جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ / ۱۶:۳۹
کد مطلب: 20303
۱

ارتباط خواب ديدن با وضعيت سلامت

ارتباط خواب ديدن با وضعيت سلامت
محققان معتقدند خواب و رويا مي تواند حاوي اطلاعات مهمي درباره وضعيت سلامت هر فرد باشد و حتي از طريق آن مي توان احتمال بروز بيماري را در سال هاي آينده تشخيص داد.
به نقل از سايت «Prevention» خواب ديدن موضوعي است که هنوز محققان درباره آن اطلاعات زيادي ندارند. هر فرد ۴تا۶ ساعت در شب مي خوابد و در اين مدت خواب مي بيند اما در هفته تنها ۲يا ۳ خواب خود را به خاطر مي آورد. نتايج بررسي ها نشان مي دهد اگر هنگام خواب ديدن فرد بيدار شود، خواب خود را به ياد مي آورد اما اگر تا زماني که خواب ديدن وي به اتمام مي رسد، از خواب بيدارنشود، ديگر خواب خود را به خوبي به ياد نمي آورد.
از آن جا که زنان نسبت به مردان خواب سبک تري دارند بيشتر خواب خود را به ياد مي آورند. ما تنها موقعي خواب مي بينيم که در مرحله «REM» خواب باشيم. اين مرحله همراه با حرکت سريع چشم است و از آن جا که در اين زمان وارد مرحله خواب عميق نشده ايم، در حين خواب به آساني بيدار مي شويم.ميزان و نحوه خوابيدن و خواب ديدن از جمله موضوعاتي است که کارشناسان تحقيقات زيادي درباره آن کرده اند؛ بعضي از محققان معتقدند بين خوابيدن و نحوه مردن رابطه اي وجود دارد يعني هر چه افراد راحت تر به خواب روند مرگ راحتي خواهند داشت و بالعکس.در ادامه مطلب به خواب ديدن و ارتباط آن با سلامت پرداخته مي شود.

کابوس
بيماري قلبي، ميگرن، کم خوابي و مصرف بتابلوکرها (نوعي قرص فشار خون) باعث ديدن کابوس مي شود. به گفته متخصصان خواب، اين قرص ها که به وفور از آن استفاده مي شود، در گشاد کردن رگ هاي خون موثر است اما متخصصان معتقدند که به طور غيرمستقيم تعادل برخي مواد شيميايي را بر هم مي زند. ضربان نامنظم قلب نيز احتمال ديدن کابوس شبانه را ۳ برابر افزايش مي دهد و در اين شرايط درد سينه نيز ۷ برابر افزايش پيدا مي کند. احتمال دارد بيماران قلبي دچار مشکل تنفسي شوند که اين امر ميزان اکسيژن در مغز را کاهش مي دهد.

ديدن کابوس مي تواند زنگ خطر حمله ميگرن قريب الوقوع هم باشد. اين درد شديد مي تواند هنگام شب رخ دهد. نظريه ديگري نيز وجود دارد که سردرد مي تواند درمغز تغييراتي به وجود بياورد. کمبود خواب نيز عامل ديگر ديدن کابوس است. محققان تاکيد مي کنند سيستم بدن به طور خودکار حرکت عضلات را کاهش مي دهد يا فلج مي کند تا فرد هنگام ديدن خواب به خودش آسيب نرساند. در حالت فلجي، فرد احساس مي کند که کسي در اتاق است يا اينکه کسي روي سينه اش فشار وارد مي کند. اگر چه اين حالت تنها يک يا دو دقيقه طول مي کشد اما باعث وحشت فرد مي شود.

خواب ديدن بيشتر از معمول
 اختلال درترشح هورمون ها، درد مزمن يا کنار گذاشتن قرص هاي ضدافسردگي يا گرم يا سرد شدن زياد محيط باعث مي شود فرد خواب بيشتري ببيند. اگر فرد خواب آشفته ببيند، حين خواب ديدن بيدار مي شود از اين رو خواب هاي بيشتري را به ياد مي آورد. متخصصان توصيه مي کنند که دماي اتاق خواب روي ۱۸ درجه سانتي گراد تنظيم شود.
تغييرات هورموني زنان نيز باعث افزايش خواب ديدن آن ها مي شود. برخي زنان مي گويند، در زمان قاعدگي خواب بيشتري مي بينند. (شايد چون در اين زمان بسياري از آن ها دچار نفخ، گرفتگي عضله و... مي شوند که از خواب بيدارشان مي کند.) بي خوابي و درد نيز باعث بيدار شدن مکرر از خواب مي شود، در نتيجه خوابي را که ديده ايد، بيشتر به ياد مي آوريد. قطع کردن مصرف داروهاي ضدافسردگي نيز به طور چشمگيري زمان خوابيدن را کاهش مي دهد.

خواب هايي که شما را زود بيدار مي کند

علت احتمالي: خوردن يک غذاي چرب، اضافه وزن، استرس يا افسردگي. غذاهاي چرب ديرتر هضم مي شود و روي دريچه بين معده و مري فشار مي آورد در نتيجه باعث بازگشت ماده غذايي و اسيد معده شده و فرد دچار سوزش سردل مي شود. سوزش سردل اغلب در ساعت هاي اوليه خواب رخ مي دهد.
رفلاکس اسيد معده که سوزش سردل ايجاد مي کند درافرادي که اضافه وزن دارند شايع است زيرا چربي اضافه روي دريچه فشار وارد و آن را ضعيف مي کند؛ در نتيجه قبل از اتمام خواب، فرد بيدار مي شود. افسردگي نيز باعث مي شود فرد قبل از کامل کردن خواب بيدار شود.

خواب هاي عجيب
علت: مصرف قرص هاي ضدمالاريا يا يائسگي
بيماري، حالت نيمه خواب و نيمه بيداري ايجاد مي کند که باعث ديدن خواب هاي عجيب مي شود. هنگامي که بدن دچار عفونت مي شود، سيستم ايمني با تمام قدرت در حال مقابله با ويروس هاست. در اين شرايط خواب عميق باعث تقويت قدرت دفاعي بدن مي شود. ابتلا به هر نوع عفونتي، زمان خواب عميق را افزايش مي دهد. محققان مي گويند همه افراد به جز دسته اي از مبتلايان به بيماري هاي شديد رواني،خواب مي بينند هر چند ۹۰درصد خواب ها فراموش مي شود.
آنان معتقدند خواب ديدن از بروز جنون جلوگيري مي کند. در اين زمينه آزمايشي روي تعدادي از داوطلبان انجام شد که نتايج آن نشان داد افرادي که در لحظه شروع خواب ديدن بيدار شدند و بعد از آن ۸ ساعت ديگر خوابيدند همگي دچار عدم تمرکز ، زودرنجي، کج خلقي و توهم شدند و اين علايم حتي بعد از ۳ روز ادامه يافت که اين حالات علايمي از جنون است.
متخصصان خواب مرحله REM را بسيار مهم مي دانند زيرا خواب ديدن در اين مرحله اتفاق مي افتد. خواب ديدن به نوعي حل تعارض هاي دوران گذشته فرد است لذا فرد با خواب ديدن به طور ناخودآگاه تلاش مي کند مسائل فکري، روحي و مشکلات خود را برطرف کند.
روان شناسان معتقدند با بررسي نوع خواب افراد مي توان به مشکلات فردي، نوع زندگي و شيوه کنار آمدن آن ها با مسائل پي برد.به عنوان مثال افراد افسرده بيشتر خواب مرده، قبرستان ، تاريکي و... را مي بينند و افراد وسواسي معمولا خواب را با جزئيات بيشتر مي بينند و تعريف مي کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.