است. 60 درصد از کارکنانی که در یک مطالعه جدید شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که اگر تنها به درآمد سالانه‌شان پاداشی کمتر از 60 هزار تومان افزوده شود،‌ شادتر خواهند بود. آن‌ها گفته‌اند که دریافت پاداش، برای آن ها ‌به این معناست که آن‌ها باارزشند، ‌این کار وفاداری آن‌ها به یک شرکت را بالا می‌برد و باعث می‌شود سخت‌تر کار کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.