شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ / ۱۵:۵۴
کد مطلب: 20426
۰

اختلالات تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان

اختلالات تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان
اشرف امین الرعایا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های سلامت کشور غربالگری تیروئید برای نوزادان پنج روزه است، اظهار کرد: ممکن است نوزادان در اوایل تولد هیچ علامتی از اختلالات تیروئید نداشته باشند اما بعد از گذشت پنج روز این علائم ظاهر می‌شود و در صورت عدم تشخیص احتمال عقب‌ماندگی ذهنی در آینده وجود دارد.
وی با تاکید بر این نکته که اگر کم کاری تیروئید در نوزادان تا یک ماهگی درمان نشود، ضریب هوشی نوزاد کاهش می‌یابد، افزود: در صورتی که تا شش ماهگی درمان به تاخیر افتد کودک عقب‌مانده ذهنی می‌شود.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به اینکه عدم تشخیص به موقع و درمان بیماری‌های تیروئید در رشد قدی کودک نیز موثر است، افزود: مهم‌ترین بیماری‌ای که نوزاد با آن مواجه می‌شود همان عقب‌ماندگی ذهنی است و مسئله رشد قدی کودک در مرتبه دوم اهمیت تشخیص بیماری تیروئید قرار می‌گیرد.
امین الرعایا علایم بروز کم کاری یا پر کاری تیروئید در سنین مختلف را متفاوت دانست و افزود: برای نمونه در کودکی که در سن دبستان قرار دارد ممکن است کم کاری تیروئید با اختلال در یادگیری بروز پیدا کند و معلم متوجه شود دانش‌آموزی که پیش از این در فراگیری درس بهتر عمل می‌کرده الان در یادگیری با مشکل مواجه شده است. وی با بیان اینکه کم شدن حافظه، خشکی پوست، ریزش مو و یبوست از علائم کم کاری تیروئید است، تصریح کرد: هم‌چنین تعریق زیاد، افزایش ضربان قلب، ریزش مو، لرزش بدن و علایم چشمی از علائم پرکاری است.
این استادیار گروه غدد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بی‌قراری یکی دیگر از علایم پرکاری تیروئید است، تصریح کرد: فردی که در گذشته خلق و خوی آرامی داشته اما اکنون با کوچک‌ترین مشکلی عصبانی می‌شود نیز ممکن است پرکاری تیروئید داشته باشد.
امین الرعایا اختلال در تمرکز حواس را از دیگر علایم پرکاری تیروئید دانست و افزود: فردی که به پرکاری تیروئید مبتلاست حواس پرت و دچار اختلال در یادگیری است. این فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه منطقه ما با مشکل کمبود ید روبرو است، افزود: در صورتی که میزان مصرف ید از میزان کنونی کمتر شود اختلالات ناشی از کمبود ید نیز بروز پیدا می‌کند.
امین الرعایا با تاکید بر اینکه در بروز اختلالات پاراتیروئیدی باید زمینه ارثی هم در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: فشارهای روانی مانند استرس و اضطراب نیز می‌تواند موجب اختلالات پاراتیروئید شود و با کنترل این فشارها می‌توانیم کم کاری و پرکاری تیروئید را به حداقل رساند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد