جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ / ۱۴:۳۶
کد مطلب: 20299
۰

تنها 3 دهم درصد از محتوای مجازی رصد می شود

تولید 72 درصد محتوا توسط آمریکا
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با اشاره به وضعیت تولید محتوای فضای مجازی در جهان گفت: هم اکنون بالغ بر 72 درصد از محتوای فضای مجازی دنیا توسط امریکا تولید می شود که از این میزان تنها 0.3 درصد آن توسط ما کنترل و رصد می شود و این ضعف بزرگی است که باید به آن توجه شود.

به گزارش مهر، حسن نجفی سولاری در گردهمایی فعالان رسانه های دیجیتال با اشاره به ابزارهایی که فضای مجازی را به تسخیر درآورده اند اظهار داشت: طرح چتر اینترنتی امریکا که امکان انتقال اطلاعات را با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه برای کاربران موبایل و تبلت در ایران فراهم خواهد کرد. طرح ماهواره ای اتمسفر مجازی از جمله مواردی است که در راستای تسخیر فضای مجازی حاکم بر ما است.

وی با اشاره به مطالعات و تحقیقات انجام شده از سوی گارتنر در سال 2010 گفت: براساس این بررسی ها پیش بینی می شود که تا سال 2019 غلبه با رادیو و تلویزیون نیست و محتواهای فضای مجازی و دیجیتال جای رادیو و تلویزیون را می گیرند و تمامی رسانه ها به صورت چندرسانه ای مبتنی بر IP خواهند شد.

نجفی سولاری با بیان این سوال که چند درصد کنترل اینترنت، موبایل، تلویزیون اینترنتی، بازی‌های رایانه ای و کنسولهای بازی در اختیار حاکمیت است گفت: نگاهی به وضعیت تولید محتوای فضای مجازی در جهان نشان می دهد که 72 درصد از محتواهای فضای مجازی توسط آمریکا تولید و به ما تحویل می شود که از این رقم تنها امکان کنترل 0.3 درصد را داریم و نمی دانیم مابقی این محتواها چه می شود.

وی با تاکید براینکه این به معنی آن نیست که ما از دست رفته هستیم، گفت: ما قوت بسیار زیادی داریم. صنعت دیجیتال تنها صنعتی است که کل زنجیره آن از ایده تا دیده در اختیار خودمان قرار دارد و خوشبختانه به دلیل فرزندسالاری در کشور از مهدکودک تا دانشگاه در حال تربیت عنصر دیجیتال هستیم و این قوت است و ضعف نیست.

به گزارش مهر، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با اشاره به تاکیدات برنامه پنجم توسعه برای تحقق رتبه اول ایران در علم و فناوری منطقه، راه حل آن را مدیریت محتوا دانست و گفت: براساس آماری که در سال 88 ارائه شده سالانه حدود 5 هزار نفر با رتبه بالا از حوزه فناوری دیجیتال فارغ‌التحصیل می‌شوند و نیز مدیران برخی از برترین شرکـت‌های بزرگ بین‌المللی، ایرانی‌هایی هستند که از کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد با طرح این سوال که در طول 20 سال اخیر که فناوری اطلاعات وارد بازار ایران شده چه میزان منابع در اختیار این فناوری قرار گرفته و سهم صنعت دیجیتال و تولیدکننده محتوا کجاست خاطرنشان کرد: حوزه فناوری‌های دیجیتال می‌تواند سهم 10 تا 20 درصدی در افزایش اشتغال داشته باشد اما این حمایت قانونی می‌خواهد و این امر وظیفه قوه مقننه است.

وی با انتقاد از نبود قانون در این حوزه و با بیان این پرسش که از سال 75 تاکنون اختصاصا برای تولید برخی امور دیجیتال چه تعداد قانون گذاشته شده است یادآور شد: اساس کار مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال مبتنی بر اصل برنامه‌ای است که وزیر ارشاد به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است.

نجفی سولاری برون سپاری پروژه ها، تقویت نهادهای عمومی و بخش خصوصی را از جمله برنامه های مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال عنوان کرد و گفت: نظارت و هدایت در این بخش به عهده ما خواهد بود و در حوزه عملیاتی، بخش خصوصی را درگیر خواهیم کرد.
وی گفت: در صورتیکه حاکمیت درک درستی از رسانه های دیجیتال داشته باشد نگاه جدیدی به تولید محتوای دیجیتال در کشور ایجاد می شود و اگر این مهم اتفاق بیافتد بخش عمده ای از اهداف افق 1404 در این بخش تا سال 96 تحقق می یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت