شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ / ۰۸:۳۵
کد مطلب: 20459
۱
دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی:

افراد منزوی از قضاوت دیگران می‌ترسند

افراد منزوی از قضاوت دیگران می‌ترسند
مهرداد کاظم‌زاده عطوفی در گفت‌وگو با فارس، گفت: انزوا دوری گزیدن از موقعیت‌های اجتماعی است. افراد منزوی ترجیح می‌دهند در موقعیت‌هایی که افراد دیگر حضور دارند، قرار نگیرند. وی افزود: تشخیص این ناهنجاری سخت است چرا که دلایل انزوا متفاوت است.

* افراد منزوی اعتماد به نفس پائینی دارند
دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران تصریح کرد: فرد منزوی دارای الگوی شخصیتی اجتنابی است که موجب دوری گزیدن از موقعیت‌های اجتماعی می‌شود. این افراد معمولاً اعتماد به نفس پائینی دارند. وی ادامه داد: افراد منزوی به مرور دچار اختلال شخصیت اسکیزوئید می‌شوند که عدم احساس امنیت ویژگی بارز این گروه است.
این متخصص بهداشت روانی گفت: روانشناس بالینی و روانپزشک مرجع قابل اعتماد برای تشخیص ناهنجاری انزوا و اختلال‌هایی که در پی آن ایجاد می‌شود هستند. و درتشخیص باید به الگوی پایدار اجتنابی یعنی زمینه‌های رشد شخصیت توجه کرد.

* انزوای بیشتر از یک هفته نگران کننده است

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مدت زمان ابتلا به انزوا را در تشخیص این ناهنجاری مهم دانست و گفت: اگر فردی کمتر از یک هفته از موقعیت‌های اجتماعی دوری کند منزوی محسوب نمی‌شود. اما وجود علائم بیشتر از یک هفته و به طور ناگهانی حائز اهمیت است.
کاظم‌زاده عطوفی تصریح کرد: انزوا در مبتلایان به افسردگی دیده می‌شود. این افراد به دلیل خلق پائین قادر به مراودات اجتماعی نیستند و حضور در جمع موجب آزارشان می‌شود.

* افراد منزوی از قضاوت دیگران می‌ترسند
وی ادامه داد: افراد منزوی دچار نوعی ترس اجتماعی هستند که از قضاوت دیگران نسبت به خودشان ناشی می‌شود. کاظم‌‌زاده عطوفی با اشاره به عوامل فرهنگی در بروز انزوا گفت: برخی خانواده‌های کم جمعیت به دلیل معاشرت این الگوی رفتاری را به فرزندانشان می‌آموزند.

* حضور در مراسم‌های مذهبی و ملی مانع انزوا می‌شود

وی افزود: در جامعه اسلامی ایران، حضور در جمع موجب نشاط می‌شود. مثلاً افراد در مراسم عزاداری امام حسین(ع) با شور و اشتیاق زیادی حاضر می‌شوند که نشان از اجتماعی بودن مردم ایران و علاقه به نشاط در حوزه‌های جمعی و گروهی است.

دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی با هشدار درباره انزوا به عنوان مقدمه اسکیزوفرنی که نوعی اختلال روانپریش است ادامه داد: حضور در مراسم‌های مذهبی و ملی موجب عدم انزوا اختلالات روانپریش مانند اسکیزوفرنی می‌شوند.
وی خاطر نشان کرد: انزوا طیف گسترده‌ای را در بر می‌گیرد که از انزوای معمولی، پایدار، افسردگی، ترس اجتماعی، اختلالات شخصیت و روانپریش تشکیل می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين