یک روانشناس هشدار داد
وابستگی کودک به مادر، زمینه ترس و فرار از مدرسه را فراهم میکند
حجتالله فراهانی در گفتوگو با فارس، مهمترین ترس غیر منطقی را در کودکان دبستانی ترس از مدرسه عنوان کرد و افزود: بیشتر کودکانی که به اختلال فوبی مبتلا هستند و به درمانگاه مراجعه میکنند ترس از مدرسه دارند.
وی گفت: این ترس که رایجترین فوبی در میان کودکان پیشدبستانی است با چند تربیتی بودن در میان این رده سنی ارتباط دارد. فراهانی تصریح کرد: در برخی خانوادهها، مادر بزرگی افسرده، برای پر کردن تنهاییش کودک را به خود وابسته میکند که این موضوع میتواند ترس از مدرسه را در کودک افزایش دهد.
این متخصص بهداشت درمانی با اشاره به دلایل بروز فوبی در کودکان گفت: اضطراب جدایی یکی از عواملی است که به فوبی مدرسه منجر میشود.
وی افزود: وابستگی بیش از حد کودک به مادر میتواند زمینهساز اختلال فوبی در او شود. عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اذعان داشت: وابستگی شدید کودک به ما ترس از دست دادن را در کودک تقویت میکند. وی ادامه داد: گاهی ریشه این اختلال به قدری عمیق است که باید از خانواده درمانی برای رفع اختلال استفاده کرد.
فراهانی گفت: فوبی با مسائل فرهنگی جامعه ارتباط دارد چرا که فرهنگ میان اختلال و روان پیوند برقرار میکند. وی با اشاره به کم اهمیت بودن برخی فوبیها مانند ترس از حشرات اظهار داشت: گاهی این فوبیها مانند ترس از مگس زیاد اهمیت ندارد اما ترس از مدرسه میتواند صدمات جبرانناپذیری به کودک و جامعه وارد کند.
وی افزود: ممکن است کودک در مسیر خانه تا مدرسه یا بالعکس، با همکلاسیهایش درگیر شود و از آنها کتک بخورد. این موضوع میتواند ترس از مدرسه را در او به وجود آورد.
فراهانی گفت: مدرسه به خودی خود محرکی خنثی است که اگر با عاملی ناخوشایند مانند کتککاری همکلاسیها همراه شود میتواند پاسخی منزجرکننده مانند ترس از مدرسه را به وجود آورد.
وی افزود: تنبیه بدنی از سوی اولیاء مدرسه میتواند فوبی مدرسه را افزایش دهد. این ترس گاهی آنچنان وخیم است که به خیابانها و کوچههای اطراف مدرسه و آموزشگاههای دیگر نیز انتشار پیدا میکند.
وی گفت: این ترس که رایجترین فوبی در میان کودکان پیشدبستانی است با چند تربیتی بودن در میان این رده سنی ارتباط دارد. فراهانی تصریح کرد: در برخی خانوادهها، مادر بزرگی افسرده، برای پر کردن تنهاییش کودک را به خود وابسته میکند که این موضوع میتواند ترس از مدرسه را در کودک افزایش دهد.
این متخصص بهداشت درمانی با اشاره به دلایل بروز فوبی در کودکان گفت: اضطراب جدایی یکی از عواملی است که به فوبی مدرسه منجر میشود.
وی افزود: وابستگی بیش از حد کودک به مادر میتواند زمینهساز اختلال فوبی در او شود. عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اذعان داشت: وابستگی شدید کودک به ما ترس از دست دادن را در کودک تقویت میکند. وی ادامه داد: گاهی ریشه این اختلال به قدری عمیق است که باید از خانواده درمانی برای رفع اختلال استفاده کرد.
فراهانی گفت: فوبی با مسائل فرهنگی جامعه ارتباط دارد چرا که فرهنگ میان اختلال و روان پیوند برقرار میکند. وی با اشاره به کم اهمیت بودن برخی فوبیها مانند ترس از حشرات اظهار داشت: گاهی این فوبیها مانند ترس از مگس زیاد اهمیت ندارد اما ترس از مدرسه میتواند صدمات جبرانناپذیری به کودک و جامعه وارد کند.
وی افزود: ممکن است کودک در مسیر خانه تا مدرسه یا بالعکس، با همکلاسیهایش درگیر شود و از آنها کتک بخورد. این موضوع میتواند ترس از مدرسه را در او به وجود آورد.
فراهانی گفت: مدرسه به خودی خود محرکی خنثی است که اگر با عاملی ناخوشایند مانند کتککاری همکلاسیها همراه شود میتواند پاسخی منزجرکننده مانند ترس از مدرسه را به وجود آورد.
وی افزود: تنبیه بدنی از سوی اولیاء مدرسه میتواند فوبی مدرسه را افزایش دهد. این ترس گاهی آنچنان وخیم است که به خیابانها و کوچههای اطراف مدرسه و آموزشگاههای دیگر نیز انتشار پیدا میکند.