جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ / ۱۰:۴۵
کد مطلب: 20433
۰

پسران مستعد زود به دنیا آمدن

احتمال ابتلا به عفونت و بیماریهای مادرزادی
مهر:  داده های سال 2012 نشان می دهد در انگلیس 34 هزار و 400 نوزاد پسر زودتر از 37 هفتگی به دنیا آمده اند. این تولد پیش از موعد در مورد 28 هزار و 700 نوزاد دختر روی داده است.
بررسی های جدید نشان می دهد زود متولد شدن پسرها، آنها را در معرض خطر مرگ و معلولیت قرار می دهد. پروفسور جوی لاون متخصص نوزادان و اپیدمی شناس دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن و مجری این تحقیقات می گوید: احتمال ابتلا به عفونت ، زردی، عوارض تولد و بیماری های مادرزادی در نوزادان پسر بیشتر است اما بزرگ ترین خطری که جنین پسر را تهدید می کند تولد پیش از موعد است. برای دو نوزادی که به یک میزان زودتر از موعد به دنیا آمده اند می توان گفت نوزاد پسر بیش از نوزاد دختر در خطر مرگ و معلولیت قرار دارد. حتی در رحم، دختران سریع تر از پسران رشد می کنند رویدادی که برای دختران یک مزیت محسوب می شود چرا که ریه ها و دیگر عضوهای بدن بیشتر رشد کرده اند.
لاون می گوید: تا حدودی می توان رایج بودن تولد زودهنگام در پسران نسبت به دختران را این گونه توضیح داد که زنان باردار دارای جنین پسر احتمالا بیشتر دچار مشکلات جفتی، پره اکلامپسی و فشار خون بالا هستند که همگی با تولد پیش از موعد مرتبطند.
وی تاکید کرد پسران از نظر بیولوژیکی مستعد زود به دنیا آمدن هستند. در انگلیس سالانه بیش از شش هزار پسر زودتر از موعد به دنیا می آیند. این یافته ها حاکی از نرخ بالای معلولیت در پسران در گستره وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله فلج مغزی، نابینایی و کم بینایی است.
به گفته این پژوهشگران مادران جوان و مادرانی که در سنین بالا باردار شده اند هر دو در خطر زایمان پیش از موعد هستند با این تفاوت که مادران سنین بالاتر نرخ بالاتری از فشار خون، دیابت و دیگر مشکلات مرتبط با سلامتی را تجربه می کنند. لقاح خارج از رحمی (IVF ) نیز در تولد پیش از موعد موثر است چرا که این شیوه لقاح چند قلوزایی را افزایش می دهد امری که می تواند تولد پیش از موعد را به همراه داشته باشد.

نتایج تحقیقات منتشر شده در نشریه Paediatric Research نشان می دهد در سراسر جهان 15.1 میلیون نوزاد پیش از موعد مقرر به دنیا می آیند که یک میلیون از این تعداد جان خود را از دست می دهند. از این تعداد ، 345 هزار نوزاد – معادل 2.7 درصد- دچار معلولیت متوسط تا شدید می شوند.
در برخی از کشورها که دختران از تغذیه و مراقبت های بهداشت و درمان کمتری برخودارند با وجود مزیت زیستی و بیولوژیکی که دختران از آن بهره مندند، احتمال مرگ نوزادان دختر از پسر بیشتر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!